سرویس: اجتماعی » اعتیاد 13:27 - یکشنبه 21 آذر 1395

در پیگیری مسائل پیرامون آب شرب ورزنه مطرح شد:

آب آشامیدنی ورزنه سالم و عاری از هرگونه آلودگی است/ واحد بهداشت محیط، مشکلات را با دقت رصد می کند

طی گزارش اخیر که به صورت میدانی در سطح مردم و مسئولان انجام گرفت، می توان گفت، آب شرب ورزنه عاری از هر گونه میکروب و عامل بیماری است و مردم در این خصوص به صحبت مسئولان خود اعتماد کنند.

به گزارش اصفهان شرق، نقش رسانه در انعکاس مسائل و مشکلات مردمی و ارائه راهکارهای دقیق و بدون شائبه بر کسی پوشیده نیست. رصد همیشگی مشکلات مردم که گاها توان پرداختن به برخی مسائل برون منطقه ای را ندارند به عهده افراد تریبون به دست است و قطع به یقین، پیگیری تا رسیدن به جواب قانع کننده باید هدف اصلی قلمداد شود.

مشکلات منطقه شرق اصفهان، یکی دو تا نیست و هرازگاه، صدایی از منطقه به گوش می رسد. صدای مردم، رسا و گویا است ولی از فیلترها که رد می شود، ته صدایی در گوش مسئولان شنیده می شود که گویا آنقدر آرام و رنجور شده که توان حرکت دادن و رفع مشکل را نخواهد داشت.

پیش از وارد شدن به این بحث، لازم می­دانیم تأکید کنیم که در اینجا قصد بزرگ نمایی این مشکل وجود ندارد. تنها هدف این گزارش بیان حرف مردم و شنیدن نظرات و گفته های مسئولان ذیربط در جهت تدیبر راه حل و رفع مشکلات موجود در آب آشامیدنی مردم ورزنه و بخش بن رود است.

مشکل خشکسالی و به تبع آن، افت فشار آب و گاها مخلوط کردن آب تصفیه با آب چاه های مجاز، مختص به یک روستا، شهر، شرق اصفهان و استان نیست، بلکه به دلیل شرایط جوی در کشور این موضوع به یک موضوع ملی تبدیل شده است. باور این مشکل شاید برای مردم پایتخت نشین که تب مشکلات را موقتا تجربه کرده اند، کمی آسان تر باشد ولی برای مردمی که سال هاست طعم خشکسالی و کم شدن معیشت را در دفترچه مشکلات خود نوشته اند، سخت تر می شود.

شفافیت در خصوص آب شرب ورزنه

به نقل از برخی شهروندان ورزنه ای حدود یک ماه است که آب شرب شهرشان دچار مشکل شده و طعم شوری در آب به خوبی حس می شود.

عده ای هم از تغییر طعم آب و سنگین بودن آن سخن گفته اند و وجود بیماری اسهال و استفراغ در فرزندان خود را به آب نسبت داده اند.

یکی از شهروندان ورزنه ای که تاکید کرد نامش ذکر نشود، بیان کرد: بهتر است مسئولان صادق بوده و در مواردی که مردم شهر نسبت به آب اعتراض دارند، شفاف و هر آنچه در خصوص مسائل و مشکلات آب است، بیان کنند تا اعتماد مردم نسبت به گفته مسئولان بالا رود و پیشنهاد می شود، کارشناس مبارزه با بیماری به صورت روزانه و بومی منطقه، در مرکز بهداشت مستقر شود تا تحقیقات میدانی را نسبت به موضوعات محلی به عمل آورد.

حال باید تحقیقات روی این مورد صورت گیرد زیرا نسبت آلوده دادن به آب شرب منطقه، به راحتی قابل بازگو کردن نیست و باید همه چیز بدور از جوسازی ها و به صورت شفاف بیان شود.

آب آشامیدنی از تمام استاندارهای لازم برخوردار است

مدیر آبفای ورزنه در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به اینکه آب شهر ورزنه فاکتورهای لازم در حد استاندارد ملی را دارد، گفت: توجه به این نکته قبل از نظر کارشناسی ضروری است که مزه شور آب دلیل بر غیر بهداشتی بودن آن نیست و گاها حفر چاه، توسط آبفای منطقه با بررسی های لازم و در مناطق شناسایی شده صورت می گیرید.

جواد اسماعیلی با بیان اینکه نظارت دقیق بر سلامت آب انجام می شود و باید از تشنج در این رابطه پرهیز کرد، افزود: با به کارگیری مراحل ابتدایی تصفیه، آب شرب از لحاظ بهداشتی بودنش به اثبات می رسد و اگر کوچکترین مورد مشکوکی در آب آشامیدنی مشاهده شود، قطعا ابفا از ورود آب مشکوک به لوله آب شهری جلوگیری به عمل می آورد.

