سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 17:00 - یکشنبه 23 آبان 1395

به مناسبت روز جهانی دیابت

سونامی دیابت همه را تهدید می‌کند

دبیر شورای سیاست‌گذاری ستاد سلامت شهرداری اصفهان ضمن تشریح برنامه‌های آموزشی شهرداری برای پیشگیری از دیابت، گفت: با سونامی دیابت مواجه هستیم که همه را تهدید می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق، مسعود مهدویان‌فر امروز  با اشاره به 14 نوامبر (23 آبان ماه)، روز جهانی دیابت اظهار داشت: حرکت خوبی در دو سال اخیر در کشور ما اتفاق افتاده که با پیشنهاد انجمن پیشگیری از دیابت، 20 تا 26 آبان ماه را به عنوان هفته دیابت نام‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: شهرداری اصفهان از سال 93 با راه‌اندازی ستاد فرهنگ سلامت بحثی را تحت عنوان کمک در امر آموزش و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر شروع کرده؛ هدف اصلی این ستاد ارتقای سواد سلامت شهروندان است، این هدف امروز در شهرهای جهان مدنظر مدیران شهری قرار گرفته است و در همین راستا شعار «شهر سالم شهروندان سالم» تعریف می‌شود.

دبیر شورای سیاست‌گذاری ستاد سلامت شهرداری اصفهان ادامه داد: اگر سواد سلامت جامع بهبود پیدا نکند، با توجه به تغییر سبک زندگی که در حال انجام است در آینده با شیوع بیماری‌های متعدد روبرو خواهیم بود.

*دیابت، سومین بیماری شایع

وی با بیان این که اخیراً اعلام شد که 500 هزار بیمار دیابتی در اصفهان داریم، تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان‌ها و دیابت به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم فراوانی بیماری‌ها در اصفهان را دارند و البته روند فزاینده دیابت نشان می‌دهد که در دهه آینده، این بیماری به جایگاه دوم صعود می‌کند.

به گفته مهدویان‌فر شعار سازمان بهداشت جهانی نیز در سنوات اخیر با محوریت بیماری‌های غیر واگیر است که این شعار به صورت ویژه در سال جاری به دیابت اختصاص یافته، «دیابت را شکست دهیم» بهترین ترجمه شعار امسال بهداشت جهانی است.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تأکید کرد: نام‌گذاری روزها و هفته‌های سال به منظور حساس کردن مردم به یک مسأله مهم صورت می‌گیرد؛ البته حساس کردن با ترساندن دو موضوع کاملاً متفاوت است و در این زمینه باید متوجه استرس افزایی که خود نوعی بیماری است، بود.

وی در خصوص تشکیل ستاد سلامت شهرداری اصفهان عنوان کرد: در این ستاد نمایندگانی از سازمان فرهنگی تفریحی، سازمان ورزش و روابط عمومی شهرداری و همچنین از مراکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی حضور دارد، در این ستاد به دنبال اطلاع‌رسانی هستیم تا ذهن شهروندان نسبت به یک موضوع مشخص مانند «دیابت» حساس شود.

*سونامی دیابت همه را تهدید می‌کند

مهدویان‌فر که دبیر شورای سیاست‌گذاری این ستاد است تأکید کرد: «تغذیه سالم با رویکرد پیشگیری از دیابت» و «پیشگیری از مصرف دخانیات» دو سیاست کلی ستاد سلامت شهرداری اصفهان در سال جاری بوده که طی آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: برای برنامه‌های ستاد سلامت 3 گروه مخاطب تعریف شده، گروه اول کسانی هستند که در هر صورت مبتلا به این بیماری شده‌اند، پیام‌هایی را برای این گروه در حال آماده‌سازی هستیم که بتوانند شرایط بهتری به دست آورند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری ستاد سلامت شهرداری اصفهان اضافه کرد: گروه بعدی، شهروندان در آستانه دیابت هستند، کسانی که قند خونشان بین 100 تا 120 است، این گروه باید استانداردهایی را رعایت کنند که بتوانند پیشگیری کنند یا حداقل دچار شدن به بیماری را به تعویق بیندازد.

وی با بیان این که گفته می‌شود با سونامی دیابت مواجه هستیم و این موضوع همه را تهدید می‌کند، افزود: گروه آخر شهروندان سالم هستند که برای آن‌ها نیز بیشتر بر بحث پیشگیری تأکید می‌کنیم.

*تغذیه سالم، مهم‌ترین راه جلوگیری از دیابت

مهدویان‌فر خاطر نشان کرد: آموزش‌هایی که در نظر داریم چهار محور مشترک دارد؛ «تغذیه سالم» نخستین و مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن توجه کرد، با توجه به گسترش فست‌فودها و غذاهای ناسالم اگر بخواهیم دیابت را شکست دهیم در درجه اول بایدها و نبایدهای تغذیه را ترویج بدهیم.

دبیر شورای سیاست‌گذاری ستاد سلامت شهرداری اصفهان، «افزایش تحرک بدنی» را محور دوم آموزش‌ها دانست و بیان کرد: ورزش کردن آن هم به اندازه حداقل 150 دقیقه توصیه شده که باید به صورت پراکنده در روزهای هفته انجام شود و برای مثال دو ساعت و نیم کوهنوردی روز جمعه‌ها کفایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: «کاهش مصرف دخانیات» موضوع بعدی است که اثبات شده در دیابت مؤثر است؛ محور چهارم آموزش‌های ستاد سلامت، «استرس‌ها و افسردگی‌های روحی» است که نسبت به آن نیز باید هشیار بود.

*خانه‌های سلامت متولی آموزش دیابت به شهروندان

مهدویان‌فر توضیح داد: این آموزش‌ها از طریق کانون‌های سلامت که ذیل خانه‌های سلامت که در 15 منطقه اصفهان وجود دارد صورت خواهد گرفت؛ خانه‌های سلامت زیرمجموعه معاونت فرهنگی‌های مناطق 15 گانه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در همین راستا و توسط خانه سلامت منطقه 5، برنامه قند تلخ روز گذشته با همین موضوع در جنب پل مارنان برگزار شد؛ هر جمعه نیز در پارک ناژوان کلاس‌های آموزشی برقرار است.

دبیر شورای سیاست‌گذاری ستاد سلامت شهرداری اصفهان در پایان با بیان این که در هر نوع آموزش باید گروه‌های سنی و حتی جنسیت را در نظر گرفت، گفت: طبق استانداردهای بین‌المللی باید آموزش‌های سلامت در چند رده سنی تعریف شود، کودکان کمتر از 6 سال، 6 تا 12، 12 تا 18، 18 تا 40 و 40 تا 65 و 65 به بالا که برای هر کدام از این گروه‌ها آموزش، قالب متفاوتی خواهد داشت.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.