سرویس: اجتماعی 09:24 - پنجشنبه 27 آبان 1395

چه خوش است رسم عاشقی و دلدادگی؛

«عشق به امام حسین(ع)» پیام بزرگ پیاده روی اربعین است/ احیای امر به معروف تکلیف همگانی است

در کلاس درس عاشقی دستگاه عظیم حضرت سیدالشهدا(ع) هرکس به طریقی مشق عشق می کند، عده ای خاک پای زائران حضرت اباعبدالله(ع) را طوطیای چشم خود کرده و خدمت گزار زائران حضرت می شوند و عده ای دیگر رنج سفر پیاده روی چندین روزه را به جان می خرند تا مولایشان گوشه چشمی به آن ها نماید.

به گزارش اصفهان شرق، اربعین امام حسین(ع) نقطه عطف کربلا و میراث دار خاندان پیامبر گرامی اسلام است که در تاریخ تشیع جایگاه ویژه ای دارد. از روز شهادت امام حسین (ع) تا بازگشت اهل بیت امام حسین(ع) به کربلا یک اربعین می گذرد و حرکت امام حسین به تکامل دست می یابد چرا که اگر سیر کربلا به کوفه و شام نبود عاشورا در کربلا می ماند، لذا نیاز به سیر و سفر ۴۰ روزه حرم اهل بیت رسول الله (ص) توام با سختی ها و شداید بود تا حرکت کربلا کامل شود.

در سال های اخیر به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، راهپیمایی عظیم اربعین حسینی(ع) که به تعبیر بسیاری از بزرگان دین، می توان به عنوان «حج بزرگ شیعه» نام برد، منشا تحولات عظیمی بوده است.

زیرا همه ساله با فرارسیدن اربعین حسینی(ع) ارادتمندان و محبان خاندان اهل بیت(ع) از سراسر جهان، با حضور پر شور و میلیونی خود آئین باشکوه پیاده‌روی 82 کیلومتری مسیر نجف تا کربلا را به یکی از بی نظیرترین اجتماعات مردمی تبدیل می کنند و این کنگره عظیم راهپیمایی به عنوان بزرگ ترین گردهمایی بشری در منابع جهانی معرفی می شود.

در کلاس درس عاشقی دستگاه عظیم حضرت سیدالشهدا(ع) هرکس به طریقی مشق عشق می کند، عده ای خاک پای زائران حضرت اباعبدالله(ع) را طوطیای چشم خود کرده و پذیرایی و خدمت گزاری به زائران حضرت را انجام می دهند و عده ای دیگر رنج سفر پیاده روی چندین روزه را به جان می خرند تا مولایشان گوشه چشمی به آن ها نماید.

عاشقان و ارادتمندان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شاهین شهر همزمان با برگزاری پیاده روی بزرگ اربعین حسینی(ع)، ندای لبیک یا حسین(ع) سر داده و مهیای حرکت به سوی سرزمین عشق و نور شدند. در میان جمعی از زائران کربلای معلی که آماده و مهیای حرکت بودند حضور پیدا کردیم تا ضمن درخواست التماس دعا برای جاماندگان از سر اربعین اباعبدالله الحسین(ع)، علت و انگیزه و احساس زائران را جویا باشیم.

آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کار زینبی کنند وگرنه یزیدی هستند

زائر کربلای معلی که خود را محمد کریمی معرفی کرد از احساس بسیاز زیبا و غیر قابل وصف خود برای چهارمین سال شرکت در همایش عظیم و معنوی پیاده روی اربعین حسینی(ع) و زیارت امامان معصوم(ع) گفت و خاطرنشان کرد: این ما نیستیم که به این سفر می رویم بلکه دعوتی از سوی امام حسین(ع) است که ما را با انگیزه عشق و دلدادگی و محبت به اهل بیت(ع) راهی سفری نه چندان راحت می کند.

وی تمام لحظات از تدارک مقدمات سفر تا اذن حرکت خواستن از حرم امیرالمومنین و قدم گذاشتن در مسیر پیاده روی و همقدم شدن با زائران و عاشقان حضرت سیدالشهداء را از شیرین ترین خاطرات خود در سال های گذشته بیان کرد و افزود: سال گذشته ایرانیان مقیم کشورهای دیگر که برای ائلین بار در مراسم اربعین امام حسین(ع) شرکت کرده بودند مشاهده کردم که می گفتند ما به کشورهای مختلفی سفر کرده ایم ولی هیچ سفری برای ما به اندازه سفر به کربلا دلنشین نبوده است.

