سرویس: سیاسی 11:40 - شنبه 13 آذر 1395

نقض برجام در سایه دیپلماسی لبخند؛

دشمن دولت یازدهم را فریب داد/دود برجام در چشم ملت ایران/دولت و مجلس واکنش مناسب نشان دهند

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدا تاکنون همه مردم ایران را معطل برجام کرد و هر چقدر که رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر نیروهای خودی تاکید می کردند، بی توجه راه خود را ادامه داد و گمان می کرد می تواند با تکیه بر غرب و نیروهای غیرخودی به نتیجه برسد.

به گزارش اصفهان شرق، فریبا ابوطالبی در خصوص رای مجلس سنای آمریکا به تمدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: قانون داماتو در سال ۱۹۹۶ از طرف سناتورهای جمهوری خواه به کنگره آمریکا ارائه و تصویب شد و بر اساس آن هرگونه داد و ستد با جمهوری اسلامی ایران ممنوع گشت.

* آمریکا خود باید تعریف دقیقی از حقوق بشر و تروریست ارائه کند

وی افزود: مجلس سنای آمریکا حال پس از پایان مدت این تحریم ها بار دیگر بدون حتی یک رای مخالف بر ادامه این تحریم ها صحه گذاشته و ادامه یافتن این قانون را تصویب کردند و اکثر سناتورها از تصویب قانون حمایت کرده و بر فشار علیه ایران حمایت کردند تا ایران همواره در زمینه حقوق بشر و حمایت از تروریسم پاسخگو باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: این در حالی است که آمریکا خود باید تعریف دقیقی از حقوق بشر و تروریست ارائه کند، نمی شود که آمریکا خود هر اقدام ضد حقوق بشری را خواست انجام دهد و در عین حال از تروریست حمایت کند و خود سنگ دفاع از حقوق بشر و مبارزه با تروریست را به سینه بزند.

وی ادامه داد: طبق اظهارات هیلاری کلینتون در دولت اوباما خود آمریکا داعش را به وجود آورد و از آن حمایت کرد، حمله عربستان به یمن را تحت حمایت خود قرار داد به طوری که انبارهای مهمات کشور عربستان از شروع جنگ با یمن تاکنون سه بار از اسلحه های آمریکایی پر و خالی شده است؛ آن وقت آمریکا ایران را تهدید معرفی می کند.

* دولت ایران کمتر از شش ماه همه تعهدات خود به برجام را اجرا کرد و آمریکا به هیچ تعهدی عمل نکرد

ابوطالبی بیان کرد: با این همه عده ای در داخل می گویند که این تحریم ها بوده و هنوز ادامه دارد و تا قبل از تصویب قانون ادامه تحریم ها می گفتند که تحریم ها فقط تا وقتی موثر است که مدت قانون داماتو تمام نشده باشد که توجیهی من در آوردی بود و در همان زمان رهبر معظم انقلاب می فرمودند که من به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم.

وی اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب برجام را با ایرادهای زیاد پذیرفتند اما به دولتمردان تاکید کردند که قدم به قدم با آمریکا مذاکره کنید و به تعهدات عمل کنید، یک قدم شما و یک قدم دشمن اما متاسفانه دولتمردان ایران طی کمتر از شش ماه همه تعهدات خود را اجرا کردند و آمریکا به هیچ تعهدی عمل نکرد و حالا پس از یک سال و چندی از گذشتن تعهد هسته ای قانون داماتو که نقش صریح برجام است را تمدید کردند.

* اگر آمریکا قصد بهبود روابط با ایران را داشت، قانون داماتو را تمدید نمی کرد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر آمریکا قصد بهبود روابط با ایران را داشت، قانون داماتو را تمدید نمی کرد، گفت: رئیس کمیته روابط خارجه آمریکا گفت که این کار آمریکا همان برگرداندن تحریم ها و نقش برجام است که بر اساس توافق هسته ای باید لغو می شده و حالا با این کار آمریکا توافق هسته ای علنا بر هم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه همه نمایندگان و سناتورهای آمریکا بر این باورند که فشارها و تحریم ها علیه ایران باید باقی بماند، ابراز کرد: دولت ایران مذاکره کرد تا تحریم ها و فشارها از مردم ایران برداشته شود و حالا با این رویکرد آمریکا اذعان می کنند که آمریکا فقط یک طرف مذاکره است در حالی که سایر کشورهای وابسته به آمریکا نیز از آن تبعیت خواهند کرد.

