سرویس: اجتماعی 09:25 - چهارشنبه 10 آذر 1395

استاندار اصفهان مطرح کرد

لزوم تغییر رویکرد وقف متناسب با نیاز جامعه/ ادارات باید حق و حقوق اوقاف را بپردازند

استاندار اصفهان گفت: باید در جلسات کارشناسی رویکردهای نوین وقف به سمت نیازهای روز جامعه از جمله مبارزه با اعتیاد، فعالیت‌های علمی و پژوهشی طراحی شده و مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور در دیدار با مدیرکل، معاونان و مدیران ادارات اوقاف و امور خیریه استان و شهرستان‌ها که به مناسبت دهه وقف صورت گرفت، با تأکید بر اینکه در این دهه باید موضوع و ابعاد مختلف وقف برای مردم تشریح شود، اظهار داشت: درصد بسیاری از مردم با ابعاد وقف و اهمیت آن آشنا نیستند و این دهه فرصت مناسبی است که با برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف جایگاه واقعی وقف در اسلام و اهمیت و نتایج آن برای مردم بیان شود.

وی وقف را باقیات‌الصالحات و صدقه جاریه خواند و افزود: با توجه به اینکه شعار امسال دهه وقف «همه واقف باشیم» است، برای تحقق آن باید در این دهه با تشویق و اطلاع رسانی درست درصد قابل توجهی از مردم را با مقوله وقف آشنا کنیم و انگیزه وقف را در آن‌ها ایجاد کنیم؛ به عبارت دیگر در این دهه با تبلیغ، تشویق و تبیین مقوله وقف بتوانیم «همه واقف باشیم» را محقق سازیم.

زرگرپور ادامه داد: تبلیغات خوبی در این دهه در سطح شهر صورت گرفته است و باید تبلیغات چهره به چهره نیز با شرکت در نماز جمعه، سمینارها و مراسم‌های مختلف صورت گیرد تا مردم به وقف تشویق شوند، چرا که این مقوله در حل مشکلات بسیار کارگشا خواهد بود.

وی بر لزوم ارائه گزارش عملکرد به مردم تأکید کرد و بیان داشت: اقدامات بسیار خوبی در زمینه‌های گردشگری فرهنگی، مذهبی، بازسازی بقاع متبرکه و … از سوی این اداره کل صورت گرفته است که باید این تنوع کار، جهت‌گیری‌ها و اقدامات مؤثر که در حال انجام است به مردم گزارش داده شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر امامزاده‌ها به مراکز فرهنگی و مهم مذهبی تبدیل‌ شده‌اند، گفت‌: اقدامات صورت گرفته در بخش عمرانی در بقاع متبرکه بسیار چشمگیر است.

زرگرپور بر ارائه برنامه‌های سال آینده و چشم‌انداز فعالیت‌ها نیز تأکید کرد و اذعان داشت: باید برنامه‌های سال آینده برای مردم تشریح شود و سال آینده نیز اعلام شود که چه مقدار از این برنامه‌ها محقق شده است.

وی تغییر رویکرد وقف را نیز مهم خواند و عنوان کرد: اعتیاد یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی بوده که مقابله با این آسیب از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است و موقوفات در این بخش می‌تواند بسیار مفید و اثرگذار باشد.

استاندار اصفهان آسیب‌های موجود در حوزه زنان را نیز از دیگر زمینه‌های فعالیت وقف خواند و مطرح کرد‌: وقف مجموعه‌ای برای زنان بی‌سرپناه، کار بسیار ارزشمندی است و می‌تواند از ایجاد بسیاری از مفاسد جلوگیری کند.

زرگرپور اضافه کرد: ‌ایجاد موقوفاتی برای جلوگیری از بیکاری پاک شدگان اعتیاد، وقف پژوهش، فناوری، علم، مدرسه سازی، ورزشگاه سازی و بیمارستان سازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ باید در جلسات کارشناسی رویکردهای نوین وقف به سمت نیازهای روز جامعه از جمله مبارزه با اعتیاد، فعالیت‌های علمی و پژوهشی طراحی شده و مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این چنین وقف‌هایی باید در جلسات کارشناسی طراحی و از اصفهان آغاز شود و به عنوان الگویی برای دیگر استان‌ها به کار گرفته شود، چرا که بسیار کارساز است.

استاندار اصفهان به گردشگری فرهنگی نیز اشاره کرد و افزود‌: یکی از متولیان اصلی این بخش اوقاف است و باید با تدوین برنامه‌های متنوع و توسعه این برنامه‌ها گردشگران فرهنگی را جذب کند و در راستای توسعه گردشگری که یکی از محورهای توسعه استان است، قدم بردارد.

زرگرپور با اشاره به اینکه اوقاف می‌تواند در فعالیت‌های اقتصادی نیز ورود پیدا کند، گفت:‌ فعالیت‌های اوقاف نباید صرفاً اقتصادی باشد، ولی می‌تواند در این بخش نیز اقدامات مؤثری داشته باشد و مدیریت استان از این امر حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هیأت امنای بقاع متبرکه باید در شأن این جایگاه باشند، گفت:‌ اعضای هیأت امنای بقاع متبرکه باید هماهنگ عمل کنند و افرادی در این بخش قرار بگیرند که وجهه خوبی در بین مردم داشته باشند.

استاندار اصفهان همچنین در خصوص پرداخت بدهی‌ها و معوقات ادارات دولتی به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، مطرح کرد‌: ادارات باید حق و حقوق اوقاف را بپردازند و اداره کل اوقاف نیز شرایطی را برای پرداخت اقساطی مبالغ مذکور فراهم خواهد کرد.

طبق این گزارش در ابتدای این دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در جلسه ارائه کرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.