اصفهان شرق

بازگشت آیت‌الله مظاهری به اصفهان آغازگر فصل جدیدی در حوزه علمیه بود/برگزاری نکوداشت بزرگان علمی قدرشناسی از این چهره‌هاست

کدخبر: 119804
1395/09/15 در ساعت 11:40

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام سیدحسین بهشتی با اشاره به کنگره بزرگداشت آیت‌الله حسین مظاهری اظهارکرد: شناخت من از این عالم بزرگوار به 40 سال پیش بازمی‌گردد.

وی افزود: از زمانی که شهید سیدحسن بهشتی‌نژاد در سال 51 با آیت‌الله مظاهری مأنوس شد و از نزدیک نزد ایشان تلمذ کرد، آشنایی ما با ایشان آغاز شد که لطف و تفضل ایشان شامل حال ما می‌شد.

شاگرد آیت‌الله مظاهری گفت: در سال 56 بخشی از استصحاب درس کفایت‌الاصول را نزد ایشان در مسجد فاطمیه قم(مسجد آیت‌الله بهجت) آموختم و با حضور در کلاس اخلاق توفیق آشنایی بیشتری با ایشان پیدا کردم.

*درخواست علمای اصفهان برای ورود آیت‌الله مظاهری به حوزه علمیه اصفهان

وی پیرامون ابعاد شخصیتی آیت‌الله مظاهری تصریح کرد: یکی از عوامل سنجش و ارزیابی وزن علمای دینی، محل خاستگاه ولادت و اساتیدی است که روی چنین شخصیت‌هایی از بدو دوران طلبگی تا مراحل گوناگون حوزه اثرگذاربوه‌اند.

بهشتی‌نژاد خاطرنشان کرد: آیت‌الله مظاهری در سال 1312 در یک خانواده مذهبی و متدین در شهرستان تیران و کرون استان اصفهان متولد و در سال 1326 وارد حوزه علمیه اصفهان شدند و نزد علمایی همچون آیات‌ عظام خادمی، فیاض، طیب، ادیب، خوانساری طلب فیض کردند.

وی اذعان داشت: ایشان در سال 1330 جهت ادامه تحصیل به شهر قم عزیمت کرده و محضر نامداران فقها، حکما، فلاسفه و چهره‌های ارزشمندی همچون آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره)، مرعشی نجفی، داماد و علامه طباطبایی طلب فیض کردند.

*70 سال تلاش آیت‌الله مظاهری در حوزه‌های علمیه قم و اصفهان

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأثیر حضور آیت‌الله مظاهری پای درس علامه طباطبایی عنوان کرد: نفس‌های علمی علامه طباطبایی توانسته شخصیتی منحصر به فرد از آیت‌الله طباطبایی بسازد، البته استعداد و گیرندگی طبیعی ایشان نیز مزید بر علت است.

وی مدت زمان دوران تحصیل، تدریس، فعالیت در حوزه‌های علمیه قم و اصفهان آیت‌الله مظاهری را 70 سال عنوان کرد و ادامه داد: ایشان ابتدا طی مدت 5 سال در حوزه علمیه اصفهان حضور داشتند و سپس به قم هجرت کردند و مجدداً در سال 1374 با نامه رهبر معظم انقلاب به حوزه علمیه اصفهان بازگشتند.

بهشتی‌نژاد تأکید کرد: دوران 70 ساله فعالیت ایشان در حوزه‌های علمیه قم و اصفهان، سیری پربرکت و دوره‌‌ای ارزشمند از مسیر علمی، اخلاقی و عملی بوده که ایشان طی کردند، زیرساخت شخصیتی آیت‌الله مظاهری علاوه بر جایگاه خانوادگی ایشان باعث به وجود آمدن چنین عالم ارزشمندی شده است.

*احساس خلأ در حوزه علمیه اصفهان پس از رحلت آیت‌الله صافی اصفهانی

وی حوزه علمیه اصفهان را یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه ایران دانست و اضافه کرد: روزی حوزه علمیه اصفهان به عنوان جبهه و پیشانی حوزه‌ها بوده و از آن با نام «ام‌الحوزه» یاد می‌شده که بر حوزه علمیه قم نیز حق تقدم داشته است.

شاگرد آیت‌الله مظاهری اظهارداشت: حوزه علمیه اصفهان طی 400 سال نام‌آورانی را همچون شیخ بهایی و میرداماد در خود پرورش داد و علاوه بر آن میزبان چهره‌هایی از دیگر کشورها بوده و تا 80 سال قبل یکی از گرم‌ترین حوزه‌های کشور بوده است.

وی بیان داشت: ریاست حوزه علمیه اصفهان از سال 1350 به ترتیب برعهده آیات عظام خراسانی، خادمی، صادقی و صافی بوده که پس از رحلت آیت‌الله صافی اصفهانی در سال 1374، یک خلأ جدی در حوزه علمیه اصفهان احساس شد که مدیریت امور حوزه علمیه نیاز به محوریت شخصیت برجسته‌ای داشت که بتواند مسائل اجتماعی و حوزوی را سامان‌دهی کند.

