سرویس: اخبار شهرستان 12:55 - سه شنبه 16 آذر 1395

سایه سکوت رسانه ای دانشگاه های شرق اصفهان؛

روز دانشجو و انبوه مطالبات بر زمین مانده دانشجویان شرق اصفهان

روزۀ سکوت مسئولان دانشگاه­های شرق اصفهان و عدم دعوت از چهره های متعهد و انقلابی درروز دانشجو، به شدت روح و جان عدالت خواه دانشجویان را آزرده خاطر کرده است.

اصفهان شرق _ مهدی نجفی/ 16 آذر با اقتباس از قیام دانشجویان و جنبش های دانشجوئی در 16 آذر سال 1332 در مقابلۀ با توطئه های امریکا و اعلام انزجار از خیانت های آشکار سلطنت منحوس پهلوی علیه ملت ایران به نام روز دانشجو نامگذاری شده است، لذا حق طلبی و عدالت خواهی رکن کلیدی گفتمان معنایی روز دانشجو را تشکیل می دهد.

روز دانشجو در سایۀ سکوت رسانه ای دانشگاه های شرق اصفهان

از این رو اهتمام به مطالبات و خواسته های آینده سازان این مرزو بوم می تواند در ارتقای تولید علم و معرفت و پیشرفت همه جانبۀ علمی کشور موثر واقع شود.

لیکن جای بسی تأسف است که مسئولان دانشگاه های شرق اصفهان مطالبات دانشجویان این منطقه را به چند پیامک تبریک روز دانشجو  تقلیل داده اند و اینچنین مطالبات بهترین رویش های انقلاب اسلامی با بی اعتنایی مسئولان امر مواجه می شود، حال آنکه طرح خواسته های آرمانی و عدالت طلبانۀ دانشجویان در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در روز دانشجو باید بیش از پیش مورد اهتمام مسئولان دانشگاه های شرق اصفهان قرار گیرد.

اما در عمل مراکز علمی و دانشگاه های شرق اصفهان از طرح برخی مسائل کلیدی در مباحث مختلف خودداری می کنند و  عیار نقادی و نقد پذیری در روز دانشجو در کمترین میزان ممکن قرار می گیرد، حال آنکه دعوت از اساتید و اندیشمندان متعهد و انقلابی به دانشگاه های شرق اصفهان و تبیین مسائل مختلف و حیاتی نظام اسلامی در مقولۀ برجام، اقتصاد مقاومتی، راهکارهای تمدن سازی نوین اسلامی، سبک زندگی اسلامی، طرح مشکلات و آسیب های جوانان، وحدت حوزه و دانشگاه، ارتقای نهضت پاسخگویی مسئولان به ویژه دولت در ارائه گزارش به سوالات و مطالبات دانشجویان از قبیل شفاف سازی دولت از اقدامات خود در برخورد با حقوق های نجومی …،  باید به عنوان نخستین گام در اهتمام مسئولان دانشگاه ها به روز دانشجو و در نهایت اعتلای معرفتی دانشجویان و جنبش های دانشجویی مورد توجه قرار گیرد. حال آنکه روزۀ سکوت مسئولان دانشگاه­های شرق اصفهان و عدم دعوت از چهره های متعهد و انقلابی درروز دانشجو، به شدت روح و جان عدالت خواه دانشجویان را آزرده خاطر کرده است.

آیا نباید در روز دانشجو، دانشگاه پیام نور ورزنه، حسن آباد، تودشک، کوهپایه و دانشگاه آزاد هرند و نیک آباد و دیگر دانشگاه های موجود در شرق اصفهان در کنار دانشگاه های بزرگ، طی برگزاری جلسه ای منسجم و دعوت از کارشناسان آگاه، قدمی موثر بر می داشتند؟!

اگر دقیق تر بنگریم، جدای از اهمال کاری مسئولان علمی در روز دانشجو، کاستی های بسیاری در سطح دانشگاه های شرق اصفهان وجود دارد که به عدم تناسب رشته های دانشگاهی در این منطقه می توان اشاره کرد.

عدم تناسب رشته های دانشگاهی با نیازهای دانشجویان شرق اصفهان

بدیهی است احداث دانشگاه های متعدد و  ایجاد رشته های مختلف دانشگاهی در منطقه شرق اصفهان، فارغ از نگاه کارشناسی به محیط و جغرافیای این منطقه صورت گرفته است که نه تنها اشتغال را موجب نخواهد شد بلکه فارغ التحصیلان دانشگاهی این منطقه را بر خیل بیکاران جویای کار اضافه خواهد کرد.

