سرویس: اجتماعی 18:00 - پنجشنبه 11 آذر 1395

پیاده راه سازی چهارباغ؛ بایدها و نبایدها؛

تغییرات چهارباغ کاسبی اهل محل را مختل کرده است

اهالی چهارباغ از اتفاقاتی که این روزها می‌افتد و مانع کسب آنها شده است خوشحال نیستند! محوریت چهارباغ به ظاهر از دست می‌رود و حیات اکثر این مغازه‌ها به عبور و مرور موتوری در چهارباغ بستگی دارد. اگر این سهولت دسترسی از دست برود مشتریان نیز کم خواهند شد

به گزارش اصفهان شرق، این روزها اگر از چهارباغ گذر کنید بیشتر با دیوارهای کارگاههای ساختمانی مترو رو به رو خواهید شد تا آن فضای هنری و زیبای چهارباغی که تصویرش خود مانند یک کارت پستال بود. البته تغییرات مثبتی به گفته مسئولان در راه است که همین اتفاقات شروع آن تغییرات است.

کارگاههای ساختمانی مترو بهانه‌ای شد تا طرح کمپین سه‌شنبه‌ها در اصفهان کلیک بخورد و تلاش شود تا از طریق این طرح مرکز اصفهان به سمت فعالیتهای غیر ماشینی برود و چهار باغ به یک خیابان با محوریت پیاده روی تبدیل شود چیزی که قبل از این در شهر ارومیه و در خیابان خیام این شهر شاهد آن بودیم.

خیابان خیام ارومیه خیابانی تقریبا از نظر استراتژیک شبیه به چهارباغ است ولی بجای تردد وسایل نقلیه، پیاده روی از شاخصه‌های آن محسوب می‌شود که این شاخصه در کشور مشهور شده است.

اما پیاده روی در چهارباغ بی‌حاشیه نیز نیست؛ برای اینکه شبکه حمل و نقل شهری مختل نشود خیابان جدید التاسیس باغ گلدسته که از میانه خیابان کمال اسماعیل می‌گذرد پیش بینی شده، چه آنکه در حد فاصل خیابان آمادگاه تا سیدعلی‌خان این خیابان جدید التاسیس پارکینگ زیرزمینی جدید را نیز به شهروندان معرفی کرده است.

مترو اصفهان

اما خارج از این تغییرات ظاهری اهالی چهارباغ از اتفاقاتی که این روزها می‌افتد و مانع کسب آنها شده است خوشحال نیستند! اول آنکه محوریت چهارباغ به ظاهر از دست می‌رود و دوم اینکه حیات اکثر این مغازه‌ها به عبور و مرور موتوری در چهارباغ بستگی دارد تا مشتریان آنها به راحتی بتوانند به محل کسب این مغازه‌داران رفت آمد کنند که اگر این سهولت دسترسی از دست برود مشتریان نیز کم خواهند شد.

از طرف دیگر کاسبی بدون خالی کردن مواد اولیه توسط ماشینهای حمل بار امکان پذیر نیست و تغییرات جدید، این امکان را از کسبه می‌گیرد. این همان اتفاقی است که مانع از فروش رفتن مغازه‌های نوساز میدان جدید التاسیس امام علی شد، در این منطقه که هرچند در میانه شهر قرار گرفته و به ظاهر باید مورد استقبال مردم و کسبه باشد، اما عدم تعبیه مناسب راه رفت و آمد ماشینهای حمل بار باعث شد تا برخلاف تصور مسئولین، میدان امام علی به محلی مشابه میدان امام تبدیل نشود.

خیابان چهارباغ

با همه این احوال تغییر چیز خوبی است و با یک مدیریت درست اتفاقات بهتری امکان پذیر است. این یک حقیقت است که اصفهان اگر بخواهد حیات خود را تضمین کند باید به سمت توریستی شدن بیشتر قدم بردارد. همچنین توجه به مشاغل هنری باید بیش از پیش در شهری که تا پیش از این بوق کارخانه‌ها و صنایع در آن شنیده می‌شد مورد توجه قرار گیرد.

حال که چهارباغ ناخواسته وارد میدان تغییرات شده می‌توان این تغییرات را مدیریت کرد و با ایجاد تسهیلات خصوصا از سوی شهرداری، مغازه‌ها و کار و کاسبی محدوده چهارباغ را به فضای توریستی شهر نزدیکتر کرد.

چهار باغ می‌تواند با یک مدیریت صحیح به یک مرکز مناسب برای تولید و ترویج آثار هنری همچون قلم زنی، منبت‌کاری و حتی نقاشی تبدیل شود. هرچند این مشاغل هم اکنون هم در چهارباغ حضور دارند ولی اگر با یک مدیریت مناسب، تغییر کاربری مشاغل بی‌ربط دیگر را نیز بتوان به نفع یک فضای توریستی-فرهنگی رقم زد، حتی خیلی از فضاهای فرهنگی شهر نیز می‌توانند به این محل نقل مکان کنند و در مجموع شاهد یک مجتمع زیبا و موثر فرهنگی خواهیم بود که این خیابان را به عنوانب و کارهای هنری کشور معرفی کنند.

شاید در چنین فضای هنری و توریستی قدم زدم و پیاده‌روی بیشتر دلنشین باشد تا فضای کسب و کارهایی که با روح چهارباغ همخوانی چندانی ندارند.

انتهای پیام/دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.