سرویس: اجتماعی 15:03 - دوشنبه 24 آبان 1395

توصیه های رئیس مرکز اورژانس اصفهان به زائران اربعین؛

آب لوله کشی عراق بهداشتی نیست/ خود را درگیر وبا نکنید

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: بیشترین چیزی که مصرف می شود آب است و بهتر است بدانید که آب لوله کشی در کشور عراق بهداشتی نیست؛ پس از آب های درون بشکه ها استفاده نکنید و به جای از آب های بسته بندی شده و معدنی که تاریخ مصرف دارند و در مدت طولانی در آفتاب نبوده اند، استفاده کنید.

به گزارش اصفهان شرق، رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان  درباره بهداشت زائرین کربلای معلی گفت: زائرین محترم در صورت مبتلا بودن به بیماری خاصی، قبل از اعزام به سفر به پزشک خود مراجعه کنند و با نظر وی به مسافرت بروند.

غفور راستین افزود: بهداشت فردی در تمامی سفرها لازم است چون همه در مکان های عمومی تردد می کنند و در آن جا رفت و آمد دارند.

وی ادامه داد: زائرین بعد از دستشویی، قبل از غذا و بعد از آمدن از حرم حتماً دست های خود را به خوبی با آب و مواد شوینده بشویند و شستشوی دست را امری ساده و کم اهمیت نپندارند چرا که بهداشت فردی لازمه سالم بودن مسافران است.

راستین در تشریح مدت زمان شستشوی دست هم گفت: مدت زمان شستشو بسیار مهم است، یکی از نکاتی که زائرین می توانند از آن استفاده کنند این است که به اندازه پنج صلوات دست های خود را بشویند؛ اگر این زمان را رعایت کنند یعنی در یک مدت مطلوب دست های خود را از آلودگی ها پاک کردند.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان خاطر نشان کرد: بعد از شستشوی دست ها، اگر دستمال کاغذی در دسترس است دست های خود را با آن خشک کنند و با همان دستمال شیر آب را ببندند تا آلودگی شیر آب پس از شستشو به دست ها منتقل نشود؛ چرا که آلودگی بیشتر و بهتر روی دست های خیس نسبت به دست های خشک می نشیند.

وی تأکید کرد: اگر این نکات را رعایت کنیم هم از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان هستیم و هم ناقل آن ها برای افراد دیگر نخواهیم بود.

غفور راستین به مردم توصیه کرد: حتی المقدور در طول مدت سفر از وسایل شخصی خودمان مانند مسواک، شانه، خمیردندان، حوله، سجاده و مهر استفاده بکنیم.

این مسئول تصریح کرد: مسافرین باید حتماً یک ملحفه یا کیسه خواب همراه خودشان داشته باشند.

* غذاهای سرد شده و بدون تاریخ مصرف ممنوع!

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی درباره بهداشت مواد غذایی هم گفت: ما در سفر نمی توانیم از هر غذایی استفاده کنیم و باید حتماً از غذاهایی استفاده که تاریخ مصرف دارند و پاستوریزه شده باشند استفاده کنیم؛ همچنین از مراکزی باشد که بهداشت بر آن نظارت می کند.

به گفته این مقام مسئول استفاه از غذاهای سرد شده و همچنین سبزیجات و سالادهایی که تاریخ مصرف ندارند ممنوع است و امکان استفاده از کنسرو در صورت جوشاندن به مدت بیست دقیقه خوب است و کنسرو جوشانده شده را به مدت طولانی نگه ندارند.

راستین از مردم خواست که جهت رعایت بهداشت محیط، غذاها را در نهرهای آب واقع در مسیر نریزند تا آلودگی ایجاد نشود.

* از آب شبکه های مسیر پیاده روی استفاده نکنید!

وی ضمن اشاره به اهمیت بهداشت آب گفت: بیشترین چیزی که مصرف می شود آب است و بهتر است بدانید که آب لوله کشی در کشور عراق بهداشتی نیست؛ پس از آب های درون بشکه ها استفاده نکنید و به جای از آب های بسته بندی شده و معدنی که تاریخ مصرف دارند و در مدت طولانی در آفتاب نبوده اند، استفاده کنید و همچنین به شدت از آب های موجود در بشکه ها اصطلاحاً آب فله ای نامیده می شوند هم پرهیز کنید.

رئیس مرکز ۱۱۵ استان اصفهان افزود: امروزه در عراق وبا رواج دارد پس مراقب باشید تا با رعایت بهداشت خود را درگیر این گونه بیماری ها نکنید.

این پزشک در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بیماران قلبی عروقی حتماً باید در صورت تأیید پزشک به سفر بروند و لیست داروهایشان را به هم سفری ها بگویند تا در صورت بروز اتفاقی به کمک بیایند.

راستین ادامه داد: اینگونه بیماران اگر مشکلات قلبی پیدا کردند و همچنین اگر قفسه سینه آن ها درد گرفت و به کتف سمت چپ کشیده شد، سریعاً به نزدیک ترین درمانگاه مراجعه کنند.

وی در همین رابطه افزود: بیماران قلبی از پیاده روی زیاد خودداری کنند، چون مشکلات آن ها را بیشتر می کنند و بدن آن ها به داروهای فعلی مقاوم تر می شود.

* در کشور عراق امکانات خاصی برای دیالیز نیست

این مقام مسئول معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اذعان کرد: بیماران مبتلا به آسم هم علائم خاصی مانند خس خس سینه و تنگی نفس و سرفه دارند که می بایست به شدت مراقبت های لازم را داشته باشند و آن ها هم حتماً با مشورت پزشک با مسافرت بروند و اگر قصد سفر داشتند حتماً داروهای مورد نیاز را همراه ببرند.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان همچینن به مادران باردار تأکید کرد که به پیاده روی اربعین نروند و مسافران هم شیرخواران زیر ۱ سال و سالمندان و معلولین را با خود همراه نکنند.

غفور راستین گفت: بیماران خاص مانند بیماران شیمی درمانی، پرتو درمانی، دیابتی های وابسته به انسولین و مخصوصاً دیالیزی ها از این سفر صرف نظر کنند چرا که در کشور عراق امکانات خاصی برای دیالیز نیست.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: حضور تیم های بهداشتی و درمانی در مراسم اربعین باعث آرامش زائرین و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها خواهد شد. بهتر است زائرین برای جلوگیری از انتقال بیماری ها، استنشاق هوای گرم و پیشگیری از ورود ریز گردها به راه های تنفسی از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام/دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.