اصفهان شرق

برگزاری پنجمین یادواره شهدای اطلاعات عملیات در اصفهان/ زندگی‌نامه شهدای شاخص کتاب می‌شود

کدخبر: 119706
1395/09/14 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق، جواد استکی در نشست خبری یادواره شهدای اطلاعات استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: قرارگاه عملیاتی سیدالشهدا جزو ده قرارگاه نیروی زمینی سپاه در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه بعد از تغییر ساختاری که در سپاه انجام شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای سپاه‌های استانی شد، افزود: قرارگاه عملیاتی بیشتر مأموریت‌های رزمی مخصوصاً در جنگ‌های سخت و نیمه سخت را به عهده دارند که محدود جغرافیایی آن‌ها در چند استان است و قرارگاه سیدالشهدا (ع) استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری را پوشش می‌دهد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی سیدالشهدا (ع) با بیان اینکه مأموریت اصلی قرارگاه سیدالشهدا (ع) ارتقای آمادگی رزم یگان‌های عملیاتی در رسته‌های مختلف است، تصریح کرد: از سال 90 سپاه و نیروی زمینی سپاه تصمیم گرفتند تا یادواره و کنگره‌های برای شهدای اطلاعات عملیات یگان‌های مختلف در سطح کشور برگزار کنند چراکه در رابطه با رسته‌های دیگر مانند ادوات، زرهی، مخابرات یادواره‌هایی برگزار شده بود و یکی از رسته‌هایی که نقش تعیین کننده داشت رسته اطلاعات و عملیات بود.

وی تأکید کرد: نتیجه این یادواره‌هایی که در سطح کشور برگزار می‌شوند جمع‌آوری شده و در قالب یک کنگره ملی در سال آینده و یا در سال‌های بعدی در تهران برگزار خواهد شد و تابه‌حال در 4 قرارگاه کربلا، حمزه سیدالشهدا، عاشورا و غدیر این یادواره برگزار شده است که پنجمین یادواره اطلاعات عملیات را قرارگاه سیدالشهدا (ع) برگزار می‌کند.

*ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از اهداف برگزاری یادواره شهدای اطلاعات عملیات

استکی در ادامه در رابطه با اهداف برگزاری یادواره شهدای اطلاعات، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، آشنایی نسل جوان با اسطوره‌های دفاع مقدس به ویژه رزمندگانی که در اطلاعات عملیات نقش ایفا می‌کردند از اهداف برگزاری یادواره شهدای اطلاعات عملیات استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری است.

وی اضافه کرد: جامعه عمل پوشاندن به فرمان فرماندهی کل قوا که فرمودند «زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست»، تکریم خانواده شهدا و ایثارگران، بیمه کردن جامعه با برگزاری یادواره‌ها، آشنایی جوانان روحیه ایثار و فداکاری و مقاومت از دیگر اهداف برگزاری یادواره شهدای اطلاعات عملیات استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی سیدالشهدا (ع) ابراز کرد: این اهداف را اگر بتوانیم جامعه عمل بپوشانیم، وظیفه‌ای را که در رابطه با شهدا داریم و دینی که به گردنمان درباره این عزیزان است را انجام داده‌ایم.

*بیشترین آمار شهدای اطلاعات عملیات در کشور مربوط به قرارگاه سیدالشهدا (ع) است

وی با بیان اینکه بیشترین آمار شهدای اطلاعات عملیات نسبت به کل قرارگاه‌ها در کشور مربوط به استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری با حدود 450 نفر شهید است، ادامه داد: 304 شهید اطلاعات عملیات مربوط به استان اصفهان، 90 شهید به استان یزد و 53 نفر مربوط به استان چهارمحال و بختیاری هستند که به لحاظ تفکیک یگانی در لشکرهای امام حسین (ع)، لشکر نجف اشرف، قمر بنی‌هاشم و تیپ الغدیر مناطق شمال غرب و سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.

استکی اظهار کرد: بیش از 90 درصد خانواده شهدای اطلاعات عملیات در این منطقه مورد بازدید و سرکشی قرارگرفته‌اند که بعد از بازدیدها یک تقدیر و تجلیلی هم از آن‌ها انجام می‌شد که با این بازدیدها از نحوه زندگی شهید، اسناد و خاطرات آن شهید با خبر می‌شدیم.

وی تصریح کرد: با توجه به جمع‌آوری این اطلاعات از این 450 شهید 33 شهید، شهدای شاخص هستند که هرکدام از این شهدای اطلاعات عملیات شاخص، مسوؤل اطلاعات، فرمانده گردان‌ها و یا نقش‌های مهمی را در این بخش بر عهده داشتند.