به راستی آیا مسئولان استانی دانشگاه های تحت اشراف وزارت علوم و یا دانشگاه آزاد و دیگر مراکز علمی تاکنون به این مسأله اندیشیده اند که انبوه رشته های متعدد در دانشگاه های شرق اصفهان چه تناسبی با نیازهای واقعی مردم و ظرفیت های جغرافیایی و فرهنگی این منطقه دارد؟ به راستی چه کسی پاسخگوی عدم تناسب رشته های متعدد دانشگاهی در این منطقه و مغایرت این رشته ها با شغل و مهارت اصلی مردم شرق اصفهان یعنی کشاورزی است؟

مگر غیر از این است که تنها راه مقابله با اقتصاد مخوف نفتی، تقویت اقتصاد مقاومتی از طریق تقویت تولید فکری، صنعتی و کشاورزی است حال مسئولان دانشگاه های استان را چه شده است که صرفاً به افزایش آمار تعداد دانشگاه در منطقه شرق اصفهان دل خوش کردند و تأمین علمی نیاز های استراتژیک مردم این منطقه در تقویت کشاورزی دامپروری و صنعت را نادیده گرفته اند؟

پاسخ این پرسش کاملاً شفاف و مبرهن است؛ متأسفانه دولت نفتی، در عمل دانشگاه وابستۀ به اقتصاد نفتی و مصرف گرا به جامعه ارائه می دهد، سیاستگذران حیطۀ آموزشی کشور نیز ساختار علمی کشور را بر مبنای اقتصاد نفتی باز تولید می کنند که مدرک گرایی و بیکاری گرایی بر مسند مهارت افزایی و کارگرایی خواهد نشست؛ لذا ضرورت نقش آفرینی دانشگاه در ارتقای ظرفیت کشاورزی این منطقه برای مسئولانی که در سیکل اقتصاد نفتی ارتزاق می کنند مسأله ای مهم و حیاتی نیست بلکه دولت همه تبعات مشکلات عدم تولید در عرصه های مختلف به ویژه خشکسالی و کاهش تولیدات کشاورزی و نابودی معیشت مردم را صرفاً با واردات همۀ اقلام مورد نیاز غذایی تأمین خواهد کرد و اینچنین سرمایۀ ملی این کشور به جای توزیع در چرخۀ کشاورزی، به بهای نابودی کشاورزی مردم شرق اصفهان و دیگر کشاورزان این مرزو بوم، در راستای تقویت تولیدات کشاورزی دیگر کشور ها به کار گرفته می شود؛ لذا سیاست گذاری نادرست در مولفه های علمی و آموزشی و عدم تناسب رشته ها با نیازهای مردم شرق اصفهان، اینچنین نیروی انسانی پویا و جوان و جویای کار منطقه شرق اصفهان را به قهقرا سوق می دهد.

تداوم این سیکل معیوب در حالی است که مردم زحمتکش شرق اصفهان در چند سال اخیر، از آب به عنوان مهمترین ضرورت در امر کشاورزی محروم بوده اند و با مشکلات عدیدۀ معیشتی و مالی دست و پنجه نرم کرده اند و از تأمین بسیاری از هزینه های جاری در زندگی عاجز مانده اند اما مسئولان استانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صرفاً به احداث دانشگاه های غیر کاربردی  در این منطقه روی آورده اند و هزینه، عمر و انرژی سرراز جوانان این منطقه را اسیر مدرک گرایی و تحصیل در رشته های غیر مرتبط با نیازهای شرق اصفهان نمودند.

مطالبه دانشجویان فتح بابی برای برون رفت از مشکلات

در خاتمه باید گفت روز دانشجو پیام نهضت عدالت خواهی دانشجویان است که در راستای اهداف عالیۀ نظام اسلامی به منصۀ ظهور رسیده است، لذا تیغ سانسور برخی اعتدالیون مبنی بر لغو سخنرانی های اساتید انقلابی و ارزشی نخواهد توانست در مسیر حرکت آرمان گرایی توأم با واقع گرایی دانشجویان خللی ایجاد کند، بلکه مسئولان ارشد قوای سه گانه به ویژه دولت محترم باید در راستای پاسخگویی و افزایش سعۀ صدر خود نسبت به طرح انتقادات عدالت طلبانۀ دانشجویان عمل کنند.

بی شک مطالبات دانشجویان متدین و انقلابی شرق اصفهان بسی فراتر از نکات فوق الذکر در این نگاشته است، لیکن طرح این مطالبات می تواند به عنوان فتح بابی  برای برون رفت از مشکلات عدیدۀ دانشگاه ها و پاسخگویی به دیگر خواسته های به حق دانشجویان این منطقه مورد توجه قرار گیرد و امید است دانشگاه های شرق اصفهان به ویژه در روز دانشجو، در راستای زمینه سازی برای طرح مطالبات به حق دانشجویان شرق اصفهان از مسئولان حرکت کرده و  در راستای ترمیم آسیب ها و خلأهای موجود، زمینه را برای رفع مشکلات عدیدۀ شرق اصفهان مهیا کنند.

انتهای پیام/

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.