سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 10:36 - دوشنبه 08 آذر 1395

۴۰۰ هزار قطعه طیور در اصفهان علیه بیماری “نیوکاسل” واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: بیش از ۴۰۰ هزار قطعه طیور در طرح “واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در طیور روستائی” استان اصفهان واکسینه شدند.

به گزارش اصفهان شرق، شهرام موحدی با اشاره به اجرای طرح “واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در طیور روستائی” در استان اصفهان اظهار داشت: این طرح از سوم تا پنجم آذرماه در هر 24 شهرستان و 370 روستای استان در قالب 191 اکیپ 2 نفره با همکاری سازمان بسیج سازندگی استان برای واکسیناسیون نیم میلیون قطعه طیور انجام شد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی‌مان این بود که پس از اتمام 3 روز (سوم تا پنجم آذرماه) یک یا دو روز این طرح را تمدید کنیم ولی با این عملکرد سریع، نیاز به این کار نشد، در همین راستا در برخی شهرستان‌ها در مدت 24 ساعت طیور بومی و روستائی واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی به دست ما نرسیده است و در حال جمع‌بندی هستیم، خاطرنشان کرد: در همین راستا پیش‌بینی‌مان این است که بیش از 400 هزار قطعه طیور بومی و روستائی در سطح استان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده باشند.

وی بیان کرد: در هر صورت این عملکرد سریع و خوب در این طرح سبب امیدواری ما به آینده شد و باید هم اداره‌کل دامپزشکی استان و هم دیگر ارگان‌ها از این ظرفیت بسیار خوب سازمان بسیج سازندگی به صورت شایسته بهره ببرند.

موحدی با بیان اینکه یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک در حوزه طیور بیماری نیوکاسل است، گفت: این ویروس در طیور بومی و روستائی وجود دارد و به‌دلیل اینکه این ویروس در طیور بومی و روستائی علائم حاد ندارد و در حال چرخش هستند طیور بومی و روستائی به عنوان مخزن این ویروس محسوب می‌شوند که می‌توانند به طیور صنعتی منتقل شده و خسارت قابل توجهی وارد کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در دنیا و براساس مطالعات صورت گرفته واکسیناسیون به صورت همگانی و گسترده طیور بومی و روستایی است، افزود: خوشبختانه در کشورمان نیز چنین طرحی با مشارکت سازمان بسیج سازندگی در استان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه طرح “واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در طیور روستایی” با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت مقرر شده که در 12 استان کشور اجرایی شود، تصریح کرد: در همین راستا پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 14 میلیون قطعه طیور در کشور علیه بیماری نیوکاسل در نوبت نخست واکسیناسیون شوند.

موحدی خاطرنشان کرد: این طرح در حقیقت یک فکر عملی در راستای اقتصاد مقاومتی، کاهش تلفات و چرخه ویروس در طیور بومی و روستایی و کمک به طیور صنعتی است.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.