سرویس: اجتماعی 11:46 - چهارشنبه 24 آذر 1395

تاثیر زندگی مدرن امروزی بر میزان افسردگی افراد؛

افسردگی؛ دومین عارضه همه‌گیر جهان تا سال 2020/ فناوری‌های نوین عامل برهم زننده آرامش افراد

بدون شک، سبک زندگی ما در مقایسه با پیشینیان، تحرک و فعالیت کمتری دارد. روند زندگی روزانه‌ ما شامل بیرون آمدن از رختخواب، سوار مترو شدن، نشستن در اداره به مدت هشت ساعت، دوباره سوار شدن در مترو، شاید نیم ساعت رفتن به باشگاه ورزشی و برگشتن به خانه باشد.

به گزارش اصفهان شرق، افسردگی یک بیماری روانی ا‌ست که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌ دادن علاقه می ‌شود. اکثر افراد بعضی از مواقع احساس نارحتی، افسردگی و غم می کنند. در واقع احساس افسرده و غمگین بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌ دادن چیزها و افردی است که به آنها علاقه داریم، اما زمانی که احساس غم و اندوه شدید، بی‌امیدی، بی‌چارگی و بی‌ارزشی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شده‌اید.
بیماری افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار شما تاثیر می‌گذارد. افسردگی می‌تواند، باعث ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود. افراد افسرده ممکن‌است در انجام وظایف روزانه ناتوان بوده و حتی احساس کنند، زندگی ارزش زندگی کردن ندارد.
برخلاف تصور افراد افسردگی فقط یک ضعف و ناتوانی نیست و نمی‌توان آنرا به سادگی نادیده گرفت،

بلکه یک بیماری مزمن مانند دیابت، فشارخون و … است که باید برای درمان آن اقدام کرد. اکثرافراد مبتلا به بیماری افسردگی بعد از مصرف دارو، جلسات مشاوره و یا سایر اشکال درمان، بهبود می‌یابند.
افسردگی؛ دومین عارضه همه گیر جهان تا سال 2020 میلادی
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بعد از بیماری قلبی، افسردگی دومین عارضه‌ همه‌ گیر جهان تا سال ۲۰۲۰ میلادی می‌شود. این بیماری گسترده بدون توجه به پس‌زمینه، ملیت، جنسیت یا وضعیت سلامتی ممکن است گریبان‌گیر هر فردی باشد.
آمار و ارقام می‌گوید سه و یک دهم درصد جمعیت ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵ به اختلال اضطراب فراگیر دچار شده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد که آمار واقعی مبتلایان به اضطراب، به مراتب بیشتر از میزان اعلام شده باشد.
اما به چه علت است که ما بیش از گذشتگان خود در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب هستیم؟
اختلال اضطراب تا پیش از سال ۱۹۸۰ میلادی هنوز در فهرست بیماری‌ها ثبت و ضبط نشده بود. روانشناسی تکاملی می‌گوید که در درون همه‌ انسان‌ها نوعی تعارض واکنشی موسوم به “مبارزه یا فرار” به شکل نهادینه شده وجود دارد.
ما به گونه‌ای طراحی شده‌ایم تا به برخی از اتفاقات با استرس، ترسیا اضطراب پاسخ بدهیم. در زمان گذشته این عادت احتمالا ناشی از ترس از حیوانات وحشی درون جنگل بوده و به شکل فرار خود را نشان می‌داده است.

اما امروزه بیشتر به صورت واکنش به مواردی خاص از قبیل قبض آب و برق و یا از دست دادن شغل بروز می‌کند.
همچنین نمی‌توانیم عامل ژنتیک را مسئول و مقصر بدانیم چون ژن‌های انسان به این سرعت تغییر و تحول پیدا نمی‌کنند. بنابراین باید پاسخ را در محیط پیرامونی و انتخاب سبک زندگی خود جست‌وجو کنیم.

