اصفهان شرق

طرح “کرامت” در راستای پیشگیری از اعتیاد در استان اصفهان اجرا شود

کدخبر: 117823
1395/08/23 در ساعت 12:45

به گزارش اصفهان شرق، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نرخ ابتلا به مواد مخدر در استان اصفهان با رقم 1.6 درصد پایین تر از میانگین کشوری است، اظهار داشت: همه دولت‌ها، اعتیاد را به عنوان یک پدیده خانمان سوز و شوم اجتماعی در نظر گرفته و برای مبارزه با آن تلاش کرده‌اند.

محمدرضا انصاریپور با بیان اینکه در دولت مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر اجتماعی شد، افزود: در گذشته آمار کشفیات و تعداد معتاد بیان نمی‌شد اما با اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر این آمار مطرح شده تا مردم در جریان وضعیت اعتیاد در کشور قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه رویکرد پیشگیرانه دومین رویکرد و سیاست دولت جدید در مبارزه با مواد مخدر است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی از میان 24 آسیب اجتماعی شناسایی شده در جامعه اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و فسادهای سازمان یافته را دارای اولویت دانستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا با اشاره به اجرای طرح کرامت در شهرستان فلاورجان در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر، تصریح کرد: با توجه به کاهش سن ابتلا به مواد مخدر و تحصیل 700 هزار دانش‌آموز در استان اصفهان، اجرای این طرح در استان اصفهان ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: 3 کمیته فرعی بانوان، دانش‌آموزی و کارگری علاوه بر 5 کمیته اصلی در ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تشکیل شده که این نشان دهنده اهمیت و توجه استان به مسئله پیشگیری از مواد مخدر دارد.

انصاریپور با اشاره به آغاز هفته «مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی» در مدارس شهرستان، گفت: از  شنبه 22 آبان ماه، «هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی » در ادارات آموزش و پرورش و مدارس کشور آغاز شد و تا 28 آبان ماه ادامه دارد.

وی افزود: در این هفته که با هدف گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیبها‌ی اجتماعی و اجتماعی سازی مبارزه با موادمخدر برگزار می‌شود، برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع آموزشی و فرهنگی، در زمینه شناخت و آگاه‌سازی در زمینه اعتیاد، رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی، در مدارس کشور و شهرستان اجرا می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا با بیان اینکه در این هفته، برنامه‌های گوناگونی در قالب‌های آموزشی و فرهنگی مانند برگزاری مانورهای استانی پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، برگزار می‌شود، اظهارداشت: سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی، اجرای برنامه‌های نمادین فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های پیشگیری، توزیع محصولات فرهنگی، اجرای برنامه‌های هنری و ورزشی با رویکرد ترویج پیشگیری از رفتارهای پرخطر، انتشار و توزیع پوسترهای فرهنگی آموزشی با پیام پیشگیری از رفتارهای پرخطر و سایر فعالیت‌ها، بصورت روزشمار برگزار می‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیان کرد: تامین امنیت و سلامت مردم دو رسالت مهمی است که در راستای نوع‌دوستی و توجه به انسان‌ها بر عهده ما گذاشته‌اند.

انصاریپور اظهارداشت: تاکید مقام معظم رهبری بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد و ایجاد دغدغه و نگرانی در مسئولان نسبت به مواد مخدر و پیامدهای ناشی از آن در جامعه نیز نشان از اهمیت بالای این موضوع است.

وی با بیان اینکه نگاه ما در مبارزه با مواد مخدر باید علمی و با رویکرد اجتماعی باشد، گفت: یکی از راه‌های برون رفت از اعتیاد و کاهش آسیب‌ها، همدلی و همیاری همه دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری کشور است تا در مسیر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر حرکت کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا با تأکید بر اینکه باید با مشارکت و اراده همه اقشار جامعه و بسیج مستضعفین بتوانیم به موفقیت‌های بزرگی در حوزه مبارزه با مواد مخدر دست یابیم، گفت: امروز در مراکز علمی و دانشگاهی با جدیت به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند،‌ در حوزه اجتماعی باید تمهیداتی اندیشید تا تمایل به اعتیاد کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه آمار کشفیات از ابتدای امسال تا پایان مهرماه نزدیک به 450 تن اوناع موادمخدر بوده، افزود: امسال رشد 13 درصدی کشفیات را نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل بوده و تریاک در صدر کشفیات بوده است.

