سرویس: اجتماعی 18:00 - پنجشنبه 20 آبان 1395

مسئول کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین اصفهان؛

تعیین مسیر ایمن برای تردد ناوگان حمل‌ونقل زائران اربعین/ زائران اصفهانی مرز مهران را برای ورود و خروج انتخاب نکنند

رحیمی از در نظر گرفته شدن مسیری ایمن برای انتقال زائران اربعین، آخرین وضعیت کمیته‌های فرعی کمیته حمل‌ونقل و سوخت، تمهیدات امداد خودرویی و بازرسی‌های گسترده از پایانه‌ها، شرکت‌ها و رانندگان خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق،  تشکیل ستاد های اربعین حسینی از جمله برنامه هایی است که در استان ها، شهر ها و ارگان های مختلف با هدف ساماندهی و سازمان‌دهی راهپیمایی خیل عظیم ارادتمندان خاندان اهل‌بیت (ع) انجام شده و در آن ها کمیته‌های گوناگونی با وظایف تعیین شده مشغول فعالیت هستند.

کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین استان اصفهان از جمله کمیته‌هایی است که اکثر زائران اربعین با آن سروکار خواهند داشت. بر همین اساس گفتگویی با آقای کیوان رحیمی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مسئول کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین حسینی استان اصفهان انجام داد و توضیحاتی پیرامون مسائل مهم و مورد نیاز زائران در این ایام را از این مقام مسئول جویا شده است. مشروح گفتگو را می خوانید:

* از چه زمانی مسئولیت کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین به اداره کل متبوع شما ابلاغ شد؟

ستاد اربعین استان اصفهان در تیرماه سال جاری مأموریت کمیته حمل‌ونقل و سوخت را به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ابلاغ کرد، بلافاصله پس از ابلاغ این مسئولیت، اوایل مردادماه با حضور اعضایی که از طریق ابلاغیه مشخص‌شده بود اولین جلسه در این رابطه برگزار شد.

البته با توجه به گستردگی کارهای مرتبط با حوزه حمل‌ونقل و سوخت، سه کمیته فرعی ترافیکی، انتظامی و امنیتی با مسئولیت پلیس‌راه، کمیته راه و سوخت بر عهده اداره راه و شهرسازی و کمیته اعزام، انتقال و برگشت زائران در نظر گرفته شد که کمیته اعزام، انتقال و برگشت زائران به‌عنوان کمیته محوری عمدتاً از تشکل‌های صنفی، اداره کل و ارگان‌های تأمین ناوگان تشکیل و در حال بررسی کارها است.

* در کل چه تعداد جلسه هماهنگی برگزارشده است؟

از مردادماه تابه‌حال سه جلسه در هر کمیته و دو جلسه کارگروه برگزارشده است که همه مسائل مربوط به کارگروه حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین استان را پیگیری کرده‌اند.

زائران اصفهانی از بازگشت از طریق مرز مهران خودداری کنند/ هیچ گونه امکانات حمل و نقل از مهران به اصفهان در نظر گرفته نشده است

* هر یک از کمیته‌های سه‌گانه فرعی کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین استان چه وظایفی دارند؟

اولین کمیته، کمیته ترافیکی است که روان‌سازی محورها، گشت‌های پلیس، مباحث مربوط به صدور و تمدید دفترچه رانندگان که به‌موقع انجام شود تا با کمبود راننده مواجه نشویم و پیشگیری از مواردی که به‌واسطه اتباع خارجی ایجاد می‌شود را بر عهده دارد که مورد آخر از طریق پلیس امنیت عمومی پیگیری و اقدام می‌شود.

کمیته راه و سوخت دومین کمیته فرعی کمیته حمل‌ونقل و سوخت هست که بیشتر به مسائل ایمن‌سازی راه، علائم، بهسازی، آشکارسازی علائم و این‌گونه موارد رسیدگی می‌کند.

در آخرین جلسه این کمیته مسیر ایمن برای اتوبوس‌ها در نظر گرفته شد؛ ضمن مشورتی که با پلیس‌راه در این خصوص انجام‌گرفت احساس کردیم که مسیر ایذه از ایمنی مناسب برخوردار نیست لذا تصمیم بر این شد که از 25 آبان ماه سال جاری ناوگان مسافری مجاز اصفهان از این مسیر تردد نکنند و رفت و آمد ها از مسیر داران، خرم‌آباد، اندیمشک به سمت دو مرز شلمچه و چزابه انجام گیرد.

