سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 18:00 - یکشنبه 30 آبان 1395

فوق تخصص آنژیوپلاستی:

بروز بیماری ‌های قلبی ‌عروقی، تهدیدکننده ‌ترین عوارض دیابت محسوب می شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: افرادی که به دیابت نوع یک یا دو مبتلا هستند، در معرض ابتلا به بیماری‌ های قلبی-دیابتی هستند و این به صورتی است که هرچه قند خون شخص بالاتر باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی-دیابتی قرار می گیرد.

به گزارش اصفهان شرق، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان درباره افزایش بیماری دیابت در کشور گفت: طبیعی است که هر عملی عکس العملی دارد و هر جامعه ای برای این که تحول و تغییری در خود ایجاد کند در تلاطم است.

محمد هاشمی تصریح کرد: متأسفانه ما در 40 سال گذشته در فرهنگ عمومی خود تغییر ایجاد کرده ایم و زندگی روزمره ما دستخوش تغییراتی بوده، چرا که شهری که معروف به دوچرخه سواری بود، آرام آرام به شهری ماشینی تبدیل شد.

وی افزود: تغذیه نادرست در جامعه هم مؤثر است و در سال های نه چندان دور در هفته شاید یک وعده برنج مصرف می شد و طرفی هم تغییر فعالیت فیزیکی به سمت بی تحرکی رفته است و همچنیی مصرف مواد غذایی پرکالری، فست فودها و روغن ها در جامعه به شدت افزایش یافته است که ارمغان این تغییر رویه زندگی قطعاً چیزی جز چاقی و دیابت نخواهد بود.

* قندخون بالاتر، احتمال بیماری قلبی بیشتر

هاشمی با بیان این که دیابت ممکن است منجر به بروز عوارض خطرناک متعددی شود؛ اظهار کرد: تهدید کننده ‌ترین این عوارض، بیماری ‌های قلبی ‌عروقی هستند و بیشتر افرادِ دچار دیابت به دلیل بیماری قلبی، سکته مغزی یا بیماری عروق محیطی می ‌میرد.

این متخصص قلب و عروق ضمن اشاره به این که بیماری‌ های قلبی عروقی یکی از مهم ترین عوارض دیابت محسوب می‌شود، ادامه داد: خطر ابتلا به این دسته از مشکلات در بیماران دیابتی دست کم دو برابر سایر افراد است و علاوه بر این بیماری‌ های قلبی عروقی ناتوانی‌ های زیادی را برای این بیماران ایجاد می‌کند.

هاشمی تصریح کرد: افرادی که به دیابت نوع یک یا دو مبتلا هستند، در معرض ابتلا به بیماری‌ های قلبی-دیابتی هستند و این به صورتی است که هرچه قند خون شخص بالاتر باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی-دیابتی قرار می گیرد.

وی در تشریح فرهنگ صحیح کنترل قند خون توسط خود بیماران هم گفت: نکته ای که عمدتاً توسط بیماران مغفول می ماند این است که تصور می کنند بیماری که مبتلا به دیابت بوده، بعد از آنژیو و باز شدن رگ های قلبی یا عمل جراحی دیگر مشکلی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه تأکید کرد: بیمار تازه باید متوجه باشد که در اثر بیماری دیابت، قند در تمام اعضایش وجود دارد و با عمل جراحی بیماری رفع نخواهد شد و اگر این فرد کنترل قند خون خود را درست انجام ندهد و یا رژیم غذایی نادرستی داشته باشد و یا همچنین اضافه وزن داشته باشد مطمئناً دوباره بیماری قلبی به سراغش خواهد رفت.

محمد هاشمی افزود: بیمار قلبی نه تنها با عمل جراحی و بالن، بلکه با رژیم غذایی درست که تحت نظر متخصص تغذیه دریافت کرده است و نوع مواد قندی که می خواهد استفاده کند می تواند سطح سلامتی خود را افزایش دهد.

فوق تخصص آنژیوپلاستی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اصولاً بیماری که دیابتیک هست حتماً گرفتاری سیستم قلبی عروقی پیدا می کند؛ بیان کرد: به همین علت جزء چکاپ بیماران دیابتی بررسی قلبی هم وجود دارد و ممکن است فردی سال ها دیابت داشته باشد و علامتی از بیماری قلبی در خود نبیند که این بدین معنا نیست بیماری قلبی وجود ندارد و باید این احتمال را داد.

هاشمی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: در حقیقت ممکن است بیماری قلبی سال ها در عروق پیشرفت کند و در زمانی خود را نشان دهد و یا ممکن است فردی ده سال دیابت داشته باشد و الآن با سکته قلبی به پزشک مراجعه کند؛ به صورت کلی بیمار دیابتی بعد از یک دوره 10 ساله متوجه بیماری قلبی می شود.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی خاطرنشان کرد: بیماری دیابت قابل کنترل است؛ اما حتی زمانی که میزان قند خون بیمار کاملاً تحت کنترل است باز هم خطر بروز بیماری قلبی و سکته در بیمار بسیار زیاد است و علت این موضوع این است که اغلب افراد مبتلا به دیابت خصوصاً دیابت نوع دوم، دارای شرایط خاصی هستند که می‌ تواند موجب ابتلا به بیماری قلبی شود.

*تغییر فرهنگ عمومی تنها راه مقابله با بیماری دیابت است

وی همچنین اظهار کرد: داشتن سبک زندگی سالم یکی از مهم‌ ترین موارد در درمان دیابت و بیماری‌ های قلبی مرتبط با دیابت است و بسیاری از افراد مبتلا به دیابت می‌ توانند با داشتن سبک زندگی سالم، فشار خون و سطح کلسترول خون خود را کنترل کنند.

هاشمی در بیان توصیه هایی به این گونه افراد هم گفت: یکی از قدم‌ های مهمی که بیماران می‌ توانند در این راه بردارند، داشتن سبک زندگی سالم است و به یاد داشته باشند که لازم است در مورد سوابق خانوادگی خود در ابتلا به دیابت و بیماری ‌های قلبی اطلاع داشته باشد؛ در صورتی‌ که خودشان یا یکی از اعضای خانواده به بیماری قلبی یا دیابت یا هر دو مبتلا هستند این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید و از طرفی هم افراد مبتلا به دیابت باید قند خون خود را همیشه کنترل کنند.

انتهای پیام/ صدای سلامت

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.