*بازگشت آیت‌الله مظاهری به اصفهان آغازگر فصل جدیدی در حوزه علمیه بود

بهشتی‌نژاد ابرازداشت: مجموعه شرایط در سال 1374 قشرهای مختلف را برآن داشت تا از موضع حوزه و روحانیت از محضر رهبر معظم انقلاب درخواست بازگشت آیت‌الله مظاهری به اصفهان را داشته باشند.

وی متذکر شد: نهایتاً در تاریخ 9 آبان ماه 1374 نامه‌ای از طرف علمای استان اصفهان به محضر مقام معظم رهبری نوشته شد و 2 روز بعد پاسخ این نامه توسط معظم‌له مرقوم شد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: آیت‌الله مظاهری در تاریخ 11 آذر ماه 1374 همزمان با ولادت حضرت جوادالائمه امام محمدتقی(ع) وارد اصفهان شدند که این امر آغازگر فصل جدیدی در شرایط جامعه و حوزه علمیه اصفهان بود.

* 21 سال حضور بابرکت آیت‌الله مظاهری در حوزه علمیه اصفهان

وی افزود: ورود آیت‌الله مظاهری به حوزه علمیه اصفهان باعث رشد و بالندگی این حوزه شد به طوری که با تأسیس بخش‌های مختلفی از جمله مرکز رسیدگی به امور مساجد، ارتقای علمی قابل توجهی در حوزه به وجود آمد.

بهشتی‌نژاد با اشاره به انتصاب خود در مدیریت اجرایی حوزه علمیه اصفهان در سال 1374 خاطرنشان کرد: همزمان با فراگیری «درس خارج فقه»، حدود 8 سال در جایگاه مدیریت اجرایی حوزه علمیه اصفهان انجام وظیفه کردم و توفیق فعالیت زیر نظر ایشان را داشتم.

وی با بیان اینکه حضور 21 ساله آیت‌الله مظاهری در حوزه علمیه اصفهان برکات زیادی دربرداشته است، گفت: حضور با ارزش ایشان در حوزه علمیه اصفهان از ابعاد مختلفی همچون تحول علمی، تحول مدیریتی، تحول سیاسی، اتخاذ تصمیمات کلان در مسائل اجتماعی تأثیرگذار بوده است.

*برگزاری نکوداشت بزرگان علمی قدرشناسی از این چهره‌هاست

شاگرد آیت‌الله مظاهری ایشان را علاقه‌مند به مسائل اخلاقی توصیف کرد و اظهارداشت: اثرگیری از عالمان بافضیلت و متخلق به اخلاق باعث سنگرداری ایشان در دروس اخلاق و القای مسائل اخلاقی به اقشار گوناگون حوزوی بود.

وی با اشاره به برکات حضور آیت‌الله مظاهری در اصفهان تصریح کرد: تدریس درس اخلاق طی 20 سال گذشته، سخنرانی‌های جاذب در مسجد حکیم اصفهان و همچنین تألیف کتب حوزوی، اصولی، فقهی، تفصیلی و اخلاقی ایشان از دیگر اقدامات آیت‌الله مظاهری در اصفهان است که آثار متعددی را در پی داشته است.

بهشتی‌نژاد سابقه 70 ساله آیت‌الله مظاهری در بهره‌گیری و بهره‌دهی به حوزه علمیه اصفهان را ارزشمند توصیف کرد و گفت: نکوداشت چنین بزرگانی که در قید حیات هستند می‌تواند الگویی برای دیگران باشد تا از علمای دینی خود قدردانی و چهره‌های برجسته حوزوی قدرشناسی کنند.

*هدف از برگزاری نکوداشت آگاهی از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله مظاهری است

وی تأکید کرد: هدف از برگزاری نکوداشت آیت‌الله مظاهری این است که طلاب و دیگر اقشار جامعه از ویژگی‌های برجسته و 70 سال فعالیت یک عالم بزرگ دینی آگاهی پیدا کنند که امیدواریم دست‌اندرکاران برگزاری این آیین نکوداشت با دقت، متانت، پختگی کامل و مدیریت صحیح صورت گیرد تا گوشه‌ای از حق این عالم بافضیلت ادا شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تألیفات آیت‌الله مظاهری عنوان کرد: برخی از کتبی که تاکنون از ایشان به چاپ رسیده جنبه اخلاقی، فقهی و حوزوی صرف داشته و برخی دیگر جنبه عمومی و همگانی دارد.

به گزارش فارس، آیت‌الله مظاهری در سال 1390 جهت درمان در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد که رهبر معظم انقلاب شامگاه سه‌شنبه 21 دی ماه 1390 با حضور در این بیمارستان‌ از این عالم برجسته عیادت کردند و در جریان سیر درمان وی قرار گرفتند.

انتهای پیام/فارس