سرویس: اقتصادی 09:25 - شنبه 20 آذر 1395

رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت:

مقابله با فساد باید سازمان یافته و هماهنگ باشد/ وقتی مفسدان در مجاری تصمیم گیری نفوذ کنند قانون را به گونه ای تنظیم می کنند که به نفع آنها شود

دکتر احمد تواکلی در نشست «در برابر فساد» در رابطه علل ناکارآمدی مبارزه با فساد بیان کرد: ناکارآمدی مبارزه با فساد امروزه به چهار علت ترک امربه معروف و نهی از منکر در جامعه، رسوخ فساد در برخی از علما و امرای جامعه، محدود بودن آزادی بیان و قلم و سیستمی شدن فساد وابسته است.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر احمد توکلی  در نشستی با عنوان «در برابر فساد» که در خانه انقلاب اسلامی برگزار شد در رابطه با علل ناکارآمدی مبارزه با فساد اظهار کرد: علل مهم ناکارآمدی مبارزه با فساد عبارتند از: ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، رسوخ فساد در برخی از علما و  مسئولان جامعه، محدود بودن آزادی بیان و قلم و سیستمی شدن فساد وابسته .

توکلی در رابطه عواقب ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: پیامبر اکرم(ص) در این رابطه می فرمایند: هر گاه مردم امر به معروف و نهی از منکر را به گردن یکدیگر انداختند باید منتظر مصیبتی از طرف خدا باشند، همچنین در روایتی دیگر از ایشان آمده مادامی که امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، اشرار حاکم می شوند و هرچه اخبار دعا میکنند مستجاب نمیشود.

وی در رابطه تسلط اشرار بر جامعه بیان کرد: منظور از اشرار صرف افراد جانی و آدم کش نیست لکن همین که فردی میلیاردها پول را جابجا می کند و هزاران نفر را به خاک سیاه می نشاند یعنی اشرار بر جامعه حاکم شده اند علاوه بر آن وجود حکم‌ران خوب بدین معنا نیست که رهبر جامعه چگونه عمل می کند چرا که مردم با مقام رهبری سروکار ندارند لکن زمانی حکمرانی خوب در کشور وجود دارد که دستگاه های اجرایی که با مردم در ارتباط هستند به وظایفشان به خوبی عمل کنند در غیر اینصورت اشرار در جامعه حاکم شده اند.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سرنوشت قوم بنی اسرائیل در رابطه پیامدهای ترک نهی از منکر خاطرنشان کرد: وقتی این قوم از دستور خدا با استفاده از کلک های شرعی سرپیچی کردند عده ای که به فرمان خدا عمل می کردند، آن هارا موعظه و از سرپیچی از فرمان خدا نهی می کردند اما دسته ای دیگر که آن ها هم خاطی نبودند به موعظه گران خرده می گرفتند که نباید در کار خاطیان دخالت کنند اما وقتی عذاب الهی آمد همه را (حتی افرادی که خطاکار نبودند ولی اهل نهی از منکر نبودند) را شامل شد و تنها موعظه گران جان سالم به در بردند.

وی در رابطه نقش فساد علما و مسئولین در جامعه گفت: اگر مسئولین و علما در جامعه فاسد شوند، جامعه به فساد کشیده می شود و در چنین شرایطی مبارزه با فساد بسیار سخت خواهد شد و باید توجه داشت که منظور از علما صرفا طلاب و روحانیون نیستند بلکه هر کس که دارای علم باشد و بر مردم تاثیرگذار، جزء علما به حساب می آید و البته نقش علما در این قضیه بیشتر از مسئولین جامعه است.

توکلی در رابطه نقش آزادی بیان و رسانه در امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: اگر آزادی بیان و قلم وجود نداشته باشد کار مبارزه با فساد و امر به معروف بسیار سخت و بعضا غیرممکن خواهد شد بر این اساس آزادی بیان، شفافیت و مبارزه با فساد هر سه در یک تراز هستند و بدون وجود یکی از آن ها وجود موارد دیگر از محالات است براین اساس همانطور که بارها مقام معظم رهبری به نقش والای شفافیت در مبارزه با فساد اشاره کردند می بایست آزادی بیان نیز به همان اندازه وجود داشته باشد.

وی در رابطه برخورد قضات با اظهار نظر افراد بیان کرد: متاسفانه امروز دادگاه ها هرگونه اظهارنظری را اخبار و نشر اکاذیب می دانند در حالیکه بین ارائه نظر با اخبار تفاوت است لکن ممکن است نظری درست یا غلط باشد و نباید با نظرات مختلف برخورد شود و لازم است که قاضی در مقابل ارائه خبر و نظر متفاوت عمل کند.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخورد نامناسب قوه قضائیه نسبت به ارائه نظرات بیان کرد: در پرونده واگذاری املاک اشرافی به برخی مسئولان در شهرداری تهران رسانه ای لیست این افراد را منتشر کرد که متاسفانه قوه قضائیه عوض بررسی لیست منتشر شده و صحت و سقم خبر رسانه موردنظر را مؤاخذه کرد و گفت به لیست مسئولین بعدا رسیدگی می شود.