وی اظهار کرد: گاها زمانی که پیک مصرف آب است و یا با کاهش ورودی از تصفیه خانه مواجه می شویم، مجبوریم آب چاه های منتخب را وارد مدار کنیم که به سبب عمق بسیار چاه ها، در ای سی آب شرب تغییراتی مشاهده خواهد شد ولیکن این شوری را نباید به ناسالم بودن آب نسبت داد و فضا را مسموم کرد.

مدیر ابفای ورزنه تاکید کرد: آب آشامیدنی در همه نقاط کشور توسط کارشناس بهداشت مورد آزمایش قرار می گیرد و اگر مساله ای باشد، شفاف به گوش مردم می رسد زیرا سلامتی مردم در درجه اول برای همه مسئولان اهمیت دارد و کسی خود را در این رابطه مدیون نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: آب شرب ورزنه عاری از هر گونه میکروب و عامل بیماری زا است و مردم به مسئولان خود اعتماد کنند.

هیچ گونه عامل بیماری زا در آب شرب ورزنه مشاهده نشده است/ کار شرکت آب و فاضلاب شفاف سازیست

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با برخی گفته ها در خصوص آب شرب ورزنه، گفت: با نهایت تاسف گاها دیده می شود، عدم شناخت و اگاهی از برخی موضوعات باعث می شود برخی مردم تصور کنند، کسانی که در حوضه تامین آب شرب فعالیت دارند، چشم ها را بر روی برخی مسائل می بندند، ولیکن دغدغه ما توزیع آب شرب سالم است و شرعا و قانونا مسئول هستیم.

سید  اکبر بنی طباء با اشاره به اینکه مرکز بهداشت، ناظر بر کنترل کیفیت آب است، اذعان کرد: آب تا سالم نباشد به هیچ وجه وارد شبکه نخواهد شد و در این رابطه حتی در زمان بحران های آب شرب شهر اصفهان، خط آبرسانی به ورزنه به صورت جدی دنبال می شد.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از اُفت فشار آب شرب بن رود در زمان کاهش آب از لوله تصفیه خانه، از خط یزد و آب چاه های عمیق و منابع زیر زمینی به شبکه آب رسانی استفاده می شود که گاها تغییر ذائقه مردم و اعتراض به شوری آب را به دنبال دارد که قطعا، غیر بهداشتی بودن اب قلمداد نمی شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان این مطلب که مشکلات ناشی از کاهش آب شرب در همه نقاط استان اصفهان مشاهده می شود، اظهار کرد: قطعا در مواقعی، برای تامین آب آشامیدنی حدود 50 شهر و 300 روستای اصفهان در فصولی از سال و پیک مصرف آب، از چاه های مجاز نیز بهره برداری صورت می گیرد و این منوط به بخش بن رود و شهر ورزنه به تنهایی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نباید با مشاهده تعدادی از افراد بیمار، برچسب آلوده بودن را به آب آشامیدنی بزنیم و تشویش اذهان عمومی کنیم، افزود: کارشناس بهداشت به صورت مرتب سلامت آب شرب را بررسی می کنند و تا امروز موردی در خصوص وجود عامل بیماری در آب ملاحظه نشده است چراکه اگر آب ناسالم باشد، بیماری به صورت اپیدمی در منطقه ظاهر می شود.

بنی طباء با تاکید این مطلب که شرکت اب و فاضلاب متولی آب شرب سالم برای مشترکین است و به عنوان تکلیف باید در این رابطه قدم بردارد، خاطرنشان کرد: کار ما شفاف سازی است و اگر ابهامی در این خصوص برای مردم ورزنه وجود دارد، موظفیم در خصوص رفع آن تلاش کنیم و معتمدین شهر نیز نظرات و خواسته های مردم را به ما انعکاس دهند.

به راحتی نمی توان گفت، آب شرب آلوده است/ مرکز بهداشت مشکلات را با دقت رصد کند

ماشالله شفیعی

عضو شورای شهر ورزنه با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در این خصوص، گفت: به هیچ وجه نمی توان با مشاهده بیماری در کنار تغییر طعم و شوری آب، بگوییم آب شرب الوده است زیرا اطمینان از این مورد، نیاز به بررسی و تایید کارشناس بهداشت محیط دارد و باید نظارت کیفی تر روی آب انجام شود.

