سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 17:00 - سه شنبه 16 آذر 1395

معاون تحقیقات وزارت بهداشت عنوان کرد؛

آمار تکان‌دهنده سکته در ایران/ میانگین کالری دریافتی در ایران، بیش از حد مجاز

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: ایرانی‌ها به دلیل عادت‌های بد غذایی و نداشتن تحرک زودتر از سایر مردم دنیا دچار سکته مغزی و قلبی می‌شوند.

به گزارش اصفهان شرق، ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت در هفدهمین کنگره بین المللی انجمن تغذیه انترال و پرنترال  آسیا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایرانی ها زودتر از سایر مردم جهان به سکته قلبی و مغزی مبتلا می‌شوند، گفت: به طور کلی میزان سرانه مصرف انرژی به عبارتی مجموع غذای مصرفی مردم بالاتر از حد نیاز بوده و از استانداردهای جهانی بالاتر است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز تحقیقات وزارت کشاورزی کالری مصرف ایرانی‌ها نزدیک به سه 3 و 600 بوده اما در دنیا این میزان حدود 2 هزار و 800 است و به عبارتی مردم ما 500 کیلو کالری بیش از حد نیاز مواد غذایی مصرف می‌کنند.
معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به میزان مرگ و میر در کشور عنوان کرد: سالانه حدود 375 هزار مرگ در کشور گزارش شده 150 هزار مورد آن زیر 70 سال و 95 هزار مرگ زیر 50 سال اتفاق می‌افتد حدود 35 هزار نفر به خاطر سکته‌های مغزی و قلبی و حدود 15 هزار نفر به خاطر سوانح و حوادث و 10 هزار نفر مرگ به خاطر سرطان جان خود را از دست می‌دهند.
وی عنوان کرد: به طور متوسط 30 درصد غذای مصرفی مردم بیش از نیاز بدن بوده و مردم باید با افزایش تحرک بدنی و کاهش کالری مصرفی که منجر به چاقی،  فشار خون و قند خون می‌شود اجتناب کنند تا طول عمر و کیفیت زندگی مردم بهبود پیدا کند.
ملک زاده با بیان اینکه در مجموع مهمترین مشکل اصلی بخش عمده انرژی ما ایرانی‌ها است، افزود: بیشتر مردم ما برای دریافت انرژی روزانه بیشتر از برنج و منابع غذایی مانند شیرینی‌ها استفاده می‌کنند به همین دلیل اغلب به بسیاری از بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.
معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه 70 درصد مردم کشور اضافه وزن و چاقی دارند، گفت: ده درصد مردم به قند خون مبتلا بوده و 25 درصد ایرانی‌ها در معرض خطر دیابت قرار داشته و به احتمال زیاد تا ده سال آینده دیابت می‌گیرند اگر این روند تغذیه یا بی تحریکی ادامه پیدا کند با اپیدمی دیابت در کشور مواجه می‌شویم.
ملک زاده با اشاره به شورای عالی سلامت و تصمیم‌گیری های این نهاد برای بهبود تغذیه مردم کشور اظهار داشت: این شورا به ریاست رئیس جمهور و با حضور افراد زیادی من جمله وزیر رفاه، بهداشت، کشاورزی در تلاش‌اند تا به مشکلات تغذیه مردم کشور رسیدگی کنند در این نهاد سعی شده تا راهکارهای برای کاهش غذاهای زیان آور در کشور اجرایی شود به عنوان مثال مجلس با مالیات بستن به سیگار جهت آسیب‌ها جلوگیری شود در بسیاری  از کشورها بر روی مواد غذایی مانند نوشابه ها مالیات بسته می‌شود ما هم در وزارت بهداشت در تلاشیم این امر محقق شود.
وی افزود: کاهش در مواد غذایی بسته بندی و مصرف گوشت‌های صنعتی به عنوان‌ غذاهای سرطان زا که از سوی سازمان بهداشت جهانی معرفی شده از سبد خانوار ایرانی‌ها کمتر از حد مصرفی حال ایرانی‌ها شود.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.