سرویس: تولیدی 15:28 - شنبه 22 آبان 1395

رفتار شناسی دولت در دوران پساانتخاباتی آمریکا؛

از کدخدا انگاری تا کدخدا هراسی؛ پارادوکس دولت در پی انتخاب ترامپ

انتخاب ترامپ نشانه ای آشکار و در عمل سنگ بنای نابودی کامل برجام خواهد بود، بلکه تأثیر انتخاب ترامپ در تناقض سیاست خارجی دولتمردان که داعیه مذاکره و بستن با کدخدا را در سر می پروراندند، در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 خود را نشان خواهد داد.

اصفهان شرق _ مهدی نجفی/ بی تردید انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است، زیرا رویکرد مردم آمریکا در انتخاب این فرد و نفی سیاست های فعلی دولت آمریکا در عرصۀ داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است. اینچنین است که نارضایتی مردم آمریکا از دولت اوباما به عدم انتخاب هیلاری کلینتون منتهی شد و دموکرات ها از این پس باید در خانه نطق ها،اقدامات و فعالیت های ترامپ را در قامت رییس  جمهور جدید آمریکا نظاره گر باشند.

اما در این میان مواضع دولت یازدهم در جای خود قابل تأمل است، زیرا اعتدالیون همۀ دستاوردهای خود را در برجام می دیدند و بیش از هر چیز به انتخاب هم حزبی اوباما یعنی هیلاری کلینتون دل خوش کرده بودند و روزنامه های زنجیره ای حامی این دولت نیز با پیشگویی های زودهنگام، هیلاری کلینتون را برندۀ انتخابات معرفی کرده و دائما بر طبل ترامپ هراسی میکوبیدند.

لذا باید اذعان نمود دولت برخی اهداف پسابرجامی خود را در قالب استمرار چرخش قدرت و انتخاب این نامزد اصلی دموکرات­ها جستجو می کرد و انتخاب ترامپ که مدعی پاره کردن برجام شده است برای غرب گرایان داخل کشور به هیچ عنوان خوش یمن نیست.

از کدخدا انگاری تا کدخدا هراسی

برای اثبات این مدعا باید به مواضع گذشتۀ رئیس جمهور در کدخداانگاری آمریکا اشاره کرد، آنجا که می گفت؛ «مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر و شدنی است … بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست.. آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است».[1]

اما پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، آقای روحانی با تکذیب کدخداانگاری آمریکا، وضعیت آمریکا در جامعه بین المللی و افکار عمومی جهان را تضعیف شده عنوان کرد.

هم چنین روحانی که با کدخدا بستن را راحت تر از مذاکره با اروپا می دانست در چرخشی آشکار سیاست ایران در تعامل سازنده با جهان موجب شکسته شدن تحریم‌های هسته‌ای و تثبیت توافق برجام را منبعث از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانست که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست.[2]

از این رو می توان دریافت به یکباره همۀ آرزوهای پسابرجامی برخی در کدخدا انگاری آمریکا فروریخت و ترامپ هراسی و انفعال و اظهار نگرانی از این انتخاب جای خواب شیرین چیدن گلابی از برجام را گرفت.

اینگونه است که دولت پس از انتخاب ترامپ به انفعال فرو رفت و از یک سو با تغییر رویکرد کداخداانگاری امریکا به راهبرد کدخدا هراسی(ترامپ هراسی) روی آورد و بازنشر نگرانی ها و اعتراضات جهانی علیه این انتخاب را در سر خط خبری و رسانه ای خود قرار داد.

انتخاب ترامپ؛ انفعال دولت؛ افول برجام

از سوی دیگر تأکید بی حد و حصر دولت بر لغو ناپذیری معاهدۀ لرزان برجام از روحانی و دیگر اعتدالیون و اصلاح طلبان خود نشانه ای آشکار در غروب آفتاب تابان برجام! و افول کامل این معاهده جنجالی و پایان برخی رویاها و افکار داخلی در استفاده از گلابی! برجام است.

حال با این تفاسیر غرب گرایانی که همۀ همّ و غم خود را در تحقق شعار تعامل جهانی(باکدخدا بستن) جستجو می کرد اینک پس از انتخاب ترامپ از بی تأثیری پوست اندازی و جابجایی قدرت در انتخابات آمریکا دم می زند در حالی که دولت اعتدال به عینه تحقق دستاوردهای برجامی خود را به شدت به ارادۀ طرف آمریکایی خود گره زده بود و علیرغم ماهیت پلید شیطان بزرگ و لزوم هوشیاری دولتمردان در مواجهه با دولت استکباری آمریکا، کماکان در پی انتخاب هیلاری کلینتون و تحقق آرزوهای پسابرجامی خود بود.

بنابراین ادعای بی تأثیری انتخاب ترامپ بر وضعیت دولت اعتدال قابل قبول نیست زیرا عدم تأثیر پذیری از تبعات و پیامدهای انتخاب ترامپ در آمریکا زمانی قابل پذیرش خواهد بود که دولت اعتدال شعار نه غربی و نه شرقی را جامۀ عمل می پوشاند حال آنکه اعتدالیون برخی گفتمان های معنایی انقلاب اسلامی هم چون استکبار ستیزی و نیز مصادیق بارز اقتدار ملی، از جمله صنعت هسته ای کشور را به بدترین وضع ممکن بتن ریزی و به پای برجام قربانی کردند.

بدین ترتیب در نفی ادعای دولت در این مسأله باید این پرسش کلیدی را مطرح کرد که چرارسانه های اصلاح طلبان و دولت از یک سو همسو با دیگر رسانه های غربی، ترامپ هراسی را به شدت دنبال می کنند؟ به راستی نسبت بربادرفتن برجام و به تعبیر مقام معظم رهبری «خسارت محض» و نیز رو شدن ناکارآمدی دیپلماسی لبخند و انفعال با کدخدا هراسی دولت چیست؟

از این رو باید گفت انتخاب ترامپ نشانه ای آشکار و در عمل سنگ بنای نابودی کامل برجام خواهد بود، بلکه تأثیر انتخاب ترامپ در تناقض سیاست خارجی دولتمردان که داعیه مذاکره و بستن با کدخدا را در سر می پروراندند و به دستاورد تقریبا هیچ رسیدند در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 خود را نشان خواهد داد.
منابع:

[1] سخنان آقای روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف؛23/2/1392.

[2] همان.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “از کدخدا انگاری تا کدخدا هراسی؛ پارادوکس دولت در پی انتخاب ترامپ”

  1. حاج ولی گفت:

    سلام
    بگذار تا بیفتد و ببیند سزای خویش

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.