تاثیر رسانه های اجتماعی و فن‌آوری
در جوامع امروزی، دائم در دسترس بودن، به نوعی نیاز تبدیل شده است. حتی زمانی که جواب ایمیل، پیامک یا تماس کسی را نمی‌دهیم احساس گناه به ما دست می‌دهد. به صورت دائم مرتبط بودن با فضای مجازی و گذاشتن تلفن همراه در کنار بستر خواب به نحو چشمگیری آرامش انسان را بر هم می‌زند.
تاکنون پیش آمده است که یک روز کامل تلفن همراه خود را خاموش کنید و احساس راحتی و سبکی کنید؟ برخی از افراد زمانی که در تعطیلات به سر می‌برند چنین کاری می‌کنند تا هیچ کس نتواند به آنها دسترسی داشته باشد.
همچنین رسانه‌های اجتماعی چنان در زندگی روزمره جا افتاده‌اند که به سختی می‌توان دنیا را بدون آنها تصور کرد. اما نکته مهم این است که شبکه‌های اجتماعی وسیله‌ای است که باید در خدمت شما باشد نه این که موجب شود که خودتانرا با دیگران مقایسه کنید.
بنابراین در دنیای مدرن امروزی برای رهایی از استرس و افسردگی باید کمی به خودتان فرصت استراحت و رهایی از فن‌آوری های روز را بیاموزید.


فشار کار و افسردگی
امروزه با بالا رفتن میزان هزینه ها و همچنین تغییر سبک زندگی، افراد ناچارند که بیشتر از گذشته کار کنند، برخی برای داشتن در آمد بیشتر، حاضرند روزانه فشار زیادی را تحمل کنند، اما باید گفت که این فشار همانقدر که از لحاظ مالی برای شما مفید است، می تواند بیشتر از آن به شما آسیب بزند.
زمانی که تمام انرژی ما برای انجام کار، چه در بیرون و چه درخانه صرف می شود به راحتی سلامت روح و جسم فراموش می شود. ما بدون اینکه متوجه باشیم به دلیل فشار کاری، تمرکزمان را از دست می دهیم و کیفیت کارمان پایین می آید، عصبی و تحریک پذیر می شویم، دچار استرس و اضطراب می شویم و به مرور زمان به زندگی شخصی و روابط اجتماعی مان آسیب می زنیم.
اگر شما در محل کار تحت فشار باشید حتما میزان استرس در شما بالا می‌رود. در واقع افزودن فشار کار به عوامل استرس‌زا و افسردگی بحث ایجاد توازن و تعادل میان کار و زندگی شخصی را مطرح می کند. اگر شما بیشتر اوقات خود را صرف کار کنید، پس در نتیجه وقت کمتری را به دوستان، خانواده، ورزش و مراقبت از خود اختصاص می‌دهید.
اگر شب‌ها دیر وقت به خانه برمی‌گردید، احتمالا خیلی کم پیش می‌آید که وعده‌ی غذایی درست و حسابی برای خود تدارک ببینید و در نتیجه وبه احتمال خیلی زیاد دست به دامن غذاهای آماده‌ی خیلی چرب و شیرین می شوید.
نتیجه بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که انتخاب نوع سبک زندگی و ارتباط آن با میزان زمانی که صرف کار می‌شود در کاهش افسردگی نقش بسزایی دارد.
تاثیر تغذیه بر سلامت روحی افراد

رژیم غذایی تاثیر مستقیمی بر سلامتی و حس خوب افراد دارد. در واقع وجود کربوهیدارت پایین در رژیم غذایی ممکن است به سلامت روحی و روانی فرد آسیب برساند؛ زیرا کربوهیدرات‌ها در فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی سروتونین و تریپتوفان، که عامل خوشحالی ما هستند، نقش اساسی دارند.
کربوهیدارت‌ها در غلات و میوه‌ها یافت می‌شوند و آرامشی طولانی را با خود به همراه می‌آورند. همچنین توصیه می شود از مصرف شکر زیاد در غذاها پرهیز کنید، زیرا فقط برای مدت کوتاهی حالتان را خوب می‌کند.
امینو اسیدها به شکل‌گیری انتقال دهنده‌های عصبی و بهبود فعالیت مغز کمک می‌کند. امینو اسیدها را در گوشت قرمز، ماهی، لبنیات، تخم مرغ و حبوبات پیدا می‌کنید. علاوه بر این مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و غذاهای سرشار از ویتامین دی نقش مهمی در کاهش ابتلا به افسردگی دارد.
راه های پیشگیری از ابتلا به افسردگی
هنوز راه قطعی و قابل اتکایی برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی وجود ندارد، اما با برداشتن قدم‌هایی همچون کنترل استرس، برقراری روابط اجتماعی و دوستی، ورزش، رژیم غذایی سالم و درمان به موقع و اولیه بیماری از بهترین روش های پیشگیری از افسردگی شدید و ناتوان‌کننده است.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.