سرویس: اجتماعی 11:40 - یکشنبه 14 آذر 1395

کارشناس مسئول برنامه ایذر مطرح کرد:

درمان مؤثر بیماری ایذر با تشخیص به هنگام/ مشخصات افرادی که باید تست HIV بدهند را بشناسید

توصیه ما این است که تمامی افرادی که خود یا همسرشان سابقه اعتیاد و یا ارتباطات جنسی محافظت نشده دارند حتماً آزمایش اچ آی وی بدهند تا در صورت ابتلا هر چه سریع تر در دوره درمان قرار بگیرند.

به گزارش اصفهان شرق، شعار مشترک روز جهانی مبارزه با ایذر از سال 2011 به صفر رساندن انتخاب شده است؛ یعنی به صفر رساندن مرگ ناشی از ایذر، به صفر رساندن برچسب تبعیض و به صفر رساندن مبتلایان جدید بسیار مهم است. این سه در واقع عواملی هستند که به نحو دیگری باید به این بیماری و از جمله دلایل گسترش اچ آی وی در جوامع نگاه کنیم.

ایدز و همه گیری این بیماری مهلک یک معضل جهانی است که درمان قطعی ندارد، اما در حال حاضر سیاست‌ های مرکز بهداشت جهانی در جهت کشف داروهای جدید با اثر بخشی بهتر و عوارض کمتر در مداوای ایدز در حال حرکت است. بیماری ایدز اگر به موقع تشخیص داده شده و به خوبی درمان شود قابل کنترل خواهد بود و از همه گیری این بیماری کاسته می‌ شود و بیمار می‌ تواند با یک عمر طبیعی به زندگی خود ادامه دهد.

برای آگاهی بیشتر درمورد بیماری ایذر و میزان شیوع در ایران به گفتگو با دکتر مرجان مشکاتی کارشناس مسئول برنامه ایذر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشستیم.

وضعیت شیوع ایذر در ایران نسبت به سایر کشورها چگونه است؟ میزان کنترل چقدر بوده و آیا این کنترل موفق بوده است؟

تعداد موارد شناسایی شده در ایران براساس گزارش اداره کنترل ایذر وزارت بهداشت تا پایان خردادماه 32 هزار نفر بوده است؛ ولی آن چه مسلم است باید تعداد 90 هزار بیمار در سطح کشور شناسایی شده باشند و در واقع ما فقط 30 درصد از بیماران را شناسایی کردیم. شناسایی به موقع مبتلایان باقی مانده بسیار مهم است؛ چرا که اگر به موقع شناسایی شوند کارهای مراقبتی و درمانی برای آن ها انجام خواهد شد.

اچ آی وی علامت خاصی ندارد که قابل شناسایی باشد. وقتی که فرد وارد مرحله بیماری ایذر شد، علامت دار می شود. شایع ترین راه انتقال استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین معتادان تزریقی است، ولی در طی سال های اخیر افزایش انتقال از طریق ارتباطات جنسی گزارش شده است و به همین خاطر لازم است در هر دو مورد کارهای خاص انجام شود.

در برنامه کاهش آسیب در مراکز کنترل بیماری به افراد سرنگ رایگان توزیع می شود و همچنین به منظور کاهش افراد معتاد آن ها را تحت درمان متادون قرار می دهند تا استفاده از سرنگ را تا حد امکان کاهش دهند. در مورد انتقال از طریق ارتباط جنسی لازم هست که هم آموزش های بیشتری از افراد داده شود و هم مراقبت های محافظت شده توسط زوجین انجام شود.

اشاره کردید که در حدود دو سوم از مبتلایان از بیماری خود اطلاع ندارند. سیاست های برای این بخش از جامعه چیست؟

اگر اجازه دهید در ابتدا در مورد این بیماری توضیحاتی می دهم و این که چرا باورهای غلطی درباره این بیماری وجود دارد و باعث عدم مراجعه مبتلایان شده است. مردم راه های انتقال را می دانند ولی تغییر نگرش و عملکرد در آن ها ایجاد نشده است، با این که می دانند راه انتقال از طریق ارتباط جنسی است ولی نمی دانند خود را چگونه محافظت کنند که لازم است که اطلاعات کافی در این خصوص به افراد داده شود.

باورهای غلطی در مورد بیماری ایذر وجود دارد و باعث شده افراد به راحتی مراجعه نکنند. مثلاً یکی از این باورها این است که اچ آی وی پایانش مرگ است و هر کسی دچار این بیماری شد می میرد، در صورتی که HIV یک بیماری عفونی مزمن واگیردار است که اگر افراد به موقع شناسایی شوند و تشخیص زود هنگام انجام شود، می توانند تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند و عمر طبیعی داشته باشند.

یکی از دلایل رشد این بیماری پنهان کردن آن است. چطور می شود به جوانان و نوجوانان در این زمینه آموزش داد؟

نوجوانان و جوانان از گروه هایی هستند که باید راه های انتقال بیماری و عدم انتقال را آموزش ببینند. گاهی اوقات برخوردهای نادرست باعث پنهان کاری می شود. ایذر یک برنامه کشوری دارد که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور ریاست جمهوری تصویب شده است و همه سازمان های شریک برنامه در اجرایی شدن آن مشخص شده اند. آموزش و پرورش متولی آموزش دانش آموزان در زمینه بیماری ایذر است که با همکاری این سازمان در کل کشور دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه آموزش خواهند دید.

مراکزی که در استان و شهر اصفهان خدمات و مشاوره ایذر ارائه می کند؟

توصیه ما این است که همه افرادی که خود یا همسرشان سابقه اعتیاد و یا ارتباطات جنسی محافظت نشده دارند حتماً آزمایش اچ آی وی بدهند تا در صورت ابتلا هر چه سریع تر در دوره درمان قرار بگیرند. این امکان را دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مراکز مختلف فراهم کرده است.

در شهر اصفهان مرکز اصلی فلکه احمدآباد، ابتدای خیابان بزرگمهر، مرکز بهداشتی درمانی نواب صفوی تحت عنوان مرکز مشاوره بیماری های رفتاری است که تمامی خدمات این مرکز به صورت رایگان است و اطلاعات افراد مراجعه کننده محرمانه باقی می ماند.

در سایر شهرستان ها هم مراکز مختلفی وجود دارد که ارائه خدمات می کنند که افراد می توانند از طریق مراجعه به شبکه بهداشت شهرستان خود از مراکز آگاه شوند. همچنین شماره تلفن 32275359 در نوبت صبح و بعدازظهر پاسخگوی مردم در خصوص مشاوره دادن این بیماری است.

دانشگاه علوم پزشکی چه برنامه هایی در هفته اطلاع رسانی بیماری ایذر خواهد داشت؟

فعالیت های مختلف اطلاع رسانی و آموزشی انجام می شود. یک برنامه به صورت خاص در شهر اصفهان در حال اجرا است. اتوبوس سیاری با همکاری شهرداری اصفهان تحت عنوان آموزش، مشاوره و آزمایش اچ آی وی در طول هفته در سطح شهر حضور پیدا می کند و همکاران ما از مراکز بهداشت شهرستان اصفهان مشاوره و آزمایش HIV انجام می دهند.

چه خدماتی در این اتوبوس به شهروندان ارائه می شود؟

آموزش و یا مشاوره خاص در مورد این بیماری و همچنین انجام آزمایش HIV  به صورت رایگان که بعد از 20 دقیقه جواب مشخص می شود که این تست اولیه است و بر اساس آن تصمیم گیری می شود که آیا باید تست های دیگر انجام شود یا خیر.

انتهای پیام/ صدای سلامت

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.