سرویس: اجتماعی 11:40 - پنجشنبه 04 آذر 1395

معاون وزیر بهداشت در اصفهان:

76درصد ‌کودکان ایرانی دچار فقر آهن هستند‌

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمبود ویتامین D در کودکان موجب بروز مشکلاتی مانند آرتروز، کمر درد و در زانو در آینده می‌شود و این در حالی است که ۷۶ درصد از کودکان دچار فقر آهن هستند.

به گزارش اصفهان شرق، علی‌اکبر سیاری ظهر امروز در همایش سراسری “تازه‌ها و چالش‌های گوارش کبد و تغذیه کودکان” در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اظهار تاسف از افزایش کمبود ویتامین D و آهن در کشور آن را یک اپیدمی خاموش در کشور قلمداد کرد و اظهار داشت: مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که میزان کمبود ویتامین D در 10 سال گذشته به 6 برابر افزایش یافته که در این بین استان‌‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان با کمبود شدید این ویتامین مواجهه هستند.

وی با بیان اینکه ویتامین D موجب رشد، تحریک انسولین و تکامل عضلانی بدن می‌شود، افزود: کمبود ویتامین D در کودکان موجب بروز مشکلاتی مانند آرتروز، کمر درد و در زانو در آینده می‌شود و این در حالی است که 76 درصد از کودکان دچار فقر آهن هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آلودگی هوا، لایه اوزون، هوای ابری، رژیم گیاهی و استفاده نکردن از لبنیات را عوامل زمینه‌ساز کمبود ویتامین D دانست و بیان کرد: روغن کبد ماهی سالمون، تخم مرغ، جگر و تن ماهی از بهترین منابع غنی ویتامین D به شمار می‌روند.

وی غنی‌سازی شیر و آرد، مکمل‌یاری و استفاده بیشتر از نور آفتاب را از برنامه‌های جدی دولت برای کنترل و پیشگیری از کمبود ویتامین D برشمرد و خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای مصرف ویتامین D در کودکان سنین 2 تا 6 سال و مصرف هر دو ماه یک بار از این مکمل است.

سیاری با اشاره به مصرف ماهانه یک عدد  مکمل ویتامین D در دانش‌آموزان دبیرستانی ( دختر و پسر)، افزود: این مکمل باید به مدت 9 ماه در دبیرستان‌ها اجرایی شود که در سال جاری موفق به عملی کردن این برنامه در دبیرستان‌های کشور شدیم.

وی با اشاره به مصرف این مکمل در دوران میانسالی  گفت: مصرف ماهانه یک عدد ویتامین D بهترین نوع مصرف برای این گروه سنی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اقدامات دولت برای مبارزه با کمبود آهن در کشور اشاره کرد و گفت: میزان فقر آهن در زنان باردار ایرانی 14 درصد است در حالی‌که این میزان در آمریکا 17 درصد، در ترکیه 28 درصد است که با اقدامات صورت گرفته از سال 1376 در امر غنی‌سازی آرد موفق شدیم این موضوع را در کشور نهادینه کنیم.

وی بهترین راه تامین ویتامین D را قرارگیری روزانه حدود 5 تا 10 دقیقه در معرض نورآفتاب عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین غنی‌سازی آرد و استفاده از شیر و لبنیات از دیگر روش‌های جذب این ویتامین محسوب می‌شود.

سیاری در زمینه تجویز ویتامین  D توسط پزشکان و همچنین استفاده از مکمل‌ها، گفت: مکمل یاری نیز در جبران کمبود ویتامین‌ها استفاده می‌شود، اما بازاری که از مکمل‌ها درست شده و بسیاری از آن استفاده می‌کنند مورد تائید نیست.

وی به اقدامات انجام شده در سال 94 و 95 در شهرهای سبزوار و مشهد برای مبارزه با کمبود ویتامین D اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح استفاده از ویتامین D در دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه و طرح مکمل‌‌یاری برای خانواده‌ها در این شهرها موفق شدیم کمبود این ویتامین را از 74.5 درصد به 5.2 درصد برسانیم.

فاطمه فاموری دبیر علمی این همایش به افزایش چاقی و اضافه وزن در جهان اشاره کرد و گفت: کم تحرکی و تغذیه نامناسب مهمترین عوامل ایجاد اضافه وزن در کشور و جهان هستند که سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به آن واکنش نشان داده است.

وی افزود: محورهای این همایش شامل بیماری تغدهای گوارش و کبد کودکان، بیماری‌های آلرژیک گوارشی، تغذیه و سوء تغذیه و جنبه‌های جراحی بیماری‌های گوارش و کبد کودکان است.

دبیر علمی این همایش دلیل اصلی برگزاری این همایش را توجه به اهمیت پیشگیری و درمان مشکلات گوارشی و کبدی کودکان دانست و خاطرنشان کرد: در این برنامه به بحث در مورد این دست بیماری‌ها پرداخته و آخرین دستاوردهای و تازه‌ها در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همایش تازه‌ها و چالش‌های گوارش، کبد و تغذیه کودکان در اصفهان از امروز به مدت 3 روز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.