اصفهان شرق

خشکی زاینده‌رود و نشست زمین کار مرمت پل‌ها را پیچیده می‌کند/ عالی قاپو نیاز به عصا دارد

کدخبر: 120353
1395/09/21 در ساعت 15:10

به گزارش اصفهان شرق، غلامرضا میثاقیان پیرامون فرسایش پل‌های اصفهان اظهار داشت: بدون تردید خطر نبود آب برای پل‌های اصفهان قابل کتمان نیست و موجب نشست زمین می‌شود.

وی مرمت کاران اصفهانی را در تراز بالایی دانست و افزود: اتفاقات طبیعی چون خشکی زاینده‌رود کار را برای مرمت پیچیده می‌کند مضاف بر اینکه مرمت اصولاً کار سختی است.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور با اشاره به اینکه ساخت پل‌های اصفهان بر مبنای آب بوده است، تصریح کرد: خشکی زمین قطعاً مخاطرات زیادی را برای پل‌ها به همراه خواهد داشت و با وجود اینکه کار را سخت خواهد کرد ولی این موضوع سبب نمی‌شود همکاران ما در احیای پل‌ها کوتاهی کنند.

میثاقیان خاطر نشان کرد: بخشی از میراث فرهنگی اصفهان به زاینده‌رود وابسته است که اگر نباشد اصفهان معنای چندانی نخواهد داشت.

وی به رابطه مردم اصفهان با زاینده‌رود هم اشاره کرد و یادآور شد: این رابطه متفاوت از رابطه مردم اهواز با کارون است؛ چرا که رودخانه کارون چندین بار اهواز را با خود برده و نابود کرده است ولی زاینده‌رود همواره برای اصفهان منبع خیر و برکت بوده است و مردم اصفهان علاقه‌ای ذاتی به آن دارند.

 مدیرکل حفظ و احیا بافت‌های تاریخی کشور با بیان اینکه هیچ بنای تاریخی در ایران بدون توجه به طبیعت ایجاد نشده است، اذعان کرد: علاقه مردم اصفهان به زاینده‌رود، سبب شده تا با ساخت دستی مادی در اصفهان آب را در محلات جاری کنند و پرآبی زاینده‌رود همواره با سرحالی و شادابی مردم اصفهان همراه بوده است.

میثاقیان مهم‌ترین دستاورد حضور دانشمندان ایتالیا در اصفهان را کمک به آموزش مرمت کاران ایرانی دانست و گفت: باید سعی کنیم از تجارب آن‌ها استفاده کنیم تا بی‌دقتی‌های موجود را کم کنیم و خطاهای گذشته را تکرار نکنیم.

وی با اشاره به محدودیت همیشگی بودجه اضافه کرد: اصفهان همواره جز اولویت‌های ما جهت اختصاص بودجه مرمت بوده است.

مدیرکل حفظ و احیا بافت‌های تاریخی کشور با تشبیه عالی‌قاپو به فردی مسن که به درمان مداوم و عصای پیری نیاز دارد، یادآور شد: وجود داربست‌های زنگ‌زده عالی‌قاپو بعد از چند سال جز فعالیت‌های مرمت است و هیچ اشکالی ندارد.

میثاقیان وظیفه حفظ بافت تاریخی در کشور را همگانی ذکر کرد و افزود: اگر شهرداری برای بهسازی بافت تاریخی برنامه‌ای دارد، وظیفه میراث فرهنگی نظارت و سیاست‌گذاری در این زمینه است و ما در مقابل شهرداری نیستیم، بلکه باید با او همکاری کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: باید بپذیریم شهرداری تجربه کار مرمت نداشته است و اکنون در حال کسب تجربه است؛ باید تعامل با شهرداری را بیشتر کنیم و زمینه را برای انجام اصولی کار فراهم کنیم تا هزینه‌ای که صرف می‌شود و علاقه‌ای که برای حفاظت از اصالت شهر وجود دارد، به نتیجه مطلوب برسد.

انتهای پیام/فارس