ماشالله شفیعی اظهار کرد: گندزدایی آب آشامیدنی با هدف انهدام عامل‌های میکروبی بیماری‌زا، ممانعت از رشد مجدد میکروبی در شبکه‌های آب‌رسانی و حذف یا تقلیل رنگ، طعم و بوی آب انجام می شود و نظارت بر میزان کلر و ترکیبات آب روزانه باید تست شود.

وی از مسئولان بهداشت و درمان خواست تا با مشاهده برخی اخبار در شبکه های مجازی، با بیان مطالب و شفاف سازی، به سوال مردم پاسخی جامع دهند تا برخی اخبار نشر داده شده توسط افراد در شبکه های مجازی و عدم پاسخ گویی مسئولان ذیربط، اوضاع را متشنج نکند.

گزارشی از آلوده بودن اب شرب ورزنه ارسال نشده است

ترک زاده

مدیر بهداشت شماره یک اصفهان از جذب کارشناس بومی بهداشت محیط در ورزنه خبر داد و گفت: اشرافیت نیروی بومی به اوضاع و احوال منطقه، عامل تاثیر گذار در بررسی مشکلات شهری است و در جذب نیروی بهداشت محیط این موارد در نظر گرفته شد.

دکتر ترک زاده با اشاره به اینکه کارشناس بهداشت محیط، مسئول کنترل سلامت آب شرب مناطق است، افزود: آب از نظر شیمیایی و میکروبی آزمایش می شود و قطعا اگر مشکلی در شبکه ابرسانی بود، انعکاس داده می شود و در این خصوص، گزارشی از آلوده بودن آب شرب ورزنه، ارسال نشده است.

وی خاطرنشان کرد: آب آشامیدنی، مساله مهمی است و ممکن است گزارش غلط تبعات سنگین داشته باشد و در این خصوص باید مراقب برخی نوشته ها و گفته ها در فضای حقیقی و مجازی باشیم.

تا کنون عامل بیماری زایی در آب شرب مردم مشاهده نشده است

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در پاسخ به اینکه آیا آب شرب شهر ورزنه از استاندارهای لازم برخوردار است، گفت: آب آشامیدنی همه مناطق شهرستان اصفهان در حد مطلوب و مطابق با استاندارهای بهداشتی است و آزمایش های میکروبی به صورت مرتب و دقیق توسط کارشناسان بهداشت محیط بر آب شرب مردم انجام میگیرد.

لیلا رویگری اظهار کرد: آب چاه هایی که مورد تایید بهداشت محیط بوده و مجوز بهره برداری را بعد از بررسی های لازم و انجام آزمایش های میکروبی از واحد بهداشت می گیرد، در زمان های بحران به شبکه ابرسانی وارد خواهد شد و مردم مطمئن باشند که طی چند سال اخیر تا کنون هیچ مورد بیماری از آب آشامیدنی، به مرکز بهداشت گزارش نشده است.

وی بیان کرد: ای سی بالای آب، دلیل بر غیربهداشتی بودن آن نیست و مراجعه مردم به مراکز بهداشتی با بروز بیماری اسهال و استفراغ را نباید بدون بررسی به آب نسبت دهیم زیرا کارشناسان واحد بهداشت با جدیت مساله آب را دنبال می کنند.

طی این گزارش تلاش شد تا از طریق تماس تلفنی با بخشدار بن رود، گفتگویی حاصل شود که موفق به این گفتگو در طول یک ماه اخیر نشدیم.

به زودی فیلم پیگیری این مساله از همین رسانه منتشر می شود.

انتهای پیام/ شجاعی

 

یک نظر در مورد “آب آشامیدنی ورزنه سالم و عاری از هرگونه آلودگی است/ واحد بهداشت محیط، مشکلات را با دقت رصد می کند”

  1. شهروند ورزنه گفت:

    ضمن تشکر از بابت تهیه گزارش توسط سایت اصفهان شرق که این را میرسونه که دغدغه رفع مشکلات مردم شرق را داره
    باید عرض کنم سنگینی و ناسازگاری آب آشامیدنی شهر ورزنه با ذائقه مردم شهر ورزته را فقط کودکان و کسانی که به این آب حساسیت دارند میتونن تشخیص بدند .
    جناب آقای ترکزاد اظهار کردند , هیچ گزارشی مبنی بر ناسالم بودن آب ورزنه دریافت نکردند
    و این نمی تونه دلیلی بر سالم بودن آب باشه
    چون بخاطر عدم وجود کارشناس محیط در مرکز بهداشت ورزنه قاعدتا فکر نکنم اصلا آزمایشی گرفته شده باشه که گزارش سالم بودن یا ناسالم بودن آب را برای ایشون ارسال کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.