سرویس: اقتصادی 23:45 - پنجشنبه 11 آذر 1395

با گذشت پنج ماه؛

پرداخت حقوق کارگران پلی اکریل به فراموشی سپرده شده است/ کارگران همچنان در انتظار کمک دولت

در حالی که ۹ ماه از سال ۹۵ می گذرد کارگران شرکت پلی اکریل تنها سه ماه حقوق خود را دریافت کرده اند و پنج ماه را بدون هرگونه حقوق و مزایا روزگار می گذرانند.

به گزارش اصفهان شرق، شرکت پلی‌اکریل ایران یکی از مجتمع‌های صنعتی ایران در استان اصفهان است.

تولیدات این کارخانه شامل انواع نخ و الیاف پلی‌استر، انواع الیاف اکریلیک شامل الیاف اکریلیک فرشی، پتویی و تاپس پلی‌استر است.

این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نخ و الیاف پلی‌استر و همچنین تنها تولیدکننده الیاف اکریلیک کشور معرفی شده و تأمین کننده مواد اولیه حدود ۴۰۰ واحد کوچک و بزرگ نساجی کشور است.

ورشکستگی پلی‌اکریل ایران

«شرکت پلی‌اکریل ایران با وجود حجم گسترده فعالیت، در سال‌های اخیر به‌دلیل برخی مشکلات از جمله واردات محصولات مشابه از خارج و تأثیر حضور پشت‌پرده دلال‌ها، دچار بحران مالی شده و تشدید این وضعیت، پلی‌اکریل را تحت ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار داده است، یعنی چیزی شبیه ورشکستگی!» [۱]

این قسمتی از خبری است که خبرگزاری تسنیم و خبرگزاری های متعدد و روزنامه های سراسری و حتی شبکه سه سیما هم (برنامه حالا خورشید) در مورد مشکلات این شرکت توضیح و گزارش دادند. [۲]

بعد از چند ماه و تشکیل کمیته‌ای ویژه برای رفع بحران مالی پلی‌اکریل که با حضور وزیر صنعت و معدن، مدیرکل نساجی، نمایندگان استانداری اصفهان و سهامدار کارخانه برگزار گردید، هیئت مدیره جدید معرفی شد. [۱ و ۳]

کارگران شرکت پلی اکریل از همه خوشحال تر و امیدوارتر بودند که شاید این هیئت مدیره با کمک دولت و مسوولان بلند مرتبه می توانند مشکلات شرکت را حل کنند و کار برایشان روی غلتک بیفتد، اما با گذشت چندماه این خوشحالی و امیدواری به یاس و ناامیدی تبدیل شد.

با گذشت سه یا چهار ماه از معرفی هیئت مدیره جدید فقط حقوق دو ماه کارگران(اردیبهشت و خرداد) داده شده است.

برخی دولت را مقصر می دانند که کمک خود به مسوولان و هیئت مدیره جدید را دریغ می کند، زیرا دولت قرار بوده است هزینه ای به این شرکت بدهد اما نصف این هزینه را به پلی اکریل داده است.

گلایه کارگران از دولت به دلیل عدم پرداخت پنج ماهه حقوقشان

یکی از کارگران شرکت پلی اکریل که نمی خواست نامش فاش شود در گفت و گو با مبارکه نا مطرح کرد: متاسفانه از ابتدای سال تاکنون پنج ماه از حقوق و مزایایم را دریافت نکرده ام و برای هزینه های زندگی مجبور به قرض گرفتن از تمامی دوستان و آشنایان شده ام.

وی افزود: متاسفانه کار و اشتغال در شهرستان مبارکه بسیار کم است و شرایط اقتصادی در آن خوب نیست، بنابراین نمی توانم به شغل دیگری نیز روی آورم و هزینه های زندگی خانواده ام را تامین کنم.

این کارگر پلی اکریل گفت: دیگر روی قرض گرفتن از دیگران را ندارم، دیگران هم مشکلات زندگی خود را دارند و درآمد آنان نیز کفاف زندگی خودشان را می دهد، واقعا نمی توانم از آنان بیش از این قرض بگیرم.

وی اضافه کرد: حتی هزینه خریدن نان برای خانه را ندارم و فقط  مبلفی حدود ۱۳۰ هزار تومان به نانوایی محل بدهکار هستم.

این کارگر افزود: مسولان بالارتبه که حقوق و مزایای ما را به فراموشی سپرده اند، آیا می توانند یک شب را با شکم گرسنه سر بر بالین گذارند، من فرزندانم را باید به دلیل نبود پول با نان خشک بخوابانم و هر شب به علت شدت سرما بچه ها را به خانه برادرم بفرستم، آیا بهتر نیست این عزیزان مسوول کمی به وجدان خود رجوع کنند.

وی ادامه داد: چگونه مسوولان تحمل بدهی گاز شرکت را ندارند اما از ما انتظار دارند چند ماه حقوق نگیریم و بدهیمان را تحمل کنیم.

کارگر پلی اکریل با بیان اینکه بیشتر ما دارای چندین فرزند هستیم و هر فرزند در هر سنی هزینه های خاص خود را دارد، تاکید کرد: اگر فرزند یکی از ما دچار بیماری شود واقعا با چه پولی آنان را به بیمارستان ببریم و داروهای آنان را مهیا کنیم و یا برای فرزند مدرسه ای خود با چه پولی نوشت افزار و دیگر وسایل مورد نیاز را مهیا کنیم.

وی با اشاره به عدم پرداخت حقوقشان در پنج ماه گذشته عنوان کرد: اقساط بانکی در چهار بانک دارم که هر کدام پنج ماه عقب افتاد است، آیا جواب اعتماد پرسنل مظلوم شرکت این است؟

کارگران شرکت پلی اکریل بدون اغراق در سخت ترین شرایط و بحران اقتصادی عظیمی که در ماه‌های اخیر پشت سر گذاشته اند، صبوری پیشه کردند، با غیرت و حیا ثابت کردند که طبق فرمایش رهبرفرزانه انقلاب در سال اقتصادی اقدام و عمل مشکلات را تا حدی می توان تحمل کرد، اما دولت و مسوولان باید جواب این غیرت و گذشت کارکنان شرکت پلی اکریل را با حل مشکلات این شرکت بدهند.

شهرستان مبارکه با توجه به ۴۵۰ صنعت فعال، در استان اصفهان رتبه اول آمار بیکاری را به خود اختصاص داده است و تهیه شغل دوم یا شغلی برای جایگزین کردن کارگران این شرکت وجود ندارد و این کارگران هیچ منبع درآمدی جز پلی اکریل ندارند.[۴]

حال باید منتظر باشیم و ببینیم دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات این شرکت چه کاری انجام می دهد.


  1. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/05/10/1144036
  2. http://www.aparat.com/v/eOp3i
  3. http://boursepress.ir/news/33597
  4. http://www.imna.ir/fa/doc/news/229380

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.