سرویس: اجتماعی 16:00 - پنجشنبه 11 آذر 1395

معاون امور پيشگيری بهزیستی استان اصفهان:

اعتیاد 7 هزار دانش‌آموز اصفهانی/‌ناامیدی علت اصلی اعتیاد جوانان و نوجوانان

معاون امور پيشگيری بهزیستی استان اصفهان گفت: یک درصد از کلیه دانش‌آموزان استان اصفهان معادل 7 هزار دانش‌آموز دچار اعتیاد هستند.

به گزارش اصفهان شرق، مجتبی ناجی با اشاره به معضل اعتیاد در جامعه اظهار داشت: برنامه‌هایی برای پیشگیری از اعتیاد که گروه هدف آن بیشتر جوانان، نوجوانان و حتی در سنین کودکی برای کودکان است، در بهزیستی پیگیری می‌شود.

*اجرای طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مقطع متوسطه اصفهان

وی از اجرایی شدن برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سلامت جامعه در محیط‌های منتخب آموزشی و مهدکودک‌ها خبر داد و افزود: برنامه‌ دیگری با همکاری آموزش‌ و پرورش تحت عنوان «مشارکت دانش‌آموزی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» که با همکاری فعال خود دانش‌آموزان در 10 مقطع متوسطه اول شهرستان اصفهان در حال برگزاری است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به روند آغاز اعتیاد میان دانش‌آموزان تصریح کرد: شروع اعتیاد جوانان معمولاً از طریق سیگار و قلیان صورت می‌گیرد که البته میزان اعتیاد دانش‌آموزان در مدارس خیلی زیاد نیست و ممکن است بعضی از آن‌ها به صورت تفننی استفاده کنند؛ برای افراد بالای 18 سال متادون درمانی انجام می‌شود که بحث دانش‌آموزی را شامل نمی‌شود.

*تأثیر خانواده در اعتیاد دانش‌آموزان

ناجی درباره علت گرایش نوجوانان به اعتیاد خاطرنشان کرد: معمولاً دانش‌آموزانی که وضعیت روحی نابه‌سامان و آشفته‌ای در خانواده دارند به اعتیاد دچار می‌شوند؛ آموزش پیشگیری از ابتلا یکی از مهمترین روش‌هایی است که می‌توان در این راستا انجام داد، اگرچه آمار اعتیاد در استان اصفهان به اندازه‌ای نیست که نیاز به خدمات بازتوانی داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: از نظر آسیب‌شناسی کسانی که یک بار هم تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند احتمال ابتلای آن‌ها به اعتیاد بیشتر است که باید آگاهی لازم برای آن‌ها صورت گیرد تا از تکرار این روند جلوگیری شود.

*اعتیاد 1.9 درصد جامعه بزرگسال استان اصفهان

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در راستای جلوگیری از اعتیاد  بیان کرد: ممکن است دانش‌آموزان تجربه یک بار مصرف سیگار و یا قلیان را داشته باشند ولی اینکه نمی‌توان این بخش را به عنوان معتاد معرفی کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 1.9 درصد جامعه بزرگسال ما در استان دچار اعتیاد  هستند، اظهار کرد: برنامه‌هایی برای پیشگیری از اعتیاد که گروه هدف آن بیشتر جوانان، نوجوانان و حتی در سنین کودکی برای کودکان است، در بهزیستی پیگیری می‌شود.

*الگوی مصرف دخانیات دختران نسبت به قبل تغییر کرده

ناجی با اشاره به اینکه الگوی مصرف دخانیات و مواد ‌مخدر نسبت به قبل تغییر کرده و دختران به سمت مواد مخدر مختلفی گرایش پیدا کرده‌اند، گفت: آمارها نشان می‌دهد، 60 درصد از کسانی که تجربه اول استفاده از مواد مخدر و دخانیات را داشته‌اند، مجدداً به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند و دچار اعتیاد می‌شوند و فقط 40 درصد از این افراد معتاد نمی‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید به آینده برای گروه‌های سنی جوانان و نوجوانان باید در دیدگاهی خوش‌بینانه قرار گیرد تا از تحقق اهداف و آرمان‌هایی که دارند ناامید نشوند چراکه همین ناامیدی باعث بروز رفتارهای آسیب‌زا برای خود و جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.