سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 14:04 - شنبه 20 آذر 1395

در پنجمين جلسه شوراي پژوهشي حفاظت محيط زيست استان؛

راه های مقابله با ریزگرد و پیش روی بیابان در شرق اصفهان بررسی شد

پروژه ارزيابي اقدامات اصلاح و احياي دشت سجزي در شوراي پژوهشي محيط زيست استان اصفهان بررسی شد.

به گزارش اصفهان شرق، در پنجمين جلسه شوراي پژوهشي حفاظت محيط زيست استان، اقدامات اصلاح و احياي دشت سجزي بررسی شد.
در این جلسه که به ریاست مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار شد، طرح مقدماتي “ارزيابي الكترونيكي وضعيت موجود و تأثير اقدامات اصلاح و احياي دشت سجزي جهت كاهش فرسايش خاك و توليد ريز گردهاي شرق اصفهان با استفاده از روش هاي ميداني و سنجش از راه دور” در دستور کار قرار گرفت.
از آنجا که پس از خشک شدن تالاب گاوخونی تولید ریزگرد و پیش روی بیابان در شرق اصفهان فزونی یافت، این طرح می تواند راهبردی برای این مشکل باشد.
شناسايي مناطق برداشت، حمل و رسوب گذاري ريزگردهاي منطقه و ارزيابي وضعيت موجود منطقه از نظر اقليم، خاك شناسي، هيدرولوژي، پوشش گياهي و وضعيت تخريب و فرسايش خاك از اهداف اين طرح است كه با استفاده از سنجش از راه دور در مقياس مورد انتظار براي اين طرح پيش بيني شده است.  همچنين ارزيابي درستي اقدام هاي انجام يافته و تأثير اقدام هاي اصلاحي از ديگر اهداف اين طرح اعلام شد.
حميد ظهرابي مديركل حفاظت محيط زيست استان و رئيس اين شورا پس از اعلام نظريات كارشناسي اعضاي شوراي پژوهشي ضمن بيان اهميت اين پروژه، به دليل ايجاد ديد روشن در انتخاب روش هاي مقابله با بيابان زايي در شرق اصفهان حمايت خود را از اجراي پروژه پس رفع نواقص آن اعلام نمود و اظهار داشت با توجه به استقرار دبيرخانه كميته استاني مقابله با پديده گرد و غبار در حفاظت محيط زيست استان اين اداره كل حمايت عملياتي ساختن اين طرح را به عهده خواهد گرفت.

موضوع ديگري كه در اين جلسه مورد بررسي قرار گرفت طرح « استفاده از پسماندهاي پالايشگاه اصفهان در فرايند توليد سيمان » بود كه با توجه به معضلات زيست محيطي ناشي از اجراي آن مورد تأييد شوراي پژوهشي حفاظت محيط زيست استان قرار نگرفت.
انتهای پیام/ایمنا
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.