توکلی در تبیین سیستمی شدن فساد بیان کرد: وقتی عامل مخرب بیرونی وارد بدن انسان می شود، گلبول های سفید درگیر میشوند و کار بدن را مختل می کنند اما پس از مدتی فرد بهبود می یابد حال اگر گلبول های سفید واکنش ندهند فر دچار ام اس می شود و از بین می رود.

وی در ادامه افزود: دستگاه های رسیدگی به امور مردم، قوای سه گانه و… اگر مسئله دار بشوند دیگر سیستم ایمنی نظام از خود دفاع نمی کند درنتیجه عناصر مسئول مبارزه با فساد، سلامت کافی را نخواهند داشت البته این بدین معنی نیست که کل سیستم فاسد است ولی چون در سیستم فساد وجود دارد درست عمل نمیکند و آن را به تباهی می کشاند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس در رابطه با نفوذ مفاسد در مجاری تصمیم گیری کشور اظهار کرد: وقتی مفسدان در مجاری تصمیم گیری نفوذ کنند قانون را به گونه ای تنظیم می کنند که اجرای قانونی سیستم به نفع آنها شود (فساد قانونی)، مثلا قاچاق را قانونی می کنند لذا این افراد پیش خرید نفوذ می کنند یعنی خرج انتخابات فردی را متقبل می شوند تا بعد از راهیابی به مجلس با لحاظ کردن تعرفه ای (مثلا هزاران تولید کننده را خانه نشین می کند و یک وارد کننده را از فرش به عرش برساند) بدهیش را پرداخت کند.

توکلی در ادامه در رابطه یکی از پروژه های سازمان دیده بان شفافیت و عدالت اظهار کرد: در بازار بورس تهران افراد متعهدی نزد من آمدند و با ارائه اسناد و مدارکی گفتند آقای نعمت زاده می خواهد فلان کالا را از بورس کالا خارج کند چراکه آقای وزیر 18 شرکت داشت که وقتی وزیر شد همه را کنار گذاشت و الان 14 شرکت در دست همسر و فرزندان اوست که همگی عضو هیئت مدیره هستند براین اساس ما در سازمان با انجام کار تحقیقاتی گزارشی نوشتیم که این کار اشکال دارد و در سال حدود 1000 میلیارد تومان رانت برای چند مجموعه ایجاد می کند.

وی در ادامه افزود: این گزارش را خدمت آقای شریعتمداری رساندیم، ایشان فرمودند دلایل شما محکم بود و بنده پیگیری می کنم که انصافا هم پیگیری کردند و از این کار جلو گیری کردند هرچند که وزیر بعد از این ماجرا سخنرانی کرد و گفت افرادی که این کار را کردند سوسیالیست بودند البته خبر نداشت که اصلا سوسیالیست ها که در بازار بورس حضور ندارند.

رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در ادامه ابراز کرد: در مجلس هشتم و نهم به دلیل وجود خرید و احتکار مسکن برای بالا بردن قیمت برآن شدیم طرح مالیات بر سوداگری مسکن و زمین را تصویب کنیم که رئیس مجلس و رئیس کمیسیون با روش های مختلف ممانعت کردند .

توکلی در ادامه تاکید کرد: تسخیر فساد از همه عوامل ذکر شده بدتر است چرا که وقتی فساد همه چیز را تسخیر کند همچون زمین سوخته همه چیز را می سوزاند و در زمین سوخته حتی فسادگران هم سودی نمی برند.

وی در رابطه علت تاسیس سازمان مردم نهاد شفافیت و عدالت بیان کرد: سه سال پیش چندی از دوستان متعهد نزد من آمدند و گفتند همانطور که اقرار می کنی در کشور فساد به صورت سیستمی وجود دارد پس مقابله با فساد نیز باید سیستمی باشد ولی عملا چنین نیست و هرکه دغدغه دارد به تنهایی دارد با فساد مقابله می کند لذا برآن شدیم تا سازمانی را تاسیس کنیم تا با همکاری جمعی کثیر از مردم و مسئولین دغدغه مند به مبارزه جدی با فساد بپردازد.

این اقتصاد دان در ادامه تصریح کرد: حدود یک سال است که این سازمان پس از انجام کارهای ثبت و دریافت مجوز اعلام موجودیت کرد لکن به دلیل اینکه فساد بدنه ی قدرتمندی دارد ما نیز موسسین را از افراد قوی و ذی نفوذ انتخاب کردیم لذا باتوجه به اینکه مبارزه با فساد نباید رنگ و بوی سیاسی داشته باشد از دکتر نادران تا فرشاد مومنی و دکتر بحرینی و راغفر و نمازی و … دعوت کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با همین سیاست در استان ها و شهرستان ها از افرادی که دارای تخصص یا نفوذ هستند جذب نیرو می کنیم لذا افراد می توانند با مراجعه به سایت دیده بان و عضویت در آن با ما همکاری کنند همچنین مردم عزیز می توانند با پرداخت حق عضویت در راستای تامین مالی این سازمان ما را یاری نمایند.

انتهای پیام/ ندای اصفهان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.