سرویس: اجتماعی 12:50 - جمعه 19 آذر 1395

مسؤول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی اصفهان:

ابتلای 721 اصفهانی در سال جاری به بیماری ایدز/تنها 30 درصد از مبتلایان به ایدز شناسایی شدند

مسؤول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی اصفهان گفت: تا چهار سال دیگر باید بتوانیم 90 درصد بیماران مبتلا به ایدز را شناسایی کنیم در حالی که امروز فقط 30 درصد را یافته‌ایم که در اصفهان 721مورد در 6 ماهه امسال شناسایی شده است.

به گزارش اصفهان شرق، رضا فدایی  در همایش «اقدام و عمل، پیشگام برای کنترل ایدز» به تبیین نکات کلیدی این بیماری پرداخت و اظهارداشت: ایدز مخفف عبارت سندرم نقص ایمنی اکتسابی است؛ کسی که ویروس HIV دارد و تست آزمایش او مثبت می‌شود با فرد مبتلا به ایدز که سال‌هاست ناقل این بیماری بوده متفاوت است.

*راه‌های انتقال ایدز

وی افزود: راه‌های انتقال این بیماری از سه طریق رابطه جنسی، مادر باردار به کودک و تزریقات با سرنگ مشترک است.

مسؤول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی اصفهان با اشاره به اینکه معتادان همواره در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته ایدز به طاعون تشبیه می‌شد و آن را تاوان گناهان بیمار می‌دانستند ولی در حقیقت ایدز فقط یک بیماری عفونی است.

وی به شناسایی اولیه این بیماری در آمریکا اشاره کرد و گفت: سرعت شیوع بیماری ایدز در جهان گسترش پیدا کرده که با تدابیر ویژه‌ای از شتاب شیوع آن در کشورهای غربی کم شده ولی در کشورهای آسیایی به سبب عملکرد تک قطبی و تداوم انکار بحران شیوع بیماری ایدز، این بیماری چندان کنترل نشده است.

*37 میلیون نفر در جهان با بیماری ایدز دست و پنجه نرم می‌کنند

فدایی با بیان اینکه تاکنون 78 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد 39 میلیون فوت کرده‌اند و اکنون 37 میلیون نفر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، جوانان و نوجوانان را بیشترین افراد در معرض خطر ابتلا به ایدز دانست و گفت: دختران جوان شانس بالاتری در ابتلا به بیماری ایدز دارند و با وجود اینکه روند ابتلا به ایدز در جهان رو به کاهش است ولی در خاورمیانه همچنان رو به افزایش گزارش می‌شود.

*لمس کردن ناقل بیماری ایدز نیست

فدایی با قابل مدیریت دانستن بیماری ایدز، تأکید کرد: ویروس این بیماری به هیچ‌وجه از طریق دست دادن، در آغوش گرفتن، روبوسی و گزش حشرات منتقل نمی‌شود بلکه افراد باید در استفاده از وسایل تیز و برنده برای حجامت و یا خال‌کوبی دقت کنند.

وی با شرح مرحله پنجره و دوره نهفتگی بیماری ایدز یادآور شد: ممکن است ویروس HIV در بدن فردی وارد شده باشد ولی تا چند هفته و یا حتی چند ماه نتیجه آزمایش او منفی باشد ولی بعد از اینکه فرد با جواب مثبت آزمایش وارد مرحله آلودگی شد، ناقل بیماری خواهد بود.

مسؤول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی اصفهان تنها راه تشخیص ایدز را آزمایش ذکر کرد و گفت: روش اهدای خون هم برای این کار مناسب نیست چراکه سازمان انتقال خون نمی‌گذارد خون آلوده منتقل شود.

*12 داروی ایدز رایگان است

فدایی با اشاره به اینکه کلیه مراحل آزمایش‌ها به صورت کاملاً محرمانه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: درست است که ایدز درمان قطعی ندارد ولی با استفاده از 12 دارویی که با حمایت وزارت بهداشت به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار می‌گیرد، فرد می‌تواند طول عمر خود را مانند افراد عادی سپری کند.

*آمار غیررسمی مبتلایان 3 برابر آمار رسمی است

وی آمار رسمی مبتلایان 6 ماهه اخیر در کشور را 33 هزار نفر ذکر کرد و یادآور شد: در واقع آمار واقعی سه برابر این تعداد است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری از آمار مبتلایان ایدز در اصفهان خبر داد و گفت: کل موارد شناسایی شده در 6 ماهه امسال 721 مورد بوده است که 127 زن و 597 مرد را شامل می‌شود.

*برچسب به افراد و تبعیض در جامعه چالش پیشگیری از ایدز

فدایی با بیان اینکه راه تزریقی ابتلا به این بیماری کاهش یافته ولی راه جنسی آن در حال افزایش است، اذعان کرد: خویشتن‌داری قبل از ازدواج، وفاداری به همسر، استفاده از کاندوم و انجام تست تشخیصی HIV می‌تواند از شیوع این بیماری پیشگیری کند.

وی به چالش‌های این بیماری در ایران هم اشاره کرد و افزود: هنوز شیوع رفتارهای پرخطر را باور نکرده‌ایم و سازمان‌های دخیل در این امر برای خود نقشی قائل نیستند به علاوه آگاهی جامعه و نسل جوان از ایدز ناقص است و انگ و تبعیض در جامعه و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به مواد محرک هم به این موارد دامن می‌زند.

*فقط 30 درصد مبتلایان شناسایی شده‌اند

مسؤول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی اصفهان عزم ملی برای کنترل و حذف ایدز را خواستار شد و درباره افق پیش روی پیشگیری از این بیماری خاطرنشان کرد: تا چهار سال دیگر باید بتوانیم 90 درصد بیماران مبتلا به ایدز را شناسایی کنیم در حالی که امروز فقط 30 درصد را یافته‌ایم و باید بتوانیم 90 درصد مبتلایان را تحت درمان قرار دهیم.

فدایی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با مشاوره فردی و گروهی، آگاهی نسل جوان، حمایت از فعالیت‌های کاهش آسیب برای گروه‌های پرخطر و هماهنگی جهت مبارزه با اعتیاد و سایر رفتارهای پرخطر از شیوع بیماری ایدز جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.