سرویس: یادداشت 13:29 - پنجشنبه 18 آذر 1395

رسانه ها هنر خود را به کار گیرند؛

ضرورت «باور پذیری» در استرداد حقوق های «نامتعارف»

اقناع افکار عمومی از سوی رسانه های جمعی وظیفه سنگینی است که این نهاد اجتماعی باید قدرت اثرگذاری بر افکار را داشته باشد و بتواند باورپذیری تولیدات خود را در بین مخاطبان تقویت نماید. این هنری است که قدرت رسانه های جمعی را از سایر نهادهای اجتماعی متمایز می سازد.

اصفهان شرق _ حسن صادقی/ عادل آذر رئیس ‌دیوان محاسبات کشور دیروز در دومین گزارش دیوان درباره پرداخت های ناعادلانه و نامتعارف اعلام کرد که از 397 مدیر دارای دریافت‌‌های نامتعارف، 387 نفر اقدامات لازم را برای استرداد جمعا مبلغ 214 میلیارد و 273 میلیون و 896 هزار و 947 ریال بابت اضافه دریافتی مازاد بر 200 میلیون ریال انجام داده‌اند. کل پولی که باید به حساب‌های دولتی و خزانه بازگشت داده شود،  23 میلیارد و 200 میلیون تومان  است.  وقتی این خبر را به یکی از دوستانم گفتم، وی در پاسخ گفت: از کجا معلوم؟

این پاسخ می تواند بازگو کننده این موضوع باشد که اقناع و باور پذیری عموم نسبت به برخی از موضوعات خبری صرفا با اعلام عمومی محقق نمی شود. برای برخی اثبات گرایی شرط لازم برای پذیرش ایده یا فعل صورت گرفته است. برخی نیز باید ثمرات اقدامات را به صورت عینی در زندگی روزمره خود تجریه و لمس کنند.

از این رو تحقق عینی برخی از موضوعات خبری به منظور باور پذیری و کسب اعتماد عموم لازم و ضروری است. در خصوص موضوع فیش های نامتعارف و یا نجومی، نیز هر چند گزارش دهی در خصوص فعالیت های صورت گرفته در بازپس گیری مبالغ مازاد، به منظور آگاهی افکار عمومی اقدامی شایسته است، ولی باید توجه داشت که برای برخی از عموم ممکن است این اعلام صرف به تنهایی جوابگو نباشد. از این رو موضوع باید از حالت انتزاعی خارج و جنبه عینیت به خود گیرد.

به زبان ساده تر زمانی که اعلام می شود مبلغی نزدیک به 21 میلیارد تومان از پرداخت های ناعادلانه استرداد شده است، هر کس می تواند از خود بپرسد خوب، حالا این بازگشت چه تاثیری در زندگی عادی من داشته است؟ کدام بخش از مشکلات من با این پول برطرف شده است؟

بنابراین باید کاری کرد که مبالغ استرداد شده به صورت ویژه و نمادین در زمینه هایی هزینه شود که موضوع استرداد حقوق های نامتعارف این  گونه جنبه عینی و قابل لمس به خود گیرد. در این حالت است که سطح باور پذیری افکار عمومی به مرحله مورد انتظار، خواهد رسید. برای نمونه می توان با این مبالغ بازگشتی بیمارستان، مدرسه یا خیابانی را ساخت که تداعی کننده اقدام عملی دولت برای بازپس گیری حقوق های نامتعارف باشد و درسی برای آیندگان.

انتهای پیام/ ش

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.