سرویس: اجتماعی 14:00 - یکشنبه 07 آذر 1395

سخنگوی شورای شهر اصفهان خبرداد

تخفیف 70 درصدی عوارض نوسازی در محلات فرسوده/اجرای فاز نخست پروژه احیای دولت‌خانه صفوی

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان از تخفیف 70 درصدی عوارض نوسازی در محلات فرسوده خبر داد و گفت: این بهترین فرصت برای شهروندان اصفهانی است تا با دریافت چنین امتیازی اقدام به نوسازی بافت فرسوده کنند.

به گزارش اصفهان شرق، ندا واشیانی‌پور صبح امروز اظهارکرد: شهر تاریخی اصفهان دارای 2 هزار و 304 هکتار بافت فرسوده است که شامل 5 گونه بافت فرسوده تاریخی، میانی، حاشیه‌ای و پیشینه اسکان غیررسمی است؛ حدود 20 درصد جمعیت در این محدوده سکونت دارند و این محدوده 12 درصد از مساحت کل شهر را شامل می‌شود.

وی افزود: در راستای بازآفرینی این بافت‌ها اقدامات مؤثری در اصفهان شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تهیه و تدوین سند راهبردی بازآفرینی پایدار بافت‌های ناکارآمد شهر اصفهان اشاره کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سیاست راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری و خدمات نوسازی با هدف بازآفرینی محلات فرسوده با همکاری و مشارکت ساکنان در دستور کار سازمان نوسازی قرار خواهد گرفت.

*تخفیف 70 درصدی عوارض نوسازی در محلات فرسوده

وی از تخفیف 70 درصدی عوارض نوسازی در محلات فرسوده خبر داد و اذعان داشت: این بهترین فرصت برای شهروندان اصفهانی است تا با دریافت چنین امتیازی اقدام به نوسازی بافت فرسوده کنند.

واشیانی‌پور خاطرنشان کرد: همچنین دولت نیز در این راستا 50 میلیون تومان وام با نرخ 18 درصد به مردم پرداخت می‌کند که 10 درصد از سود آن توسط دولت و تنها 8 درصد آن از سوی مردم پرداخت خواهد شد.

وی از پرداخت ودیعه 20 میلیون تومانی به تجمیع‌کنندگان ساختمان‌های فرسوده خبر داد و تصریح کرد:  تمامی موارد ذکر شده به نوعی تسهیل‌گر و مشوق در راستای ترغیب شهروندان و سرمایه‌گذاران به امر نوسازی است.

*انجام فاز نخست پروژه احیای دولت‌خانه صفوی

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اسلامی بیان داشت: از جمله دیگر اقدامات محدوده تاریخی شهر اصفهان می‌توان به پروژه عظیم احیای دولت‌خانه صفوی اشاره کرد که فاز نخست آن شامل مطالعات تعیین محدوده مورد مطالعه در کمیسیون ماده 5 مصوبه اخذ کرده است.

وی اضافه کرد: در فاز دوم این طرح، مطالعات تخصصی در حال انجام است و در این محدوده 20 پروژه تعریف شده است که در طول دهه اخیر 50 درصد از طول محورهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر اصفهان به طول 23 کیلومتر و شامل 10 محور(بیدآباد، جنوب میدان نقش جهان، زاینده‌رود، تخت فولاد، خواجه نظام‌الملک و…) در قالب بیش از 150 متر مرمت شده است.

واشیانی‌پور ابراز داشت: این اقدامات در قالب مرمت، بازسازی و نوسازی مغازه‌ها، منازل، برج‌های کبوتر، حمام‌ها، بازارها و موارد دیگر است؛ یکی از عناصر و حلقه اتصال چند محور از محورهای 10 گانه پروژه میدان امام علی(ع) است که بخش زیادی از آن اجرا و در حال بهره‌برداری است.

*طرح احیای بافت فرسوده همت‌آباد

وی تأکید کرد: در بخش جلوخان میدان امام علی(ع) نیز پروژه‌های متعددی تعریف و تهیه شده است؛ همچنین در انتهای محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان شاهد محوطه تاریخی «قلعه‌شاه‌دژ» هستیم که با همکاری و تعامل سازنده شهرداری و میراث فرهنگی عملیات کاوش و مرمت آن در دست اقدام است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: 69 پهنه بافت فرسوده در مناطق 15 گانه اصفهان وجود دارد که پس از مطرح شدن لایحه‌ای به همراه پیشنهادات در صحن علنی شورای شهر، فرآیند بازآفرینی محله «همت‌آباد» حاوی 5 ماده مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی یادآور شد: طرح بافت فرسوده همت‌آباد در پهنه‌ای یک هکتاری و دارای 12 بلوک همراه با فضاهای خدماتی و فضای سبز، امکان ساخت 6 طبقه روی پیلوت پیش‌بینی شده است.

واشیانی‌پور متذکر شد: دفتر نوسازی در همت‌آباد راه‌اندازی شده و در حال حاضر مکاتبات و توافقات لازم با اهالی محل در دست پیگیری است، در این محل 128 پلاک ریزدانه وجود دارد که باید تجمیع شود.

وی اظهارداشت: در این طرح مصوب، 12 بلوک 750 متری و فضای سبزی با مساحت 3 هزار و 500 مترمربع پیش‌بینی شده که این 12 بلوک حدود 103 مالک دارد و بسته تشویقی شهرداری جهت تخفیف 100 درصدی برای تراکم و عوارض اعمال خواهد شد تا پروانه ساختمانی صادر شود.

*طرح ساماندهی مشاغل شهری

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از تصویب لایحه شهرداری در خصوص بررسی آیین‌نامه بازنگری‌شده فروش مشوق‌های مربوط به ساماندهی مشاغل شهری خبر داد و گفت: این طرح براساس مقتضیات روز تنظیم و با اصلاحاتی در کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر بررسی شده و به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده است.

وی افزود: همچنین طرح پیشنهادی 6 عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ایجاد وحدت رویه در اخذ وجوه هزینه‌های حفاری گاز، آب، برق و هزینه‌های نصب حفاظ یا داربست موقت در پیاده‌روها در هنگام احداث ساختمان مورد بررسی قرار گرفت.

واشیانی‌پور عنوان داشت: مقرر شد با در نظر گرفتن مصوبات قبلی لزوم تجدیدنظر در ضریب تعدیل و منظور داشتن سن آسفالت و سایر عوامل طرح مذکور به شهرداری اصفهان ابلاغ شده تا ضمن بررسی‌های کارشناسی نسبت به ارائه لایحه به شورای شهر، اقدامات لازم صورت گیرد.

*بررسی لایحه چگونگی محاسبات عوارض احداث ساختمان‌های پست برق

وی با اشاره به تصویب لایحه چگونگی محاسبات عوارض احداث ساختمان‌های پست برق و گاز تصریح کرد: مفاد بندهای 4 و 5 از مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که از طریق استانداری واصل شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: در مصوبات ذکر شده مقرر شد تا محاسبه عوارض ساختمان پست‌های برق و گاز بر مبنای کاربری خدماتی صورت پذیرد و عوارض کسری پارکینگ آن‌ها حذف شود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.