کریمی مهمترین پیام راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی(ع) به مردم جهان را فراهم شدن مقدمات ظهور منجی عالم بشریت حضرت امام زمان(عج) قدم به قدم توسط خداوند دانست و افزود: شاید تا چند سال پیش برای هیچکس قابل باور نبود که میلیون ها نفر از کشورهای مختلف در یک برحه زمانی گردهم بیایند اما به لطف خدا و ائمه اطهار این مهم محقق شده است.

وی با اشاره به جمله معروف «آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کار زینبی کنند و گرنه یزدی هستند» گفت: بهترین کار برای زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا را ادامه راه پیام آور کربلا است و همانگونه که حضرت زینب(س) پیام رسان قیام کربلا بود پیام عاشورا را در تاریخ زنده نگهداریم و پیام رسان مظلومیت و خون سید الشهدا باشیم که قطعا این ارتباط تضمین کننده زندگی، اخلاق و رفتار، سلوک و موفقیت ما است.

شرکت در پیاده روی اربعین امام حسین(ع) لذتی ناتمام دارد 

مرد میانسال دیگری در بین جمعیت در حالی که شال سیاهی بر روی شانه‌هایش انداخته بود نظرم را به خود جلب کرد قبل از اینکه سوالی از او بپرسم گفت من زائر کربلای امام حسین هستم مدت سه سال است که هر سال در ایام اربعین برای زیارت عازم می‌شوم.

او می گفت: حضور در پیاده روی اربعین لذتی دارد که باید آن را تجربه کنید و شاید این گام هایی که به عشق کربلا برداشته می شوند، تنها کاری باشد که از دست عاشقان امام حسین(ع) که بسیار مظلومانه به شهادت رسید، بر می‌آید.

هنوز باورم نمی شود که زائر کربلای امام حسین(ع) هستم

زائر دیگری که برای اولین بار قصد شرکت در همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی(ع) شرکت کند با خوشحالی از توفیقی که نصیبش شده گفت: هرسال در این ایام وقتی که می دیدم همسایه ها، دوستان و اطرافیان عازم کربلا می شدند آرزو می کردم که ای کاش این سعادت نصیب من هم می شد و هنوز باورم نمی شود که می توانم همراه زائران امام حسین(ع) در مراسم اربعین شرکت کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برای بار اول زیارت با پای پیاده را انتخاب کرده‌اید می‌گوید: قبلاً دوستان و آشنایان از حال و هوای معنوی و همچنین شور و شوق سفر به کربلا با پای پیاده را برای من تعریف کرده بودند و برای همین هم به عشق امام حسین (ع) تصمیم گرفتم تا به‌صورت پیاده‌روی عازم کربلا شوم.

«عشق به امام حسین(ع)» مهمترین پیام همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی است

رضایی زائر دیگری بود که برای اولین بار عازم کربلا معلی است می گفت: تاکنون موفق به پابوسی حرم امام حسین(ع) نشده ام و آرزویم این بود که اولین سفر خود به کربلا را همراه با زائران حسینی در همایش پیاده روی اربعین حسینی باشم به همین خاطر بی صبرانه منتظر رسیدن اربعین حسینی(ع) بودم تا در بزرگترین همایش پیاده روی دنیا شرکت کنم و امروز خدا را شکر می کنم که این افتخار نصیب من شده و سعادت دارم که جزو زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باشم.

او اعتقاد داشت: «عشق به امام حسین(ع)» بزرگترین پیام پیاده روی اربعین حسین(ع) برای مردم جهان است چون با مشاهده شور و شوق مسلمانان همه دنیا ترغیب به شرکت در این همایش می شوند و پیام آزادگی و عزت خواهی امام حسین(ع) در دنیا طنین انداز خواهد شد.

رضایی اضافه کرد: همه ما وظیفه داریم سنت «امربه معروف و نهی ازمنکر» که سفارش خدا و سیره ائمه اطهار(ع) است پیروی کرده و با اصلاح جامعه، زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) باشیم.

آری اینگونه است که عشق به امام حسین(ع) زمان و مکان و پیر و جوان نمی شناسد برای همقدم شدن با عاشقان و دلدادگان امام حسین(ع) که این روزها شوریده حال و پای پیاده بسوی سرزمین عشق و احساس رهسپار هستند باید عاشق باشی تا برایت قابل درک باشد و چه خوش است این رسم عاشقی و دلدادگی با مولا و سرور و سالار شهیدان.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.