اصفهان شرق

سرباز معلمی که هر هفته بچه های روستای زفره را به بهشت می بُرد

کدخبر: 11804
1395/02/11 در ساعت 00:01

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شرق اصفهان، دهه فجر فرصت خوبی شد تا دستاوردهای امروز را در قالب مقایسه ای اجمالی با نداشته های دیروز قرار دهیم.

 در این راستا باید در کنار مشاهداتی از صنعت و پیشرفت های کشور در عرصه های مختلف، فرصتی کوتاه را به آنهایی اختصاص دهیم که روحیه پشتکار و انقلابی جوانان دیروز را در خود پرورش داده اند تا نگذارند محرومیت های موجود در روستاهای این مرز و بوم، واژه پیشرفت را در سایه کاستی ها کم رنگ کند.

 ذهن فرزندان روستای زفره و خلاقیت ناب آنان عاملی شد تا در جستجوی سرباز معلمی باشیم که علم و هنرش، آب و آفتابی تابان برای رشد پویای نوجوان و همکلاسی هایش شود.

DSC_1360

گفتگوی امروز ما همزمان با ایام دهه فجر بود، در ابتدا از وی خواستیم تا بیوگرافی کوتاهی را باز گو کند:

 سجاد نوروزی مهیاری، متولد سال 1365 تحصیل کرده برق الکترونیک دانشگاه نجف آباد، سرباز معلم روستای زفره از توابع بخش کوهپایه هستم.

سوال بعدی ما از معلم جوان زفره، در رابطه با آشنایی وی با سرباز معلمی بود و در این بُعد خاطرات زیبایی را به دنبال داشت:

 زمانی که قرار شد به سربازی بروم، در سفری به شهرضا و بر سر مزار شهید همت رفته و بعد از خواندن زیارت عاشورا، باحاجی دقایقی صحبت کردم.

 به حاجی گفتم: حاجی در آستانه رفتن به سربازی هستم و از خدمت سربازی و شیفت های شبانه اش باکی ندارم، ولی نمی خواهم 2 سال از عمرم را بی فایده پشت سر بگذرانم، حاجی یه کاری کنید که خدمت سربازی را در مسجد محل و سروکار با جوانان مسجدی طی کنم.

 سجاد با اشاره به شغل معلمی شهید همت افزود: آن شب که با حاجی صحبت می کردم اصلا در خاطرم سرباز معلمی نبود ولی صحبت های آن شب، من را راهی زفره و خاطراتی به بلندای 730 روز کاری کرد.

با کار در روستا و در کنار جوانان پر کار مناطق محروم تا چه حد آشنایی داشتید:

 در دوران دانشجویی در اردوهای جهادی شرکت داشتم، روستاهایی که با جاده های پر پیچ و خمی که داشت 5 تا 6 ساعت زمان لازم بود تا از جاده اصلی به مرکز روستا برسیم و بدین جهت بُعد مسافت برایم مشقت آور نبود.

با شرکت در طرح هجرت و کارهای فرهنگی، با شیوه خدمت رسانی به روستاییان آشنا بودم و همین عوامل جرقه ای بود که در  طرح هجرت زده شد و تا این زمان با توکل به خدا ادامه دارد.

 اقداماتی که در دوره سرباز معلمی در مسیر رشد و شکو فایی فرزندان زفره انجام داده اید در چه راستایی است:

 فعالیت خودم را در روستا و در 2 دسته کار فرهنگی، تربیتی در جهت ارتباط تنگاتنگ فرهنگ و مدرسه در بین بچه های دانش آموز و همچنین آشنایی با استعداد علمی و دانش مدرسه ای قرار دادم.

 در حیطه آموزشی، نباید به صورت صفر به این امر نگاه کنیم و باید پیگیر به فعلیت رسیدن در رفتار فرزندان باشیم.

 ما باید با نوع ارتباط با دانش آموزان ذهن آنها را به گونه ای مشغول کنیم که با وجود آمدن سوال در ذهنشان در جستجوی جواب صحیح باشند و این امر نه تنها در حیطه آموزشی بلک در وادی تربیت دینی تجلی پیدا کند.