با توجه به اینکه درگذشته تفکیک مرزها برای پیاده‌روی اربعین وجود نداشت، بر اساس تصمیمات ستاد اربعین کشور مرزهای چزابه و شلمچه برای مردم استان اصفهان در نظر گرفته‌شده است که رفت‌وبرگشت زائران به کشور عراق از این دو مسیر انجام گیرد.

در همین‌جا تأکید می‌کنیم زائران اصفهانی از همین دو مرز در نظر گرفته‌شده برای بازگشت به اصفهان اقدام کنند چراکه هیچ گونه امکانات حمل‌ونقلی به‌هیچ‌عنوان برای بازگشت زائران اصفهانی از مرز مهران به اصفهان در نظر گرفته نشده است.

سومین کمیته، کمیته انتقال و جابجایی است که در آخرین جلسه این کمیته در 18 آبان ماه، در خصوص نحوه تأمین، نرخ و نحوه صدور وضعیت ناوگان حمل‌ونقل مسافر برای پیاده‌روی اربعین مورد تصویب قرار گرفت.

پیش‌بینی 2 هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران اصفهانی به مرزهای چزابه و شلمچه

* چه تعداد دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران از اصفهان به مرزهای شلمچه و چزابه در نظر گرفته‌شده است؟

سال گذشته حدود یک هزار و 600 دستگاه اتوبوس (چه آن‌هایی که برای زائر رفتند و چه آن‌هایی که یکسرخالی بازگشتند) برای انتقال زائران به مرز در نظر گرفتیم. امسال با توجه به‌احتمال افزایش زائر تکلیف کرده‌ایم تا از تمام توان ظرفیت ناوگان که حدود دو هزار دستگاه اتوبوس است برای این کار استفاده شود، ضمن اینکه خود ما نیز در مرز مستقر خواهیم بود و برای تأمین ناوگان امسال ان‌شاءالله با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم بود.

* نرخ نهایی مصوب برای کرایه اتوبوس در این ایام چقدر است؟ زمان اجرای این طرح را هم توضیح دهید.

در مردادماه کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین کشور در تهران جلسه‌ای را برگزار کرد که در آن جلسه به این مسئله اشاره شد که خیلی از سفرها در این ایام، یا اعزام با مسافر هستند و در بازگشت خالی برمی‌گردند یا در موعد بازگشت زائران باید یکسرخالی بروند و در بازگشت مسافر را به استان‌ها انتقال دهند، لذا به این جمع‌بندی رسیدند که نرخ‌های جاری را با احتساب یکسرخالی بودن دو برابر دریافت کنند.

در همین خصوص جلسه‌ای روز 18 آبان در کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین استان برگزار شد و تصمیم بر این شد که نرخ‌های جدید از 20 آبان تا 5 آذرماه دو برابر قیمت‌های جاری اعمال شود.

* در روز چهارشنبه 19 آبان ماه قیمت بلیت اتوبوس اصفهان به اهواز 80 هزار تومان ارائه‌شده بود آیا تخلفی صورت گرفته یا خیر؟

با توجه به اینکه در مردادماه جلسه کمیته حمل‌ونقل و سوخت در کشور برگزارشده بود و برخی از مسئولان اقدام به مصاحبه و اعلام دو برابر شدن قیمت نرخ اتوبوس برای ایام اربعین را مطرح کرده بودند، بعضاً سوءاستفاده‌هایی انجام شد، البته در حال بررسی این تخلفات هستیم که چه شرکت‌هایی این موارد را انجام می‌دهند، ولی در این زمینه نیاز هست تا بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت هم ورود پیدا کند، یعنی با توجه به اعلام رسمی که از 20 آبان ماه تا 5 آذرماه مجاز به تغییر نرخ خود هستند، بازرسان در شرکت‌ها حضور پیدا خواهند کرد و بررسی از شرکت‌ها انجام می‌شود تا مشخص شود کدام شرکت‌ها اقدام به اخذ بیشتر وجوه از افراد کرده‌اند.

