سرویس: سیاسی 08:00 - چهارشنبه 17 آذر 1395

نشست هم‌فکری یادواره شهدای اطلاعات برگزار شد

نقش مؤثر اطلاعات عملیات در دفاع مقدس/نحوه شکل‌گیری اولین واحدهای اطلاعات عملیات در سپاه

امروز جلسه هماهنگی و هم‌فکری مسؤولان اطلاعات عملیات سپاه در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری برگزار شد که در آن پیشکسوتان و هم‌رزمان شهدا از نقش مؤثر اطلاعات عملیات در دفاع مقدس گفتند.

به گزارش اصفهان شرق، جلسه هماهنگی و هم‌فکری مسؤولان اطلاعات سپاه در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری در اصفهان برگزار شد.

این جلسه به مناسبت هماهنگی یادواره شهدای اطلاعات عملیات برگزار شد؛ یادواره شهدای اطلاعات عملیات که در دوم دی ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

در ابتدای این جلسه جواد استکی فرمانده قرارگاه عملیاتی سیدالشهدای استان اصفهان اظهار کرد: یادواره شهدای اطلاعات 450 شهید مربوط به استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال در دوم دی ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: افراد و پیشکسوتانی که با آن شهدا زندگی و کرده‌اند، می‌توانند بهترین خاطرات و زندگی آن‌ها را برای نسل‌های بعدی بازگو کنند و از ابتکارات آن‌ها در دوران جنگ نام ببرند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی سیدالشهدای استان اصفهان عنوان کرد: جنگ که شروع شد ارتش ساختاری داشت اما سپاه تنها چند عملیات در غرب داشت که در همین برهه باید دست به ابتکاراتی می‌زد و ساختار خود را ایجاد می‌کرد؛ نیروهای اطلاعات عملیات در این بین نقش بسیار مهمی را در مدت جنگ در سطوح مختلف ایفا کردند.

در ادامه این جلسه سید احمد موسوی مسؤول اطلاعات عملیات لشکر امام حسین (ع) به بیان خاطراتی از دفاع مقدس پرداخت و بیان کرد: اطلاعات عملیات کار مشخصی دارد و همان‌طور که رهبری در یکی از صحبت‌هایشان مطرح کردند، اهمیت شناسایی از دشمن بسیار مهم است که ایشان نیز از جنگ مثال زدند؛ در وضعیت فعلی هم بهترین کار دشمن شناسی است.

وی افزود: اهمیت کار شناسایی و اطلاعات از همین موضوع مشخص می‌شود؛ در اکثر محورها در زمان جنگ شناسایی برای فرماندهان بسیار مهم بود که در ابتدا باید شناخت خوبی از دشمن پیدا می‌کردیم و همین اهمیت کار شناسایی را دو چندان می‌کند.

مسؤول اطلاعات عملیات لشکر امام حسین (ع) عنوان کرد: اولین ساختار اطلاعات عملیات در زمان شروع کار و در منطقه دارخوئین در لشکر امام حسین (ع) آغاز شد و علی اسحاقیان اولین کسی بود که این کار را آغاز کرد و در این منطقه اقدام به شناسایی منطقه کرد.

وی خاطر نشان کرد: شناسایی و کار اطلاعات تنها از طریق بازدید نبود و از طرق دیگر نیز دشمن را رصد کردیم؛ شنود بیسیم، تماشا با دوربین‌های دوربرد، نقشه‌های هوایی و … اقداماتی بود که برای به دست آوردن اطلاعات انجام می‌دادیم.

موسوی تصریح کرد: گروهی که در منطقه دارخوئین بودند خیلی زود اطلاعات عملیات را شکل دادند که این یک اقدام بزرگی بود و شهید خرازی نیز تیزبینی خاصی داشت؛ یکی از اقدامات بزرگ فرماندهان ما در زمان جنگ کسب اطلاعات از طرق مختلف بود که بعضاً خود شهید خرازی شناسایی را راسا انجام می‌داد.

وی بیان داشت: فرماندهان برای اجرای عملیات فقط به یک نفر اکتفا نمی‌کردند و از کانال‌های مختلف اطلاعات را کسب می‌کردند؛ شکل‌گیری اطلاعات عملیات لشکر امام حسین (ع) به منطقه دارخوئین بازمی‌گردد که این موضوع بسیار مؤثر واقع شد و در عملیات فرماندهی کل قوا بسیار این شناسایی به ما کمک کرد.

مسؤول اطلاعات عملیات لشکر امام حسین (ع) خاطر نشان کرد: موفقیت‌هایی که در عملیات‌ رخ داد، حاصل همین اطلاعات عملیات بود؛ در عملیات‌های شناسایی از نقاط ضعف دشمن استفاده می‌کردیم و به خصوص در آزادسازی مناطق تحت تصرف چون می‌توانستیم شناسایی‌هایی خوبی انجام دهیم، می‌توانستیم به خوبی به عقبه دشمن وارد شویم.

احمد سلیمانی نیز که مسؤولیت اطلاعات عملیات لشکر نجف اشرف را بر عهده داشته است، اظهار کرد: رشادت‌هایی که رزمندگان انجام دادند، در سایه  ایمان به خدا بود و آن‌ها به کاری که انجام می‌دادند به صورت کامل ایمان داشتند.

وی افزود: در یکی از عملیات‌ها پس از آن که به اطلاعات دشمن دسترسی پیدا کردیم، متوجه شدیم که آن‌ها به راحتی تمام رفتار و حرکات ما را ثبت کرده‌اند اما به لطف خدا عملیات‌های ما با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

مهدی افخمی که از سپاه استان یزد به این جلسه آمده بود، به بیان خاطراتی از رشادت‌های نیروهای بسیجی در زمان جنگ پرداخت و عنوان کرد: سلاح بچه‌های اطلاعات عملیات آیه «و جعلنا…» بود و اصلاً باید اسم این کنگره را به نام این آیه نام‌گذاری کرد؛ زیرا تمامی بچه‌های اطلاعات عملیات به این آیه معتقد بودند و آن را مداوم می‌خواندند.

وی افزود: ایمان بچه‌ها به این آیه عامل موفقیت بود؛ بچه‌های اطلاعات عملیات حفاظت اطلاعات بسیاری داشتند و از لحاظ امنیتی نیز در مضیقه بودند به طوری که گاهی اوقات برای لو نرفتن عملیات‌های شناسایی مجبور به اقداماتی می‌شدیم، که کار را برای ما دشوار می‌کرد.

 در این جلسه برخی دیگر از مسؤولان اطلاعات عملیات و پیشکسوتان و هم‌رزمان شهدا به بیان خاطرات از دفاع مقدس پرداختند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.