سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 09:25 - جمعه 05 آذر 1395

در نشست اعضای قرارگاه جهادکبیر اصفهان مطرح شد:

بیشتر وقف ها به دست روحانیون تنظیم می شود/ جامعه شیعی در هیچ دوره‌ای به اندازه امروز مقتدر نبوده است

همایشی با حضور ائمه جمعه و تعدادی از مسئولان به منظور تبیین فلسفه و همچنین تشریح فعالیت های قرارگاه فرهنگی جهادکبیر استان اصفهان در امامزاده سید محمد بن زید بن امام علی بن الحسین(ع) خمینی شهر برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق، ریس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان در این همایش یکروزه گفت: قرارگاه فرهنگی و مهم جهاد کبیر با هدف بصیرت افزایی طلاب و روحانیون استان تشکیل شده و حدود یکهزار نفر در این برنامه گرد هم آمدند.

حجت الاسلام محمدرضا صالحیان افزود: بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب نام «جهاد کبیر» برای این قرارگاه فرهنگی نامگذاری و آیین نامه هایی برای برای آن پیش بینی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان هم با اشاره به اینکه روز 27 ماه صفر روز وقف نام گذاری شده گفت: وقف متعلق به روحانیون است و اگر وقف نامه ها را مشاهده کنیم بیشتر آن ها به دست روحانیون و نخبگان دینی تنظیم شده است.

وی با اعلام اینکه تاکنون هشت هزار و 172 موقوفه در استان اصفهان به ثبت رسیده، افزود: پنج هزار و 315مسجد،51 حوزه علمیه، 44دارالقرآن و هشت هزار و 102 موقوفه منفعتی در استان اصفهان به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام رضا صادقی با بیان اینکه وقف به دو دسته وقف انتفاعی و وقف منفعتی تقسیم می شود، اضافه کرد: موقوفات در استان اصفهان متصرفی هستند که 44هزار رقبه در استان اصفهان شناسایی شده است و 23 هزار موقوفه دارای درآمد هستند.

وی با اشاره به اینکه سامانه بانک اطلاعات موقوفات در استان اصفهان ایجاد شد، اظهار کرد: 750نوع نیت توسط مردم در این سایت به ثبت رسیده است که هیچ کدام از این نیت ها هم تکراری نیستند.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه اگر بگوییم وقف در جامعه کم شده است بی انصافی است، ابراز کرد: موقوفات بسیار زیادی در استان اصفهان وجود دارد اما کارهای قرآنی سازمان اوقاف به روی زمین مانده و باید وقف ها برای امور قرآنی به مردم توصیه شود.

وی با بیان اینکه امامزاده سیدمحمد یکی از پایگاه های فرهنگی منطقه خمینی شهر است، تصریح کرد: در استان اصفهان 718 امامزاده و بقاع متبرکه وجود دارد که فعالیت های فرهنگی در آن انجام می شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجیان پنج سرفصل را برای هفته بسیج برشمردند و تأکید داشتند و باید روی سرفصل ها کار شود که طلاب و روحانیون باید برای مردم این نکات و سرفصل ها را تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه حرکت بسیجی احساسی نیست و متکی بر بصیرت است، تاکید کرد: بسیج حزبی و جناحی نیست بلکه لشکر انقلاب است و هم افزایی باید در لایه های بسیج بوجود آید، مردم سالاری دینی و تشکیل هیأت های اندیشه ورز در لایه های بسیج از جمله این سرفصل هاست.

حجت‌الاسلام رضا غفاری پور با بیان اینکه بسیج یک نعمت الهی است که باید قدر این نعمت را بدانیم، اظهار کرد: بسیج خودش را در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی نشان داد و امروزه بسیج جمهوری اسلامی ایران الگویی برای کشورهای اسلامی جهان مانند عراق و سوریه شده و یکی از موفقیت های جبهه های مقاومت اسلامی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ادامه افزود: جامعه روحانیت باید تعالی معنویت در سطح جامعیت، بالا بردن بینش در آحاد جامعه، مشارکت در مباحث اجتماعی را طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در نظر داشته باشد و اگر این نکات در دستور کار قرارگاه جهادکبیر قرار بگیرد منشأ خیرات می شود.

حجت الاسلام رحمت الله اروجی با بیان اینکه شکرگزاری و درک شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت، تصریح کرد: جامعه ایمانی و شیعی در هیچ دوره‌ای از تاریخ، به اندازه امروز مقتدر نبوده است که باید آن را قدر بدانیم.

وی اظهار کرد: حرارت عشق به امام حسین(ع) ایجاد حرکت 30 میلیون نفری کرد و بیش از 70 کشور در پیاده روی اربعین حسینی امسال حضور داشتند که این، اقتدار جامعه شیعی در این عصر و زمان را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه هم نشینی دستگاه های فرهنگی تأثیر بسیار زیادی بر ایجاد همفکری فرهنگی و الفت میان نهادی عضو قرارگاه جهاد کبیر را به همراه دارد، تصریح کرد: حرکتهای مرموز سران شیعه انگلیسی در هیأت های مذهبی نفوذ پیدا کرده که باید به این نکته توجه ویژه‌ ای شود.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.