سرویس: اجتماعی 09:25 - دوشنبه 08 آذر 1395

استاندار اصفهان:

برداشت از سد زاینده‌رود به صورت قطره چکانی کنترل می‌شود/ 85 درصد خاک استان در خشک‌سالی شدید قرار دارد

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه میزان برداشت از سد، 11 متر مکعب بر ثانیه است، گفت: در هیچ زمانی از عمر این سد این میزان کاهش برداشت، سابقه نداشته است و در حال حاضر با مدیریت صورت گرفته مصرف به صورت قطره چکانی کنترل می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور در پنجمین جلسه مجمع نمایندگان استان در شهرستان لنجان با اشاره به مشکلات و مسائل این شهرستان، اظهار داشت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی IT لنجان که بسیاری از اقدامات مربوط به آن انجام گرفته است از جانب دولت حمایت خواهد شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید کمک کنند که این پروژه که از نیازهای اساسی و مهم این شهرستان است به نتیجه برسد.

وی به مشکلات مربوط به خطوط مواصلاتی این شهرستان اشاره کرد و افزود: تخصیص پروژه‌های راه و شهرسازی از جمله پل غدیر و باند دوم راه ارتباطی سفیددشت صورت خواهد گرفت و تلاش خواهیم کرد که این پروژه‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری برسد، چرا که برای این شهرستان مهم و اساسی است.

*اولویت تأمین نیاز شهرها و مردم در توسعه

استاندار اصفهان به مشکلات زمین‌هایی که در ارتباط با برخی از نهادهای دولتی و نظامی مطرح است پرداخت و گفت: در صورتی که این زمین‌ها با املاک مردم و اراضی شهرها تداخل ایجاد کرده باشد، با توجه به اینکه سیاست دولت حل مشکلات مردم و شهرها است، باید در ابتدا زمین مورد نیاز شهرها و مردم برای توسعه تأمین شود و سپس در مورد زمین‌های نظامی و سیستم‌های دولتی تصمیم‌گیری شود و حتماً این سیاست را پیگیری خواهیم کرد.

زرگرپور با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت بسیار خوبی در زمینه گردشگری دارد، تصریح کرد: طرح‌های گردشگری می‌تواند در چند شهر این شهرستان با قوت ادامه پیدا کند با عنایت به اینکه در این ارتباط سرمایه‌گذار نیز وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود و توسعه صنایع فولاد و ذوب‌آهن، تأکید کرد: طی سه سال گذشته نه تنها یک قطره آب جدید به صنعت اختصاص نیافته است، بلکه صنعت در این منطقه در صرفه‌جویی در مصرف آب به دو طریق مستقیم و هم استفاده از پساب بسیار موفق بوده است و امیدواریم به جایی برسیم که صنعت ارتباط خود را با آب تازه قطع کند.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر فولاد مبارکه چند شهر را به سیستم تصفیه جمع‌آوری فاضلاب مجهز کرده است که از پساب به جای آب جدید استفاده کند و ذوب‌آهن نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

زرگرپور خاطرنشان کرد: بخش صنعت سیاست‌های دولت در ارتباط با مصرف بهینه آب و هم جایگزینی پساب به جای آب تازه را با قوت پیگیری می‌کند.

وی به مشکلات مسکن مهر نیز پرداخت و گفت: نیازهای زیربنایی و روبنایی مسکن مهر مخصوصاً در فولادشهر باید احصا شود تا در جلسه مخصوص به این مشکلات بپردازیم.

*برداشت از سد زاینده‌رود به صورت قطره چکانی کنترل می‌شود/ 85 درصد خاک استان در خشک‌سالی شدید قرار دارد

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به مشکلات خشک‌سالی در استان اذعان داشت: بر اساس رژیم اقلیمی 25 درصد بارش‌ها در هر سال آبی در فصل پاییز و 50 درصد در زمستان و 25 درصد در بهار اتفاق می‌افتد، ولی امسال در فصل پاییز در شهر اصفهان کمتر از یک دهم میلی‌متر بارش گزارش شده است.

زرگرپور ادامه داد: در سرشاخه‌ها 65 میلی‌متر بارش صورت گرفته است که در سال گذشته این آمار به 256 میلی‌متر رسیده بود که با کاهش 200 میلی‌متری در سرشاخه‌ها نسبت به سال گذشته با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: بر اساس الگوی اقلیم‌شناسی کشور، 85 درصد خاک استان در خشک‌سالی شدید قرار دارد و حجم سد نیز تنها 145 میلیون متر مکعب است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان برداشت از سد، 11 متر مکعب بر ثانیه است، گفت: در هیچ زمانی از عمر این سد این میزان کاهش برداشت، سابقه نداشته است و در حال حاضر با مدیریت صورت گرفته مصرف به صورت قطره چکانی کنترل می‌شود.

زرگرپور افزود: پیش‌بینی می‌شود که از اواخر آذرماه بارش‌های بیشتری صورت گیرد و در کنار مدیریت آب باید همراه با علما و مردم ولایتمدار برای افزایش بارش‌ها و نزول رحمت الهی دعا کنیم و نماز باران هم بخوانیم.

*اعلام 149 واحد بحران‌زده بالای 100 پرسنل به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور

وی به اشتغال و بیکاری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در بسته حمایتی دولت به واحدهای تولیدی مشکل‌دار تا کنون یک هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است و بر اساس گزارش جدید 586 واحد به ارزش 410 میلیارد تومان تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

استاندار اصفهان در ادامه بیان کرد: در کنار این آمار، 149 واحد بحران‌زده بالای 100 پرسنل نیز به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور اعلام شد که 375 میلیارد تومان تسهیلات به آن‌ها پرداخت شده است.

زرگرپور یادآور شد: مقرر شده بانک‌ها قراردادهای 750 واحدی را که سود تسهیلات 28 درصد به آن‌ها پرداخت شده بود، به نرخ 16 درصد کاهش دهند که کمک شایانی به این واحدها تلقی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با استاندار در پنج شهرستان در طول 6 ماه گذشته و بررسی مشکلات و مسائل کلان استان و شهرستان‌ها در این جلسات تأکید کرد: ارتباطات بسیار خوب نمایندگان در این دوره با مدیریت استان قابل ملاحظه و تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان نیز اذعان کرد: در هیچ دوره‌ای این میزان تعامل بین نمایندگان مردم و استاندار وجود نداشته است و امیدواریم این تعاملات منجر به رشد و توسعه روزافزون استان و خیر و برکت برای مردم استان باشد.

بر اساس این گزارش در این جلسه علاوه بر فرماندار شهرستان لنجان تعدادی از مدیران استانی و شهرستانی مرتبط با موضوعات و مسائل حضور داشتند و گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف را به جلسه ارائه کردند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.