سرویس: ورزشی 17:05 - جمعه 19 آذر 1395

مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی

آشفته بازار بزرگی در زمینه مکمل های ورزشی وجود دارد

مسئول کمیته تجویز و مصرف منطقی مکمل های ورزشی کمیته تغذیه ورزشی کشور گفت: امروز آشفته بازار بزرگی در زمینه استفاده از مکمل های ورزشی در کشور وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق، 13کمیته ستادی در فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد مبارزه با دوپینگ وجود دارد که ‘زیر کمیته تجویز و مصرف مکمل های ورزشی’ از زیر مجموعه های کمیته موسوم به کمیته تغذیه محسوب می شود.
دکتر رضا غیاثوند در همایش مدیران و موسسان باشگاه های ورزشی اصفهان افزود: در دنیای امروز، استفاده از مکمل ها جزو لاینفک ورزش محسوب می شود.
وی با بیان اینکه نمی توان نسخه واحدی برای همه مکمل ها تجویز کرد، گفت: استفاده مناسب از مکمل ها هیچ اشکالی ندارد اما استفاده بیش از حد از آنها موجب مسمومیت و ایجاد بیماری های گوارشی می شود.
غیاثوند گفت: مکمل هایی که در مراکز معتبر و دارخانه ها ارائه می شود مشکلی ندارد اما برخی مکمل های ارائه شده در مراکز و مجاری غیرقانونی، غیراستاندارد و مُضر است.
وی افزود: امروزه مکمل ها به جزیی از زندگی ورزشکاران تبدیل شده اما استفاده درست از آنها نیز اجتناب ناپذیر است.
مسئول کمیته تجویز و مصرف منطقی مکمل های ورزشی گفت: دانش ما باید به مرحله ای رسیده باشد که بدانیم در چه دوره و زمانی، از چه نوع مکملی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ورزشکاران باید در مصرف مکمل ها احتیاط کنند، افزود: مصرف مکمل ها در برخی موارد بدلیل افزودنی های غیرمجاز موجب دوپینگ غیرعمدی ورزشکاران می شود.
مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه بطور عمده مکمل ها تاثیر چندانی در ورزش حرفه ای ندارند، گفت: در صورتی که یک مکمل تاثیر زیادی در ورزش داشته باشد بسرعت در لیست داروهای ضددوپینگ قرار می گیرد.
غیاثوند با بیان اینکه قبل از مصرف مکمل ها باید به سه سوال اساسی پاسخ داد، گفت: قبل از استفاده باید اطمینان پیدا کنیم که این نوع مکمل، موثر، ایمن و قانونی باشد.
وی با بیان اینکه ساختن فُرم و شکل بدن با استفاده از دارو ماندگار نیست، گفت: خیلی از مکمل های ورزشی موثر نیست اما ورزش حرفه ای الزاما با سلامت انسان در یک راستا قرار ندارد.
غیاثوند با بیان اینکه افراط در مصرف مکمل موجب آسیب جدی به بدن می شود، افزود: استفاده از کراتین برای کودکان و نوجانان تا سن 18 سال ممنوع است.
وی گفت: بطورکلی مصرف کراتین موجب افزایش وزن می شود و عوارضی از جمله اختلال در دستگاه گوارش و گرفتگی ساق پا در هنگام خواب را به همراه دارد.
مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: استفاده مناسب از کراتین اشکال ندارد اما اولین عارضه استفاده بیش از حد آن به کلیه ها وارد می شود.
وی افزود: با داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده روزانه نیم کیلوگرم سبزی و میوه، هیچگونه نیازی به استفاده از مکمل وجود ندارد، اما به افرادی که این رژیم را رعایت نمی کنند، مصرف روزانه یک مولتی ویتامین توصیه می شود.
غیاثوند گفت: بسیاری از کودکان عادات غذایی نامناسبی دارند و به اصطلاح ‘بد غذا’ هستند و برای جبران کمبود ویتامین در بدن آنها باید از مکمل ها استفاده شود.
وی با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن معضل امروز دنیاست، گفت: استفاده از سرکه سیب برای کاهش وزن باور غلطی است که در جامعه رایج شده است و مصرف آن مشکلات گوارشی به همراه دارد.
وی با بیان اینکه نباید برای کاهش وزن به هر قیمتی و از هر روشی اقدام کرد، گفت: در بسیاری از باشگاه های ورزشی از ترکیبات شیشه و مواد مخدر صنعتی استفاده می شود که کاهش وزن را به همراه دارد اما موجب اعتیاد و آسیب زدن به سیستم مغزی و اعصاب فرد نیز می شود.
وی با بیان اینکه استفاده از آب در قاعده هرم غذایی قرار دارد، افزود: بطور متوسط هر فرد در طول روز باید هشت لیوان آب مصرف کند اما ورزشکاران نیاز بیشتری به مصرف آب دارند.
غیاثوند با بیان اینکه مصرف آب کافی باعث سم زدایی در بدن می شود، گفت: مصرف روزانه آب به اندازه کافی از بروز بیماری ها جلوگیری می کند و به سلامت کمک می کند و عملکرد ورزشی افراد را نیز افزایش می دهد.
وی همچنین از برگزاری ‘اولین کنگره بین المللی تغذیه ورزشی’ به میزبانی اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 96 خبر داد و گفت: در این کنگره نفرات اول تا پنجم کمیته ورزشی کشورهای آمریکا، روسیه و استرالیا و چندین نفر از افراد مطرح دنیا حضور خواهند داشت.
همایش ‘مدیران و موسسان باشگاه های ورزشی استان اصفهان’ با شرکت حدود یکصد نفر از مدیران باشگاه های ورزشی در باشگاه کارگران اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.