سرویس: اجتماعی 11:42 - سه شنبه 09 آذر 1395

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

احیای تالاب گاوخونی در دستور کار نمایندگان استان/مجوز ایجاد پارک علم و فناوری جنوب استان اصفهان صادر شد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به ظرفیت مراکز دانشگاهی شهرستان در ملاقات با وزیر علوم، مجوز ایجاد پارک علم و فناوری جنوب استان در شهرستان شهرضا، صادر شد.

به گزارش اصفهان شرق، سمیه محمودی در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان، با اشاره به اولویت‌های اصلی خود در مدت نمایندگی مجلس اظهار داشت: اولویت‌های اصلی ما در کنار اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، آب، فاضلاب شهری و زمینه‌سازی برای اشتغال است.

وی با بیان اینکه فضاهای تفریحی و ورزشی در سطح شهرستان برای بانوان کافی نیست، افزود: نیمی از جامعه فعال کشور بانوان هستند که باید تلاش‌های لازم برای ارائه خدمات مناسب به آنها و افزایش توسعه فضاهای مخصوص آنها در شهرستان انجام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسب مجوز پارک علم و فناوری جنوب استان اصفهان در شهرضا، بیان کرد: با توجه به کاهش جمعیت دانشجویان کشور، دانشگاه به‌سوی اعمال سیاست‌هایی با موضوع تبدیل علم به ثروت از طریق توسعه مراکز تحقیقاتی هستند که با توجه به ظرفیت مراکز دانشگاهی شهرستان در ملاقات با وزیر علوم، مجوز ایجاد پارک علم و فناوری جنوب استان در شهرستان شهرضا، صادر شد.

وی با تأکید براینکه اگر امکانات توزیعی در کشور برحسب جمعیت و نیاز شهرستان‌ها باشد، مدیران با فراغ بیشتری مدیریت می‌کنند، گفت: توزیع امکانات در سطح کشور ناعادلانه است.

محمودی با اشاره به سابقه تاریخی بازار سرپوشیده شهرضا اظهار داشت: بازار شهرضا قلب فرهنگی و تاریخی شهر است و از آن‌جایی که بخش عظیمی از بازار شهرضا در بافت فرسوده قرار دارد، رایزنی‌هایی با وزارت راه و شهرسازی برای ترمیم آن انجام شده که جذب بودجه آن نیاز به جلسه مشترک شهرداری و میراث فرهنگی دارد.

وی با اشاره به پروژه فاضلاب شهرضا، افزود: 134 میلیارد تومان برآورد هزینه شده که امکان پرداخت آن از سوی دولت نیست بنابراین باید از طریق بخش خصوصی اقدام کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرداری شهرضا برای آبیاری فضای سبز و شرکت شهرک‌ها برای استفاده صنایع می‌توانند از پساب فاضلاب استفاده کنند، اولویت نخست ما استفاده از پساب در شهرستان است در غیر این صورت به استقبال سرمایه‌گذاران خارج از شهرستان می‌رویم.

وی با اشاره به درخواست مجتمع فولاد مبارکه از پساب فاضلاب شهرضا، افزود: سرمایه‌گذاری که در این شرایط به شهرستان می‌آید به دنبال سود است باید با در نظر گرفتن شرایط شهرستان از سرمایه‌گذاران استقبال کنیم تا در شهرضا ماندگار شوند.

ریزگردهای تالاب گاوخونی برخلاف سایر ریزگردها سمی و سرطان‌زا است

محمودی افزود: در شهرضا قنوات زیادی وجود دارد که با توجه به زلزله‌خیز بودن شهرستان لازم است این پروژه به‌زودی آغاز شود تا از این قنوات فرسوده هم استفاده بهینه شود.