 سرباز معلم روستا تنها یک معلم نبود بلکه عاملی در جهت نشان دادن فرزندانی شد که ذهن خلاق آنها نیاز به تلنگر آرام  داشت.

 معلمی که پویا اتیوندی یازده ساله ی خلاق زفره را تبدیل به مخترع کوچک شرق اصفهان کرد.

DSC_1322

 سرباز معلم جوان زفره با اشاره به ابتکارات پویا بیان کرد:

 پویا از جمله دانش آموزانی است که ذهن خلاق دارد و به محض بازگو کردن مطلب علمی تمام تلاش خود را در ساخت آن شی با کمترین امکانات می کند. ما باید به جوانان روستایی بها دهیم زیرا آنان آینده سازان کشور هستند و نباید محرومیت را توجیهی در عدم توجه به فرزندان مناطق محروم قرار دهیم.

 سجاد نوروزی تنها، معلم نبود او مربی صالحین بود که هر هفته بچه های روستا ی زفره را به بهشت می برد.

 سجاد گفت: حلقه صالحین که در روستا تشکیل داده ایم به صورتی مشارکتی اداره خواهد شد، به طوری که موجب ثبت بیشتر دانسته ها و فضای گرم بین جوانان می شود. مباحث اخلاقی به صورت مباحثه ای مطرح و همه افراد حلقه در مورد آن نظر می دهند و این مزیتی است که موجب دلگرمی مربیان به حلقه صالحین است.

 او از بهشت و اهالیش صحبت کرد:

 چهارشنبه شب ها هیئت هفتگی در زفره تشکیل داده ایم و نام آن را بهشت گذاشته ایم. بچه ها با این نام خو گرفته اند و لفظ عامیانه بچه ها برای دعوت به هیئت،” بهشت ” است.

 در این زمینه وبلاگی هم با نام اهالی بهشت ساخته ایم تا فعالیت ها را به صورت روزانه ثبت کنیم.

چه عاملی باعث ایجاد حال خوش در این شغل است:

 خوشحالی بچه ها برایم خوب است ولی در حیطه کار نمی توان خوشحالی همه چهره های ارزشی را ملاک  قرار داد، وقتی حس می کنم خدا از عمل من راضی است به راهم ادامه می دهم و این برایم مهم و ارزش است.

 شما اسم وبلاگ اهالی بهشت را آوردید به نظر شما تا چه حد می توانیم در راستای حضور جوانان در این فضا موثر باشیم:

باید با هدف در این فضا وارد شویم و قدرت این را داشته باشیم که بتوانیم جنگ نرم دشمن در فضای اینترنت را خنثی کنیم، دشمن با ورود به فضای مجازی جنگ نا برابری را شروع کرد که اگر آگاه نباشیم ضربه می خوریم.

 برآورد شما از میزان محرومیت در روستا در قیاس با شهر چیست:

 خاطرم است که در کلاس درس اجتماعی وقتی به وظیفه مسئولان در قبال امکانات برابر را می دادم یکی از بچه ها گفت: اگر صحبت از برابری امکانات است چرا ما در روستا باید با گچ روی تخته سیاه بنویسیم و در شهر تابلوی الکترونیک است و همین صحبت دانش آموز جای خالی از سوالات بسیار را در ذهنم باز کرد و انشالله برای جوابش باید مدت ها وقت بگذارم.

***********************

صحبت و خاطره معلم از دانش آموزش تا همین جا خلاصه شد ولی حرف هایی زیادی در جمله دانش آموز زفره ای بود که جای سوال و پاسخ داشت.

 سخن آخر سرباز معلم زفره با مسئولان:

مسئولان که در جایگاه فرهنگی و استراتژیک هستند، باید پیگیر راه اندازی برنامه‌های تربیتی و تثبیت آن (اعم از طرح صالحین و برنامه های ارزشی_فرهنگی ) در مناطق محروم باشند و اگر این طرح انجام گیرد آینده جامعه، دیدنی خواهد بود.

این مصاحبه به درخواست دانش آموزان زفره ای و به منظور تشکر از سرباز معلمی بود که راه طولانی شهر تا روستا را به جان خرید و برای احیای فرهنگ اسلامی در بین نوجوانان پاک سرشت، فعالانه پا به عرصه علم و خدمت گذاشت.

انتهای پیام/ ش