سرویس: اجتماعی 10:35 - جمعه 12 آذر 1395

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی اصفهان خبر داد

124 مسمومیت و 4 فوتی به دلیل استفاده غیراصولی از بخاری

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به 124 مسمومیت و 4 فوتی با مونوکسید کربن در سال جاری گفت: استفاده غیر استاندار، غیرعلمی یا غیر صحیح از بخاری بیشترین علت‌های مسمومیت را با مونوکسید کربن در استان اصفهان دارد.

به گزارش اصفهان شرق، غفور راستین  با اشاره به اینکه هر سال با شروع فصل سرما تعدادی از هموطنان به دلیل مصدومیت با مونوکسید کربن فوت می‌کنند، اظهار کرد: سال 94 برای مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسید کربن 288 مورد امدادخواهی داشته‌ایم که 29 مورد فوتی در آن‌ها بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: از ابتدای سال جاری 124 مورد مسمومیت با مونوکسید کربن داشته‌ایم و 4 مورد فوتی که یکی از اشکالاتی که داریم نحوه استفاده صحیح از تکنولوژی است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه هنوز بعضی از مردم نحوه صحیح استفاده از بخاری‌ها را یاد نگرفته‌اند، تصریح کرد: استفاده از بخاری‌هایی که استاندارد نیستند، نصب نادرست لوله بخاری و تهویه نامناسب، استفاده از بخاری در حمام، استفاده از پیک‌نیک در حمام و گاراژهای دربسته از جمله علل مسمومیت‌ها با مونوکسید کربن است.

راستین درباره علائم مسمومیت با این گاز گفت: سرگیجه، تهوع، استفراغ، سردرد، خواب‌آلودگی و نهایتاً فوت را در پی دارد و دلیل آن هم این است که گاز مونوکسید گازی بی‌رنگ، بی بو و متحرک می‌باشد و به همین دلیل به قاتل خاموش نام گرفته است.

وی با بیان اینکه 250 برابر میل ترکیبی مونوکسید کربن با هموگلوبین خون بیشتر است، عنوان کرد: مونوکسید کربن بالا فاصله با هموگلوبین خون که باید اکسیژن را به قلب، مغز و ارگان‌های اساسی بدن برساند ترکیب می‌شود و موجب از کارافتادگی آن‌ها می‌شود.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در خصوص اقداماتی اولیه‌ای که باید برای مصدومین این‌گونه سوانح انجام شود، بیان کرد: به محض اینکه کسی شاهد چنین اتفاقی بود در ابتدا باید درب و پنجره‌های محل مورد نظر را باز و سپس با باز کردن یقه‌های فرد دچار مسمومیت شده وی را سریعاً از محل خارج کند و در صورت نیاز به نیروهای امدادی اطلاع دهد.

وی مسمومیت با ذغال را از دیگر عوامل مسمومیت مونوکسید کربن دانست و خاطرنشان کرد: استفاده غیر استاندارد، غیرعلمی یا غیر صحیح از بخاری بیشترین علت‌های مسمومیت را با مونوکسید کربن در استان اصفهان دارد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.