سرویس: اجتماعی » علمی 18:00 - چهارشنبه 24 آذر 1395

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان:

هرم نیروی انسانی در ایران وارونه است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: در همه جای دنیا یک هرمی در بحث تحصیلات نیروی انسانی وجود دارد که از دیپلم و مقاطع پایین به دکترا و تخصص هر چه حرکت می کنیم تعدا کمتر می‌شود، در حالی که در ایران این شرایط وارونه است.

به گزارش اصفهان شرق، سید حسن قاضی عسگر  در رابطه با تعامل صنعت و نیروی کار اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی ما گسترش آموزش‌های مهارتی است که با توجه به این موضوع باید ارتباط تنگاتنگی را با سازمان فنی حرفه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در حال حاضر این است که دانش‌آموختگان زیادی داریم اما این دانش‌آموختگان مهارت لازم را برای کارآفرینی و ورود به بازار کار را ندارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: ما در بخش آموزش‌های نظری تعداد دانشجوی زیادی داشتیم اما متأسفانه به اندازه کافی به بحث پرورش تکنسین و کارشناسان فنی و حرفه‌ای توجه نکردیم، در حال حاضر سیاست دولت و دانشگاه علمی کاربردی این است که آموزش‌های مهارتی را افزایش دهد.

قاضی عسگر عنوان کرد: در حال حاضر در همه جای دنیا یک هرمی در بحث نیروی انسانی وجود دارد که زیربنای آن دیپلم، فوق‌دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا است و هرچه این هرم به بالا می‌رود تعداد دانش‌آموختگان در این مقاطع کمتر می‌شود و این در حالی است که در ایران این شرایط وارونه است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد زیادی دکترا و فوق‌لیسانس در ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند اما متأسفانه کار مناسب برای آن‌ها وجود ندارد و خود آن فارغ‌التحصیلان هم شرایط مهارتی برای انجام کاری را ندارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که یک سری آموزش‌های بین سطحی را در کشور طراحی کنیم و مهارت به دانش‌آموختگان بیاموزیم تا بتوانند درگیر بازار کار شوند، حدود 70 درصد دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از تحصیل مشغول کار هستند.

وی با بیان اینکه اگر تعداد شاغلین دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی را با دیگر دانشگاه‌ها مقایسه کنید می‌بینید که این آمار 70 درصدی بسیار بالا است، عنوان کرد: از مشکلات مهم دانش‌آموختگان کشور عدم اطلاع از مواد خامی است که از کشور خارج می شود و در این زمینه مرجعی هم برای اطلاع رسانی وجود ندارد.

قاضی عسگر بیان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی و اشتغال دانش‌آموختگان باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و دنبال این هستیم تا این اقدام را به نحواحسن انجام دهیم که تا به حال طرح‌های آن تهیه ‌شده و آماده ارائه به مسوؤلان است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در بحث دانشگاه علمی کاربردی، ساختار این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است چرا که در دانشگاه‌های دیگری استادان با دانشجویان کار پژوهشی انجام می‌دهند که مهارتی نیستند اما در این دانشگاه ما بیشتر به فکر دانش‌آموختگان هستیم.

وی در پایان ابراز کرد: در دانشگاه علمی کاربردی هدف، تربیت دانش‌آموختگانی با مهارت است که در این راستا دانشجویان را در همان ترم اول به محل کاری که در نهایت به آنجا خواهند رفت، می‌بریم تا آینده کاری خود را مشاهده کنند و اگر علاقه ندارند سریع راه خود را تغییر دهند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.