سرویس: اجتماعی 12:52 - پنجشنبه 27 آبان 1395

همزمان با فرا رسیدن فصل سرد سال:

مراقب آغاز و یا تشدید اگزما درکودکان و افراد مستعد باشید

دکتر امیرهوشنگ احسانی گفت: خانواده ها باخشکی هوا و شروع فصل پاییز و زمستان مراقب آغاز یا تشدید اگزما در کودکان و افراد آسیب پذیر باشند.

متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق با بیان اینکه با شروع فصل پاییز شکایت از آغاز اگزما در افراد بیشتر می شود، افزود: رعایت نکاتی که موجب پیشگیری از التهاب و تشدید اگزما می شود در این فصل بسیار مهم می باشد.

امیرهوشنگ احسانی با دسته بندی کردن اگزما به اگزمای تحریکی گفت: افراد می توانند با کم کردن تحریکات محیطی اگزمای تحریکی را از بین ببرند اما اگزمای آلرژیک به نوعی از اگزماگفته میشود که به علل نامعلوم تنها در برخی افراد بوجود می آید.

وی چرب کردن مرتب پوست در این فصل،کم کردن استرس ها و عدم مصرف غذاهای محرک را از جمله راهکارهای کاهش اگزما در فصول سر د و خشک دانست و اظهار کرد: استحمام کمتر برای جلوگیری از خشکی پوست نیز میتواند در این زمینه کمک کننده باشد.

این متخصص پوست و مو اضافه کرد: شایع ترین علت اگزماهای آلرژیک اگزمای ناشی از استفاده از فلزات بدل از جمله نیکل و کبالت و در مرحله دوم استفاده از وسایل آرایشی است.

وی همچنین اگزمای دست را شایع‌ترین نوع اگزما برشمرد و گفت: به علت حساسیت پوست به برخی مواد خاص این نوع اگزما ایجاد می‌شود.

دکتر  احسانی، اگزما را دارای انواع مختلفی مانند اگزمای کودکان، اگزمای دست و غیره برشمرد و بیان کرد: اگزمای دست یا درماتیت ناحیه دست نوع بیماری پوستی شایع است که در آن فرد به ماده‌ای خاص حساسیت دارد.

وی قرمز شدن پوست، خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن را علائم اگزما دانست و تصریح کرد: اگزما می‌تواند به علل مختلف مانند تماس دست با شوینده‌ها، مواد محرک، گرد و خاک، رنگ، چسب، چوب و مواد شیمیایی باشد و به همین علت دامنه عوامل ایجاد اگزما بسیار زیاد است و در نتیجه درمان اگزما در مواردی بسیار سخت است.

احسانی گفت: ممکن است فردی سالها این مشکل را داشته باشد و این مشکل در پوست وی کم و زیاد شود یا تکرار شود و گاهی در پوست ترشح دیده شود و در بدترین حالت ایجاد زخم کند.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: این اگزما بر اثر تماس پوست با یک ماده محرک ایجاد می‌شود اما چون فرد در طول روز با مواد زیادی سر و کار دارد نمی‌تواند علت آن را پیدا کند و به همین علت تعدد مواد محرک داروی واحدی برای این بیماری وجود ندارد.

وی تأکید کرد: تمام درمان‌های اگزما، درمان‌های کمکی و کنترلی هستند یعنی به بیماران دارو داده می‌شود تا حال آنها موقتاً بهبود پیدا کند ولی به محض اینکه فرد مجدداً با ماده محرک ارتباط پیدا کند مجدداً همان حالات تکرار می‌شود.

احسانی افزود: نمی‌توان اگزما را ریشه‌کن کرد و داروهایی که مصرف می‌شود تنها این عارضه را کنترل می‌کند و متأسفانه درمان اصلی اگزما کورتون‌ها هستند که به صورت پماد و کرم به کار برده می‌شوند و با مالیدن آن در موضع مربوطه التهاب کاسته می‌شود ولی این التهاب به محض ارتباط مجدد پوست با ماده مورد نظر ایجاد می‌شود.

این متخصص پوست و مو گفت: اگر فردی 6 تا 9 ماه از ماده محرک دوری کند اگزما دیگر ایجاد نخواهد شد چرا که بدن موادی را آزاد می‌کند که در مقابل اگزما ایستادگی می‌کند و باعث می‌شود اگزما کنترل شود.

انتهای خبر: فرشته وکیلی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.