سرویس: دینی 14:00 - چهارشنبه 17 آذر 1395

مدیرکل اوقاف اصفهان:

امامزادگان استان اصفهان به قطب‌های فرهنگی جامعه تبدیل شوند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: لازم است برای تبدیل امامزاده شاهرضا(ع) و دیگر امامزادگان استان اصفهان به قطب‌های فرهنگی جامعه تلاش کنیم.

به گزارش اصفهان شرق،  حجت‌الاسلام رضا صادقیدر مراسم اختتامیه سومین فراخوان استانی شعر «همه واقف باشیم» که به همراه مراسم تجلیل از مربیان طرح حفظ قرآن کریم شهرستان‌های شهرضا، دهاقان و مبارکه برگزار شد با اشاره به اهمیت وقف، اظهارداشت: نفس کار وقف، ابتدا بر واقف اثرگذار است و او را از هوای نفس و زیاده‌خواهی دور کرده و صفات بخشش و ایثار را در او احیا می‌کند.

وی با بیان اینکه وقف، واقف را ابدی می‌کند و کار خیر او را برای نسل‌های آینده بر جای می‌گذارد و جامعه از مزایای آن بهره‌مند است، افزود: در استان 14هزارو700 موقوفه در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده که این تعداد موقوفه دارای 44هزار رقبه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه از مجموع موقوفات استان اصفهان 7هزار موقوفه منفعتی و 7هزارو700 موقوفه انتفاعی است، گفت: موقوفات منفعتی موقوفاتی هستند که از منبع درآمد آنها برای ادای نیات واقف هزینه می‌شود و موقوفات انتفاعی همانند وقف مسجد، حسینیه، دارالقرآن و مدارس علمیه هستند.

وی با اشاره به اینکه وقف حکم الهی و پشتوانه اقتصادی اسلام است که باید مورد توجه قراربگیرد و نسبت به توسعه و ترویج آن اقدام کنیم، افزود: در سال‌های اخیر با اطلاع رسانی‌هایی که انجام شده سنت حسنه وقف احیاء و رو به رشد بوده است.

حجت‌الاسلام صادقی با تأکید بر نقش علما و روحانیون در ترویج فرهنگ وقف و احیای موقوفات، اظهارداشت: بسیاری از مردم نسبت به احکام شرعی وقف آشنا نیستند که باید با اطلاع رسانی دقیق و صحیح آنان را آگاه کرد.

در استان اصفهان 5هزار و 335  باب مسجد وجود دارد

وی با اشاره به درخواست استاندار اصفهان مبنی بر تعیین تعداد مساجد استان اصفهان، بیان کرد: در استان اصفهان 5هزارو335  باب مسجد وجود دارد که این تعداد مسجد نشان دهنده میزان اعتقادات مردم استان به ادای مناسک دینی و اهتمام آنها به ایجاد مساجد به عنوان پایگاه‌های دینی در محلات مختلف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به وجود 950 حسینیه در اصفهان که در زمره موقوفات انتفاعی هستند، افزود: از مجموع 44هزار رقبه موجود در استان اصفهان 23 هزار رقبه یا درآمدزا هستند یا قابلیت درآمدزایی دارند.

60 درصد از موقوفات اصفهان اراضی زراعی است

وی تصریح کرد: متأسفانه در اثر وقوع خشکسالی حدود 60درصداز موقوفات که  بوده و بیشتر در قسمت شرق استان قرار دارند، بدون استفاده مانده‌ و کشاورزانی که به عنوان مستأجر این موقوفات در آنها کشت و زرع می‌کنند نیز توان پرداخت اجاره بهای این اراضی را ندارند.

حجت الاسلام صادقی اظهارداشت: برخی با کم توجهی به احکام وقف در موقوفات تصرف و از آن بهره‌برداری می کنند که براساس فتوای بسیاری از مراجع و قانون این کار باطل و حرام است.

وی با بیان اینکه نباید به راحتی حق واقف را پایمال کرد، افزود: وقف تا ابد وقف است و قابل بخشیدن نیست و همه باید با تبلیغ درست از این سنت حسنه که بیشتر به مصارف یتیمان، حوزه‌های علمیه، عزاداری‌های امام حسین (ع) و کمک به نیازمندان می‌رسد، دفاع کنیم.

135جانباز قطع نخاع استان به عنوان پیشگامان فرهنگ وقف مطرح هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 135جانباز قطع نخاع استان به عنوان پیشگامان فرهنگ وقف مطرح هستند، خاطرنشان کرد: مردم استان اصفهان در تمامی عرصه‌های دینی و انقلابی در کشور پیشتاز بوده‌اند اما بالاترین افتخار مردم این استان تقدیم بیش از 23هزار شهید به انقلاب است.

وی افزود: در واقع مردم این استان در طول 8سال جنگ تحمیلی 23 هزار سند موقوفه جان فرزندان خود را به نام انقلاب اسلامی به ثبت رسانده‌اند، به عنوان نمونه در شهرستان فلاورجان یک جانباز قطع نخاعی منزل شخصی خود را برای حسینیه وقف کرده است.

حجت الاسلام صادقی با تأکید بر حضور و مشارکت مردم در احیاء و عمران موقوفات و نیز بقاع متبرکه که دارای موقوفه هستند، گفت: وقف‌ها باید در راستای نیازهای مردم باشد، اگر در گذشته وقف‌هایی برای ایجاد آب انبار یا کاروانسرا انجام می‌شد امروز هم مردم نیازهای زیادی دارند که وقف‌ها می‎تواند آنها را برطرف کند.

وی با بیان اینکه وقف برای کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و یا وقف در راستای پژوهش و تحقیق، از جمله موقوفاتی هستند که می‌توانند نیازهای امروز جامعه را برطرف کنند، افزود: شعار همه واقف باشیم که از سوی اداره اوقاف مطرح شده نشان می‌دهد که همه مردم می‌توانند در هر شرایطی در این  سنت حسنه شریک شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه امامزاده شاهرضا(ع) منشأ برکات زیادی در شهرستان شهرضا بوده است، افزود: لازم است برای تبدیل این امامزاده و دیگر امامزادگان به قطب‌های فرهنگی جامعه تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه امامزادگان مراکز ثروت معنوی کشور هستند، گفت: در شهرستان‌های شهرضا و دهاقان 741موقوفه و 2469رقبه در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده که نشان دهنده میزان ارادت مردم این شهرستانها به ادای سنت‌های حسنه اسلامی است.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.