*وجود 3 شهید ملی اطلاعات عملیات در بین شهدای اطلاعات اصفهان

فرمانده قرارگاه عملیاتی سیدالشهدا (ع) گفت: از 33 نفر شهدای شاخص اطلاعات عملیات 3 نفر به عنوان شهدای ملی شناخته شده‌اند چرا که مسؤولیت‌هایی ملی مانند اطلاعات عملیات نیروی زمینی، جانشین و مسؤول آموزش اطلاعات عملیات را بر عهده داشتند که شهید شاهمرادی معروف به «حنیف» جانشین اطلاعات عملیات، شهید قجاوند مسؤولیت اطلاعات نیروی زمینی، شهید رفیعی مسئول آموزش اطلاعات عملیات این سه شهید بوده‌اند.

وی عنوان کرد: طی تصمیمی گیری‌های انجام ‌شده قرار شده است تا برای هر شهید شاخص یک کتاب تهیه شود که حدود 10 عدد از این کتاب در مرحله چاپ هستند و امیدواریم تا پایان سال و تا زمان یادواره تعدادی از این کتاب‌ها آماده شده باشند.

*برگزاری پنجمین یادواره شهدای اطلاعات عملیات در استان اصفهان

استکی بیان کرد: برای کل شهدای اطلاعات عملیات سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری 5 کتاب جامع که شامل اطلاعات و یا اسناد مربوط به کل این شهداست آماده می‌شود که برای 3 نفر شهدای ملی اطلاعات عملیات، اثرات فاخری تهیه خواهد شد و در تلاش هستیم تا کارهای هنری منحصر به فردی را برای این 3 شهید تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه سایت این یادواره شهدای اطلاعات عملیات www.shohada-etelaat.ir است، افزود: یادواره شهدای اطلاعات عملیات سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری در دوم دی ماه سال جاری، از صبح تا ظهر در محل حسینیه عاشقان ثارالله واقع در خیابان پاسداران اصفهان برگزار خواهد شد که در این یادواره سردار سید یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوا سخنرانی و حامد زمانی نیز هنرنمایی خواهد کرد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی سیدالشهدا (ع) خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه‌های جنبی کارهای هنری و فرهنگی مانند انتشار نشریه فانوس معبر که در حال تدوین است از جمله فعالیت ها در این یادواره است که این نشریه یک وجه‌تسمیه برای شهدای اطلاعات است.

 *7 برابر تعداد شهدای اطلاعات عملیات، در این زمینه پیشکسوت وجود دارد 

وی بیان کرد: با برنامه‌های مختلف صداوسیمای مرکز استان اصفهان اعم از برنامه قافله عشق و شب‌های روشن هماهنگی شده است تا شهدای اطلاعات عملیات به مردم تا آنجا که امکان‌پذیر باشد را معرفی کنند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی سیدالشهدا (ع) اظهار کرد: بیش از 7 برابر تعداد شهدای اطلاعات عملیات، پیشکسوتانی را در این زمینه اطلاعات را داریم که سرمایه‌های بزرگی برای نیروهای مسلح به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: در یادواره شهدای اطلاعات عملیات سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری تمبری برای یادبود این شهدا رونمایی خواهد شد که پیشکسوتان اطلاعات عملیات استان‌های مربوطه، خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان مهمانان اصلی این یادواره خواهند بود.

*شهید باقری، پایه‌گذار اطلاعات عملیات در سپاه پاسداران بود

استکی در رابطه با نقش شهدای اطلاعات عملیات در دفاع مقدس، عنوان کرد: در دوران جنگ تحمیلی پیروزی و شکست هر عملیات کاملاً وابسته به مأموریت اطلاعات عملیات بود، مدیریت‌های مانند نیروی انسانی، پشتیبانی، مدیریت آتش و غیره در جنگ دفاع مقدس وجود داشت اما کلیدی‌ترین آن‌ها بخش اطلاعات عملیات بود.

وی تأکید کرد: شهید باقری پایه‌گذار اطلاعات عملیات در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در تشکیلات اطلاعات عملیات در رده‌های مختلف سپاه، حتی در نیروهای مسلح در بخش آموزشی، به کارگیری ابتکارات نقش مؤثری را ایفا می‌کرد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی سیدالشهدا (ع) اظهار کرد: پیش بینی شده است تا با همکاری شهرداری، دانشگاه هنر و صداوسیما طرح‌هایی آماده شوند و اگر امکان‌پذیر بود میدانی را در شهر به نام شهدای اطلاعات عملیات نام‌گذاری و تندیسی در آن میدان برای این شهدا نصب شود.

انتهای پیام/فارس