سرویس: اجتماعی 17:05 - دوشنبه 15 آذر 1395

فرمانده انتظامی استان اصفهان خبر داد

کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی از ۸۰ متقاضی بازنشستگی در اصفهان

فرمانده انتظامی استان اصفهان از دستگیری یک کلاه‌بردار حرفه‌ای که با جعل مدارک، خود را کارگزار بیمه معرفی و توانسته بود بیش از ۲۰ میلیارد ریال از ۸۰ متقاضی بازنشستگی کلاه‌برداری کند، خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، سردار عبدالرضا آقاخانی اظهار داشت: چندی پیش شهروندی به یکی از کلانتری‌های شهرستان نجف‌آباد مراجعه و عنوان کرد، فردی تحت عنوان کارگزار بیمه با تنظیم قرارداد صوری در قبال دریافت مبلغ 15 میلیون تومان به وی متعهد شده که سنوات پرداخت بیمه 20 ساله او را تا سقف 30 سال به اداره بیمه پرداخت و وی را بازنشسته کند اما این فرد پس از دریافت وجوه متواری شده و به هیچ‌کدام از تعهداتش عمل ‌نکرده است.

وی افزود: بلافاصله پس از اظهارات مالباخته پرونده به اداره جعل و کلاه‌برداری پلیس آگاهی ارجاع و کارآگاهان به‌صورت ویژه موضوع را مورد بررسی قرار دادند که در جریان رسیدگی نیز 20 نفر از افرادی که توسط متهم مورد کلاه‌برداری قرار گرفته بودند نیز به پلیس آگاهی استان مراجعه و شکایتی با این مضمون را اعلام کردند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد متهم که اهل یکی از استان‌های جنوبی کشور است دارای مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی بوده از سال 89 با جعل ده‌ها نام و عنوان مختلف برای خود مدارک شناسایی فراهم کرده و فعالیت تبهکارانه خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده است.

وی گفت: این کلاه‌بردار حرفه‌ای با استفاده از مهرهای جعلی توانسته بود 6 شرکت تجاری را در اداره ثبت شرکت‌ها به نام خود ثبت کند و همچنین با استفاده از مهرها جعلی خود را کارگزار و کارمند بیمه، فردی مهم و مالک چندین شرکت، کارگاه و صاحب نفوذ در اداره کار به افراد و کارکنان بیمه معرفی کند.

وی درباره نحوه کلاه‌برداری متهم اظهار داشت: این فرد متقاضیان بازنشستگی را جلوی شعبات بیمه تأمین اجتماعی در شهرستان‌های زرین‌شهر، نجف‌آباد، اصفهان و غیره تعقیب و پس از اطلاع از مشکل آنان با تنظیم قرارداد افراد را متقاعد می‌کرد که از طریق شرکت‌های خود نسبت به باقی‌مانده سنوات بیمه‌ای آنان تا سقف 30 سال اقدام می‌کند.

سردار آقاخانی خاطرنشان کرد: متهم با ترفندهای خاص اقدام به جلب اعتماد طعمه‌های خود کرده مبالغی بالای 100 میلیون ریال را به بهانه جریمه تعیین ‌شده از سوی اداره بیمه از طریق کارت به کارت، چک و به‌صورت دستی از آنان دریافت و سپس با تعویض خط و گوشی موبایل خود را مخفی می‌کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از نام‌های جعلی و چهره‌های متفاوت توسط متهم دستگیری وی را با مشکل مواجه ساخته بود، گفت: سرانجام پس از چندین ماه کار و تلاش شبانه‌روزی کارآگاهان مخفیگاه این کلاه‌بردار در یکی از محله‌های شهر اصفهان شناسایی و طی هماهنگی با مقام قضایی در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و در بازرسی از محل نیز تعداد 20 عدد مهر جعلی، پرونده‌ها، اسناد و مدارک اخذشده از مالباختگان، تعدادی برگه‌های خام مربوط به ادارات بیمه، کار و امور اجتماعی و بیش از 15 جلد کتب حقوقی کشف شد.

فرمانده انتظامی استان اصفهان افزود: متهم در تحقیقات صورت گرفته به‌صراحت به کلاه‌برداری از متقاضیان بازنشستگی و همچنین جعل مهرهای ادارات و شرکت‌های مختلف اعتراف کرد.

وی با بیان اینکه در مجموع 20 میلیارد ریال کلاه‌برداری توسط فرد مذکور صورت گرفته بود، گفت: تاکنون 80 نفر از افرادی که توسط متهم مورد کلاه‌برداری قرار گرفته‌اند از شهرستان‌های مختلف استان و همچنین استان‌های دیگر کشور شناسایی شدند که با مسدود شدن تمامی حساب‌ها و توقیف اموال و املاک متهم تلاش برای بازگرداندن وجوه به مالباختگان ادامه دارد.

سردار آقاخانی آگاهی کامل متهم از قانون بازنشستگی، فن بیان بالای متهم در ادای مطالب و عملی کردن نقشه‌های خود به‌صورت حرفه‌ای، طمع‌ورزی مالباختگان و وسوسه بازنشستگی با وعده حقوق بالای 40 میلیون ریال، قانونی جلوه دادن اقدامات مجرمانه و ارتباط راحت با کارمندان ادارات و دسترسی به پرونده‌های اشخاص را ازجمله دلایل موفقیت این کلاه‌بردار در کارهای تبهکاری خود عنوان کرد.

وی اظهار داشت: متهم پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی استان تحویل و با صدور قرار روانه زندان شد اما پرونده وی برای کشف ابعاد دیگر این کلاه‌برداری باز بوده و رسیدگی به آن همچنان ادامه دارد و افراد دیگری که به این شیوه از آنان کلاه‌برداری شده می‌توانند به پلیس آگاهی استان اصفهان مراجعه کنند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.