برگزاری دوره های آموزشی با عنوان «بازآموزی رانندگان» در اصفهان

* با توجه به حساسیت شغل رانندگان محترم ناوگان حمل‌ونقل مسافر آیا آموزش‌هایی هم برای آن‌ها برای ایام خاص در نظر گرفته می‌شود؟

بله در حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه آموزش رانندگان کار بنیادی‌ای از چند سال پیش در اصفهان آغاز و در کل کشور هم توسعه پیداکرده است و آن‌هم موضوع «بازآموزی رانندگان» هست، با توجه به اینکه رانندگان محترم پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت کارت هوشمند شغل شریف خود را آغاز می‌کنند، لازم دیده شد در طول سال این دوره‌های بازآموزی هم برای آن‌ها برگزار شود، در طرح نوروز و اعزام به مرقد حضرت امام (ره) برای رانندگان این دوره را اجباری برگزار کردیم و در خصوص اربعین هم از یک فرصت خوب استفاده کردیم و از حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجی ابراهیمی مسئول طرح یاوران معنوی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کشور در 13 آبان ماه بهره برده و جلسه‌ای را با حضور وی و مسئولان شرکت‌های حمل‌ونقل و تعداد کثیری از رانندگان در تالار بهشت ملک شهر برگزار کردیم.

همچنین سی دی چندرسانه‌ای شامل موارد موردنیاز زائران و رانندگان اتوبوس‌هایی که در این ایام اقدام به انتقال زائران اربعین می‌کنند تهیه و بین آن‌ها توزیع شد که این سی‌دی‌های چندرسانه‌ای در اتوبوس‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و در آن مواردی ازجمله آداب پیاده‌روی، مباحث بهداشتی، امداد و نجات، کلیپ‌های مداحی، حق‌وحقوق مسافران در سفر و مواردی که رانندگان باید مراعات بکنند در آن ارائه‌شده است.

* آیا برنامه ویژه‌ای هم برای ایام اربعین در خصوص امداد خودرو در نظر گرفته‌اید؟

جلسه‌ای در چند روز گذشته توسط کمیته ترافیک کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین استان با نمایندگان امداد خودرو برگزار شد و آقایان موظف شدند تیم‌های خود را در سطح جاده‌ها تقویت نمایند ضمن اینکه بیشتر اکیپ‌های امدادی در ایام اربعین در محور نجف‌آباد، تیران، داران، الیگودرز به‌طور متمرکز مستقرشده‌اند و در باقی محورها هم به شکل سابق اکیپ‌ها حضور دارند.

 نحوه اعلام تخلفات رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافر

* درصورتی‌که مردم تخلفی در خصوص میزان مبلغ دریافتی یا هرگونه تخلف دیگر از شرکت‌ها یا رانندگان ناوگان حمل‌ونقل در این ایام مشاهده کنند از چه طریق می‌توانند آن را اطلاع‌رسانی کنند؟

در خصوص بازرسی‌ها در پایانه‌ها در دو پایانه صفه و کاوه کارشناسان اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان به‌صورت ثابت از ساعت 8 صبح تا 21 حضور دارند و اگر مواردی باشد پیگیری و در صورت مراجعه افراد پاسخگوی آن‌ها هستند، در شهرستان‌ها هم مسئولان ادارات حمل‌ونقل آن شهرستان مواردی اگر وجود داشته باشد را پیگیری می‌کنند، همچنین سامانه پیامکی 3000143، تلفن‌های 36651381 داخلی‌های 101، 106، 109، 110، 111 و 114 و نمابر 37753578 و 36651382 اداره کل آمادگی دریافت هرگونه طرح مشکلات را دارد.

مردم و زائران هم می‌توانند در صورت مشاهده یا درخواست وجه بیش‌ازحد مجاز از طرف راننده یا شرکت آن را به‌صورت مکتوب با اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای استان در میان بگذارند تا در کمسیون‌های 11 و 12 این اداره کل با تخلفات آن‌ها برخورد صورت بگیرد، البته لازم هست شماره خودرو و نام شرکت ارائه‌کننده خدمت را نیز اعلام نمایند.

* سخن پایانی شما؟

بازهم تأکید می‌کنیم که زائران اصفهانی برای بازگشت از مرزهای چزابه و شلمچه اقدام کنند و مرز مهران را برای خروج و ورود انتخاب نکنند تا شرمنده آن‌ها نباشیم.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.