انصاریپور گفت: بودجه درمانی اعتیاد در کشور در سال 95 از 33 میلیارد تومان به 66 میلیارد تومان افزایش یافته که این میزان اعتبار در اختیار اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد.

سند چشم‌انداز پیشگیری از اعتیاد در شهرضا تدوین شود

فرماندار شهرضا در ادامه جلسه با اشاره به جمعیت 26 هزار نفری دانش‌آموزان شهرستان، گفت: باید در راستای پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان شهرستان برنامه‌ریزی منسجمی انجام شود.

محسن گلابی با بیان اینکه بی‌تفاوتی نسبت به آسیب‌های اجتماعی به ویژه شیوع اعتیاد سبب افزایش این آسیب‌ها و تهدیدهای ناشی از آن می‌شود، افزود: والدین نسبت به فرزندان خود بی‌تفاوت هستند و آموزش‌ها را در زمینه موادمخدر جدی نمی‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه موادمخدر هیچ سند و چشم‌اندازی در شهرستان وجود ندارد، بیان کرد: در زمینه پیشگیری از اعتیاد نیاز به یک سند چشم‌انداز داریم تا مشخص شود در طول سال هر اداره‌ای در راستای پیشگیری از موادمخدر چه برنامه‌هایی دارد.

فرماندار شهرضا باتأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از اعتیاد بسیار خوب است، افزود: علمی کردن پیشگیری از موادمخدر باید از مهدهای کودک آغاز شود.

مصرف متادون خارج از چرخه پزشکی مساوی با مصرف مواد است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در ادامه جلسه، با اشاره به عرضه متادون در برخی از داروخانه‌ها عطاری‌ها در شهرستان، بیان کرد: متادون اگر در پزشکی به عنوان یک داروی جایگزین موادمخدر استفاده شود خوب است اما اگر خارج از چرخه پزشکی توزیع شود با مصرف موادمخدر تفاوتی ندارد.

حجت‌الله تنهایی با بیان اینکه پیچیدگی در وضعیت تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر صنعتی، شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده که در آموزش‌های پیشگیرانه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، گفت: اکیپی باید متشکل از اصناف، نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان برای بازرسی دقیق از فروش متادون در سطخ شهرستان تشکیل شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروزه بر اساس یافته‌های علمی اعتیاد بر مبنای رفتار اعتیادی در افراد توجیه می‌شود، گفت: بر این اساس هر عاملی که سبب ایجاد سرخوشی یا حذف درد و رنج از وجود افراد شود می‌تواند زمینه گرایش به اعتیاد و یا گرفتار شدن در دام اعتیاد را در افراد ایجاد کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با تأکید بر اینکه آموزش در رابطه با اعتیاد در محیط‌های آموزشی باید با دقت و نظارت کارشناسان دوره دیده انجام شود، تصریح کرد: بیان سخنانی نسنجیده و غیر علمی و بدون توجه به همه ابعاد و زوایای این موضوع، سبب گرایش بیشتر به سوی اعتیاد یا حتی تحریک هوش هیجانی کودکان و نوجوانان درباره تجربه این مواد می‌شود.

مدیر اداره آموزش‌وپرورش شهرضا در ادامه جلسه با بیان اینکه به دلیل ارتباط دانش‌آموز با همسالان خود در خارج از مدرسه باید مراقبت چند برابر باشد، گفت: در شروع سال تحصیلی جلسات متعددی در راستای آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در مدارس شهرستان برگزار می‌شود.

احمد ملکیان با تأکید بر اینکه باید بر روی والدین دانش‌اموزان در راستای پیشگیری از موادمخدر بیشتر کار کرد، بیان کرد: درباره پرسنل آموزش و پرورش شهرضا با جدیت فعالیت می‌شود تا حتی یک دهم کارکنان اعتیاد نداشته باشند.

انتهای پیام/تسنیم