* سوئیفت هم به بن بست خورد/ دولت و مجلس واکنش مناسب نشان دهند

ابوطالبی با تاکید بر اینکه دولت ایران باید با سیاست و تدبیر وارد عمل شود و اقدامات مناسبی را با درایت انجام دهد، اذعان کرد: وزیر امور خارجه کشورمان حال به التماس افتاده که سوئیفت(جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی)، روابط بانکی و مبادلات بانکی کشورمان با سایر کشورها آزاد شود در حالی که طبق قانون داماتو این کار نیز به بن بست خواهد خورد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس کشورمان باید واکنش تندی نسبت به این موضوع نشان دهند و آن را در فوریت کار خود قرار دهند تا دشمن بداند اگر یک قدم عقب رفت ما قدرت داریم که بر سر مواضع خود بایستیم، در غیر اینصورت هر چقدر که ما کوتاه بیاییم دشمن جلوتر خواهد آمد و فشارها را بیشتر خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: برجام یک بازی دیپلماتیک بود که آمریکا با ایران انجام داد و عده ای در داخل کشور فریب آن را خوردند که امیدواریم هر چه زودتر هوشیار شده و واکنش مناسب و در خور جمهوری اسلامی ایران به آمریکا نشان دهند و بدانند آمریکا قصد دوستی با ایران را ندارد و تا زمانی که از اسلامیت خود کوتاه نیاییم دست از دشمنی با ما برنخواهند داشت.

* دولت تدبیر و امید از ابتدا تاکنون ملت ایران را معطل برجام کرد/ دود برجام در چشم مردم ایران

وی در پاسخ به این سوال که جبران تعهدات اجرا شده توسط دولت ایران پس از نقض برجام چگونه میسر خواهد بود، گفت: اگر دشمن به تعهدات خود عمل نکرد ما باید با سرعت همه داشته های خود را به حالت اول بازگردانیم، هر چند ضرری به خاطر ساده لوحی برخی دولتمردان بر ما وارد شد اما می توان با تکیه بر نیروهای متعهد، متخصص و مجاهد کشورمان بهتر از قبل نیز به مسیر پیشرفت عملی و هسته ای کشورمان ادامه دهیم.

ابوطالبی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید از ابتدا تاکنون همه مردم ایران را معطل برجام کرد و هر چقدر که رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر نیروهای خودی تاکید می کردند، بی توجه راه خود را ادامه داد و گمان می کرد می تواند با تکیه بر غرب و نیروهای غیرخودی به نتیجه برسد در حالی که حالا ضررهای جانی و مالی از این توافق به کشور و مردم وارد شد که جبران آن سخت است.

وی تاکید کرد: یک دولتمرد باید توجه کند که تاوان کار او برای کشور و ملت چه خواهد بود و در این زمینه پاسخگو باشد در حالی که دولت کشور را از نظر اقتصادی نیز به جایگاه مناسبی نرساند.

* دولت یازدهم فریب دشمن را خورد/ فعالیت اقتصادی و عمرانی چشمگیری در کارنامه دولت وجود ندارد

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دولت یازدهم اگر بر مردم تکیه می کرد و راه های فعالیت اقتصادی را برای مردم باز می کرد قطعا به شکوفایی اقتصادی رسیده بودیم و در انتخابات سال 96 نیز می توانست قوی تر به میدان بیاید اما فریب دشمن را خورد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به خاطر اعتماد به دشمن و امید به برجام اقتصاد ما در رکود ماند، تورم وجود دارد و نیز فعالیت اقتصادی و عمرانی چشمگیری در کارنامه دولت وجود ندارد.

ابوطالبی خاطر نشان کرد: آمارها در خصوص کاهش تورم دقیق به نظر نمی رسد چرا که مردم تورم را به چشم دیده اند می بینند و به طور کلی رشد اقتصادی و کنترل تورم باید در جامعه مشهود باشد در حالی که هر روز مردم شاهد تعطیلی کارخانه ها و اخراج کارگران و افزایش بیکاری هستند.

وی تاکید کرد: متاسفانه اعتماد به آمریکا و سرگرم شدن به برجام کشور ما را به شدت از نظر اقتصادی و عملی به عقب راند.

انتهای پیام/دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.