سرویس: اقتصادی 17:05 - پنجشنبه 11 آذر 1395

کاهش حجم بارش های کشور در پاییز امسال

افت ۷۴ درصدی بارشهای کشور / پاییزِ کم باران خبر از بحران آبی در سال ۹۶ دارد؟

کاهش حجم بارش های کشور در پاییز امسال، منجر به افت قابل توجه حجم ذخایر آب پشت سدهای کشور شده به طوری که در برخی سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد با کاهش حجم ذخایر آبی مواجه شده ایم.

به گزارش اصفهان شرق، ارتفاع کل ریزشهای جوی کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر) تا دهم آذر ماه بالغ بر 18 میلیمتر است. مقدار بارندگی در مدت مشابه 47 سال اخیر به طور متوسط 38 میلیمتر بود که با مقایسه این رقم با مقدار بارشهای سال آبی جاری، کاهش 53 درصدی بارشهای کشور نتیجه می شود.

در مدت مشابه سال گذشته نیز (اول مهر 94 تا دهم آذرماه 94) ارتفاع کل بارشها در کشور 68 میلیمتر ثبت شده بود که در مقایسه با سال جاری، میزان بارشها با کاهشی 74 درصدی مواجه شده است.

حجم بارشهای اول مهر تا پایان 10 آذر سال جاری معادل 29 میلیارد و 664 میلیون مترمکعب بوده در حالی که این حجم در مدت مشابه سال گذشته 112 میلیارد و 66 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده بود.

کاهش حجم بارش های کشور در پاییز امسال، منجر به افت قابل توجه حجم ذخایر آب پشت سدهای کشور شده به طوری که در برخی سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد با کاهش حجم ذخایر آبی مواجه شده ایم.

در صورتی که وضعیت بارشها در 20 روز پایانی پاییز و سه ماهه زمستان به همین وضعیت ادامه یابد، بدون شک در تأمین آب شرب سال آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهیم بود.

«ستار محمودی» قائم مقام وزیر نیرو 10 روز پیش (اول آذرماه) از کسری 5 میلیارد مترمکعبی آب ذخیره شده در پشت مخازن سدهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داده بود.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.