سرویس: اخبار شهرستان 12:14 - پنجشنبه 25 آذر 1395

در گفتگو با سرمایه گذار دستجردی مطرح شد:

احداث نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در ورزنه/ لزوم کوتاهی بروکراسی اداری در کشور

فصیحی سرمایه گذار شرق اصفهانی گفت: فضای کویری شرق اصفهان و همکاری مسئولان ذیربط، فضایی را برای ارتقاء کار فراهم خواهد کرد و قطعا اگر مراحل تولید به خوبی اجرایی شد، می توان در توسعه نیروگاه قدم برداشت.

مدیر عامل پروژه نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی ورزنه در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به اقدامات نوین تولید انرژی در کشور گفت: دنیا به این تجربه رسید که در بحث تامین انرژی مطالعات جدیدی را در دستور کار قرار دهد زیرا نفت و گاز پایان پذیر است و باید در جستجوی انرژی پایدار باشیم.

اکبر فصیحی افزود: انرژی خورشیدی یک انرژی پاک و پایدار است و از حدود 100 سال قبل جرقه تولید انرژی از خورشید زده شد و اکنون این فناوری به اوج خود رسیده و توان پیشرفت در این فناوری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید سرمایه گذاران، دانش های نوین را دنبال کنند، اظهار کرد: با به نتیجه رسیدن طرح احداث نیروگاه خورشیدی در تولید برق در ورزنه، می توان با عزم جدی به تولید انرژی از باد و سوخت زباله، اقدام کرد.

ورزنه شرایط خوبی برای ایجاد نیروگاه دارد

سرمایه گذار دستجردی اذعان کرد: ایران از جمله کشورهایی است که تابش آفتاب قابل توجهی دارد و میانگین این تابش بالای 3 هزار ساعت در سال است که در ورزنه به 3 هزار 400 ساعت در سال می رسد و توجیه اقتصادی خوبی برای تاسیس نیروهای خورشیدی است.

وی با توجه به خشکسالی حاکم در شرق اصفهان و بهره برداری از برخی فرصت های این منطقه تصریح کرد: پروژه تولید انرژی خورشیدی نیاز به آب ندارد و عاملی برای راه اندازی پروژه های نیروگاهی قلمداد می شود.

فصحیی در پاسخ به این سوال که چرا دستجرد را برای این کار انتخاب نکردید، افزود: ما موظفیم برق را تولید کرده و به پُست تحویل دهیم و طی استعلام از اداره برق اصفهان، ورزنه دارای پُست با ظرفیت خالی است که یکی از عواملی که ورزنه را برای تاسیس نیروگاه خورشیدی  انتخاب کردیم، همین بود.

جذب سرمایه خارجی در خرید پنل خورشیدی

وی با بیان این مطلب که تولید پنل خورشیدی در ایران در حد پایین است، گفت: پنل خورشیدی یکی از وسایل ضروری در نیروگاه است که تولید آن در ایران در حد بسیار پایین بوده و طی تفاهم نامه ای با شرکت مشترک، اقدام به جذب سرمایه گذار خارجی کردیم و امیدواریم طی چند ماه آینده مراحل احداث نیروگاه به اتمام رسیده و شاهد بهره برداری از آن باشیم.

مدیر عامل پروژه نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی ورزنه از رشد 80 درصدی مراحل اداری نیروگاه خبر داد و افزود: پیشرفت عملیاتی کار از زمان تحویل زمین تا شروع طرح به میزان 10 درصد بوده و این کار از لحاظ اداری با رشد 80 درصدی مواجه است.

وی در خصوص تولید برق در کشور و نیاز به تولید دیگر گفت: در حال حاضر میزان تولید برق در ایران 73 هزار مگاوات است که دولت طی برنامه انجام شده در برنامه پنج ساله ششم، 26 هزار مگاوات را برنامه ریزی کرده است و پنج هزار مگاوات از طریق انرژی تجدید پذیر عملی خواهد شد و عمده این انرژی از طریق خورشیدی است.

فصیحی با اشاره به اهداف اجرایی در طرح احداث نیروگاه، افزود: کمک به توسعه کشور، اشتغال، جذب سرمایه در راستای اهداف کشور و همچنین افزایش فناوری از جمله اهداف ما در اجرایی کردن نیروگاه است که تا کنون بر اساس اهداف مذکور برنامه ریزی کرده ایم.

اشتغال زایی حدود 70 نفر در طرح نیروگاه خورشیدی ورزنه

وی با اشاره به اینکه از نیروهای بومی طی شروع تا بهره برداری از طرح استفاده شده است، خاطرنشان کرد: به صورت ثابت تا کنون 10 نفر اشتغالزایی شده و 60 نفر دیگر نیز در فرایند طرح مشارکت دارند.

سرمایه گذار طرح با بیان اینکه باید زمینه اشتغالزایی بیشتر در کشور فراهم آید، افزود: فضای کویری شرق اصفهان و همکاری مسئولان ذیربط، فضایی را برای ارتقاء کار فراهم خواهد کرد و قطعا اگر مراحل تولید به خوبی اجرایی شد، می توان در توسعه نیروگاه قدم برداشت.

لزوم کوتاهی بروکراسی اداری در کشور

وی تاکید کرد: درخواست همه صاحبان سرمایه، کوتاه شدن فرایند بروکراسی اداری است زیرا طی گرفتن مجوز و استعلام ها، برخی موازی کاری ها موارد غیرضروری دیده می شود و قطعا کوتاه شدن مراحل اداری به منظور حذف این مراحل و نظارت دستگاه های اجرایی نیست.

فصیحی اذعان کرد: طبق تعهد دولت، در بحث نیروگاه خورشیدی خرید تضمینی 20 ساله است و حداقل تا 25 سال آینده تولید برق از نیروگاه خورشیدی با استفاده از ظرفیت پنل های خریداری شده وجود دارد.

وی با اشاره به  اینکه هر ایرانی می تواند تولید کننده برق از طریق انرژی خورشیدی باشد، اظهار کرد: ما آمادگی کمک به مردم در خصوص راه اندازی پنل خورشیدی در ابعاد کوچک و خانگی را داریم کسانی که تمایل به کسب درآمد از طریق انرژی خورشیدی را دارند، می توانند به شرکت مراجعه داشته باشند.

وی از ایجاد تعاونی های شهری در بین مردم شرق اصفهان خبر داد و گفت: مردم شرق اصفهان می توانند در راستای تولید انرژی خورشیدی، تعاونی تشکیل داده و در این بخش سرمایه گذاری کنند و قطعا شاهد همکاری ما در این رابطه خواهند بود.

فصیحی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما توسعه کشور است و قطعا با حمایت دولت از سرمایه گذاران داخلی این مهم تحقق می یابد.

انتهای پیام/ش

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.