سرویس: اجتماعی » حوادث 17:05 - چهارشنبه 24 آذر 1395

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان:

36 درصد از قتل‌ها درنتیجه عصبانیت اتفاق افتاده است/تأثیرات منفی فضای مجازی در وقوع جرایم

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: 56 درصد از قتل‌ها با سلاح سرد، 32 درصد با سلاح گرم و 12 درصد با سایر شیوه‌ها صورت گرفته ضمن اینکه 36 درصد از قتل‌ها در نتیجه عصبانیت و 21 درصد به سبب اختلافات خانوادگی رخ داده است.

به گزارش اصفهان شرق، اصفهان، ستار خسروی پیش از ظهر امروز در نشست خبری فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان در خصوص عملکرد 9 ماهه پلیس آگاهی اظهار کرد: راهبردهای پلیس آگاهی به عنوان تخصصی‌ترین واحد کشف جرم در کشور، ارتقای توان کشف جرم، توسعه و اشراف اطلاعاتی، متناسب‌سازی ظرفیت‌های کشف جرم با اقتضائات محیطی، جهت ارتقای امنیت عمومی و آرامش شهروندان است.

وی با اشاره به ایجاد آزمایشگاه‌های جدید کشف جرم و تقویت تیم‌های بررسی صحنه جرم افزود: آزمایشگاه سیار جنایی را با خودروی مجهزی سر صحنه جرم راه‌اندازی کردیم.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه اخذ سوءپیشینه به دفاتر پلیس+10 واگذار شده است تصریح کرد: 60 درصد کشفیات در پلیس آگاهی به صورت علمی اتفاق افتاده است و توان اطلاعاتی پلیس به حدی رسیده که تحرکات مجرمین خشن و سابقه‌دار قبل از وقوع شناسایی و خنثی می‌شود.

*آمار سرقت های امسال

خسروی با تأکید بر اینکه در دو ماه گذشته هیچ سرقت مسلحانه‌ای نداشتیم خاطر نشان کرد: امسال 103 باند سرقت و جرائم دیگر در استان منهدم شده است که از این میان 11 باند با تأثیرگذاری در حوزه منطقه‌ای و کشوری بوده‌اند.

وی از انهدام باند احشام شرق اصفهان خبر داد و گفت: این سارقین به صورت مسلحانه اقدام به سرقت 103 رأس احشام کرده بودند و دو نفر از آن‌ها دو هفته پیش و دو نفر دیگر سه روز پیش دستگیر شدند؛ آن‌ها با چند دستگاه خودرو اقدام به سرقت می‌کردند و در شاهین‌شهر هم محموله فرشی را ربوده بودند.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با اشاره به دستگیری 200 محکوم غائب و فراری در 8 ماه گذشته یادآور شد: این تعداد نسبت به سال قبل 96 درصد افزایش داشته که با همکاری قوه قضائیه صورت گرفته است.

وی از کشف بیش از 80 درصد جرائم در استان خبر داد و تصریح کرد: در این خصوص کاهش فاصله وقوع تا کشف را هم شاهد بودیم و نمونه‌هایی از کشف اموال مسروقه در آگاهی مرکز موجود است و شکات می‌توانند جهت شناسایی این اقلام مراجعه کنند.

خسروی ادامه داد: امسال 4 درصد کاهش وقوع سرقت‌ها و 5 درصد افزایش کشفیات پلیس را شاهد بودیم.

*مبارزه با زمین خواری ، ربا و کالای قاچاق

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان به آزادسازی 994 هزار و 485 مترمربع از اراضی دولتی از دست زمین‌خواران اشاره کرد و در خصوص رسیدگی به رباخواری گفت: ارزش پرونده‌ها رباخواری 12 میلیارد و 828 میلیون تومان بوده است که 17 نفر هم در این رابطه دستگیر شده‌اند.

وی با اشاره به کشفیات کالای قاچاق در استان اذعان کرد: در پرونده‌های بالای 100 میلیون تومان 88 درصد و در پرونده‌های بالای 500 میلیون تومان 150 درصد رشد کشفیات را شاهد بودیم و 557 دستگاه خودرو به اتهام حمل کالای قاچاق توقیف شده است که متهمین دستگیر شده هم 6 درصد افزایش پیداکرده‌اند.

خسروی از آغاز طرح شناسایی انبارها در چهار شهرستان اصفهان، دولت‌آباد و برخوار، خمینی‌شهر و فلاورجان با همکاری 40 گروه عملیاتی و تحقیقاتی خبر داد و افزود: از مجموع 50 انبار شناسایی شده، 4 میلیارد تومان کالای قاچاق، تقلبی و معیوب کشف کردیم و هزار دستگاه تلفن همراه هم از یک منزل و داروهای غیرمجاز و کالای دخانی نیز از کشفیات این انبارها بوده است.

*تأثیر فضای مجازی در وقوع جرایم

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان به کاهش 13 درصدی جرائم جنایی در استان هم اشاره کرد و یادآور شد: 56 درصد از قتل‌ها با سلاح سرد، 32 درصد با سلاح گرم و 12 درصد با سایر شیوه‌ها صورت گرفته است، ضمن اینکه 36 درصد از قتل‌ها به صورت اتفاقی و در نتیجه عصبانیت و 21 درصد به سبب اختلافات خانوادگی و 43 درصد هم با سایر انگیزه‌ها رخ داده است.

وی نقش شبکه‌های تلفن همراه را در بروز جرائم جنایی در جامعه مهم دانست و خاطر نشان کرد: 53 درصد فرار از منزل در نتیجه القائات و مشکلات فضای مجازی بوده است.

خسروی به دو مصداق در این خصوص هم اشاره کرد و گفت: قتلی در نجف‌آباد صورت گرفت که یک دختر و پسر که در تلگرام با هم آشنا شده بودند، سوار خودرویی می‌شوند و به خاطر تأمین تنها 20 هزار تومان راننده را به قتل می‌رسانند و اقدام به آتش زدن ماشین می‌کنند. وی ادامه داد: روز گذشته خودکشی پسر 11 ساله‌ای را در یکی از شهرستان‌ها داشتیم که در اثر آموزش بازی‌های رایانه‌ای و تقلید از آن‌ها، خود را از میله بارفیکس حلق‌آویز کرده بود.

*کلاهبرداری کارت به کارت

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با اشاره به افزایش 10 درصدی وقوع جعل اوراق بهادار و اسناد مالکیت، اضافه کرد: کلاه‌برداری هم امسال 59 درصد افزایش داشته است که 42 درصد از آن‌ها مربوط به کلاه‌برداری کارت به کارت است و در ایام تعطیل و به واسطه یک تماس تلفنی به بهانه برنده شدن صورت می‌گیرد.

خسروی از دستگیری باند کلاه‌برداری در روز گذشته در پردیس کرج خبر داد و گفت: این افراد 7 حساب جعلی باز کرده بودند و به صورت تلفنی کلاه‌برداری می‌کردند.

وی با توصیه به شهروندان جهت نصب تجهیزات ایمنی تأکید کرد: تاکنون موردی نداشته‌ایم که با وجود دزدگیر سرقت شده باشد.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان در پایان از پیگیری سامانه شناسایی اموال مسروقه در فضای مجازی خبر داد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.