سرویس: اجتماعی 17:00 - شنبه 06 آذر 1395

مدیر اورژانس استان:

۳۳ نفر در استان اصفهان قربانی منوکسیدکربن شدند/ آخرین قربانی از خمینی شهر بوده است

راستین از مسمومیت ۳۳ نفر در استان اصفهان با گاز مونوکسید کربن از ابتدای پاییز تاکنون خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: گاز مونوکسید کربن یکی از عواملی است که در فصول سرما و با استفاده از وسایل گرمایشی در صورت به کار نبردن موارد ایمنی می تواند قربانی بگیرد.

غفور راستین ادامه داد: متأسفانه از ابتدای مهر ماه سال جاری تا کنون، 33 نفر در استان اصفهان بر اثر استنشاق گاز سمی مونوکسید کربن دچار مسمومیت شدند.

وی افزود: از این تعداد 29 نفر توسط آمبولانس فوریت های پزشکی به بیمارستان منتقل و یک نفر به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شد.

راستین اظهار کرد: از مجموع این افراد 14 نفر از شهرستان اصفهان، چهار نفر خمینی‌شهر، سه نفر فریدن، هفت نفر لنجان، چهار نفر نجف آباد و یک نفر از شهرضا بودند.

این مسئول تصریح کرد: متأسفانه در 24 ساعت گذشته، این قاتل خاموش، جان یک زن را در شهرستان خمینی شهر گرفت و دو نفر را در اصفهان راهی بیمارستان کرد.

رئیس اورژانس استان تصریح کرد: بیشترین علت های مسمومیت با CO در این مدت، انتشار گاز مونوکسید کربن از بخاری گاز سوز، نقص فنی پکیج، استفاده از ذغال برای گرم کردن محیط و روشن کردن گاز پیک نیک در حمام بوده است.

راستین خاطر نشان کرد: سردرد، سرگیجه، تهوع و بی قراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید و کبودی دست و پا و دور لب از جمله علائم مسمومیت با CO است؛ در حقیقت این علائم شبیه سرما خوردگی است.

رئیس اورژانس 115 اصفهان از مردم خواست تا در صورت مواجهه ناگهانی با این علائم، به مسمومیت با مونو کسید کربن شک کنند.

وی ادامه داد: در صورت روبرو شدن با فرد مسموم، به سرعت مصدوم را از محل آلوده وارد هوای آزاد کرده، وسیله گرما زا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید و سپس سریعاً با اورژانس 115 تماس بگیرید.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان در تشریح و انجام اقدامات اولیه مواجهه با افراد حادثه دیده بیان کرد: در ابتدا کمربند و یقه مصدوم را باز کرده و در صورت کاهش هوشیاری مصدوم، راه هوایی او را باز و در صورت لزوم، نسبت به احیای قلبی ریوی او اقدام شود.

مدیر فوریت های پزشکی اصفهان در پایان از مردم خواست تا با رعایت نکات ایمنی درباره وسایل گرمایشی و همچنین مصون داشتن افراد خانواده از این خطرات، زمستان خوبی را برای خود رقم بزنند.

انتهای پیام/دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.