وی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی ناشی از خشکی زاینده‌رود برای شهرستان شهرضا و استان گفت: تالاب گاوخونی شرایط ویژه‌ای دارد و ریزگردهای آن برخلاف سایر ریزگردها سمی و سرطان‌زا است، اگر معاونت محیط‌زیست ریاست جمهوری، وزارت نیرو و مسئولان استانی در این زمینه اقدامی نکنند، برای کل مردم منطقه و کشور مشکلاتی به‌وجود می‌آید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه برای احیاء این تالاب و حل مشکلات اساسی ناشی از خشکسالی باید در اسرع وقت اقدامات لازم انجام شود، بیان کرد: یکی از مهمترین معضلات کشور، استان و شهرضا بحران خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه باید به کشاورزان شهرستان آگاهی لازم برای تغییر الگوی کشت و تغییر سیستم آبیاری مزارع ارائه شود، گفت: برای آگاه کردن کشاورزان باید از ظرفیت رسانه‌های گروهی شهرستان به خوبی استفاده شود.

محمودی با اشاره به وجود 8 واحد دانشگاهی در شهرستان‌های شهرضا و دهاقان، بیان کرد: یکی از سیاست‌های وزارت علوم در قبال کاهش تعداد دانشجویان، ادغام مراکز دانشگاهی است اما اجازه انجام این اقدام در شهرستان شهرضا داده نمی‌شود زیرا این مراکز جزو سرمایه‌های علمی شهرضا محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به تخصصی شدن کلینیک تأمین اجتماعی شهرضا، اظهارداشت: یکی از نیازهای شهرستان ایجاد مرکز MRI بود تا مردم به استان مراجعه نکنند، مجوز تأسیس این مرکز صادر شده بود ولی به علت تأخیر در راه اندازی این مرکز مجوز صادر شده هم باطل شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیگیری‌های لازم برای ایجاد این مرکز تا 6 ماه آینده در شهرستان انجام شد و قطعات لازم برای راه اندازی این مرکز از شرکت زیمنس آلمان وارد شده است.

استیضاح وزرای راه، نیرو و اقتصاد

وی با اشاره به استیضاح وزرای راه و شهرسازی، نیرو و اقتصاد و دارایی، گفت: در حالی که در شهرک صنعتی شهرضا کارخانه واگن سازی وجود دارد، واردات واگن توسط وزارت راه و شهرسازی از خارج از کشور، تهدیدی برای اشتغال و زمینه‌ساز بیکاری تعداد زیادی از کارگران صنعتی شده است.

محمودی با اشاره به تولید ریل آهن در شرکت ذوب آهن اصفهان، افزود: به علت واردات این کالا از خارج از کشور توسط وزارت راه و شهرسازی، محصول وطنی تولید شده، بدون استفاده مانده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت «ریف» شهرضا مبلغ 620 میلیارد ریال از وزارت راه و شهرسازی طلبکار است اما به دلیل عدم پرداخت این بدهی، این شرکت مجبور به اخراج 400 نفر از کارگران خود شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تصریح کرد: در این دیدار مقرر شد اعتباری در حدود یک میلیارد و 600 میلیون ریال برای صنایع تخصصی وزارت دفاع در شهرستان اختصاص یابد، بنابراین لازم است تا زمینه اجرای این صنایع در شهرستان فراهم شود.

80 درصد از مدیران شهرستان شهرضا باید تغییر کنند

وی با تأکید بر اینکه 80 درصد از مدیران شهرستان باید تغییر کنند، بیان کرد: متأسفانه نظام تشویق و تنبیه در ساختار مدیریتی کشور وجود ندارد و همین عامل سبب عدم کارآیی برخی از مدیران در شهرستان شده است.

محمودی با اشاره به تعدد رانندگان کامیون در شهرستان شهرضا، اظهارداشت: حمایت‌های لازم برای تصویب شمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای رانندگان در کمیسیون مربوطه انجام شد و امیدواریم با طرح و تصویب این طرح در صحن مجلس، گامی در راستای ارائه خدمات مناسب این صنف برداشته شود.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی اسفرجان شهرضا به شهرک صنعتی موادغذایی تبدیل می‌شود، افزود: در سفر معاون وزارت صنعت و معدن به شهرضا و بازدید از این شهرک، مقرر شد که شهرک صنعتی اسفرجان صرف مواد غذایی و دارویی تبدیل شد تا آلودگی‌های ناشی از صنایع شیمیایی تنها یک منطقه از شهرستان را درگیر کند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.