سرویس: اجتماعی 12:42 - پنجشنبه 20 آبان 1395

تدابیر طب سنتی برای سفر اربعین

۱۴ توصیه طلایی طب سنتی برای راهپیمایی اربعین

یکی از چیزهایی که طب سنتی برای آن تدابیر خاصی را در نظر گرفته وقت مسافرت است که با توجه به مسافرت اربعین که در حقیقت دو چیز است یعنی هم مسافرت است و هم راهپیمایی، مجموعه تدابیر طب سنتی را در رابطه با آنها به اطلاع شما می‌رسانیم.

به گزارش اصفهان شرق،  طب سنتی (اسلامی ایرانی) برای زمان، مکان و شئونات مختلف زندگی تدابیر متنوع و گوناگونی دارد تا فواید زیادی را برای انسان حاصل شود و مضرات از وی دفع شود. یکی از چیزهایی که طب سنتی برای آن تدابیر خاصی را در نظر گرفته وقت مسافرت است که با توجه به مسافرت اربعین که در حقیقت دو چیز است یعنی هم مسافرت است و هم راهپیمایی، مجموعه تدابیر طب سنتی را در رابطه با آنها به اطلاع شما می‌رسانیم.

۱) توصیه می‌شود قبل از سفر و بعد از سفر حجامت کنید.

۲) در فضای موکب یا جایی که اسکان دارید در صورت امکان اسفند دود کنید تا هوا ضدعفونی شود.

۳) روغن بنفشه بهترین روغن برای ماساژ است در احادیث آمده است که فضیلت روغن بنفشه نسبت به سایر روغن‌ها مانند فضیلت اهل بیت (ع) نسبت به سایر مردم است.

۴) بینی خود را با روغن کنجد یا بنفشه چرب کنید این کار از خشک شدن بینی و گرفتگی سینوس‌ها و رشد میکروب در منافذ سینوس‌ها جلوگیری می‌کند.

۵) توصیه می‌شود غذاهای کم حجم و پرانرژی مصرف کنید تا راحت‌تر بتوانید پیاده‌روی کنید مثل نخودچی کشمش، مویز، انجیر خشک، گندمک و شاهدانه، برگه زردآلو، بادام، خرما خشک، کنجد بو داده و…

۶) مصرف سیرترشی و پیازترشی همراه با غذاهای گوشتی در موکب‌ها از بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند.

۷) به موکب‌ها توصیه می‌شود شلغم را در حد گسترده‌ای در اختیار زائران قرار دهند تا از طریق بزرگترین خدمت را برای سلامتی جسم آنها انجام داده باشند چرا که شلغم بهترین آنتی‌بیوتیک طبیعی به شمار می‌رود.

۸) پاها را یک شبانه‌روز در حنا بگذارید تا کاملاً سیاه شود این کار کمک می‌کند تا پوست شما ضخیم‌تر شود و از آبله زدن جلوگیری می‌کند. از طرفی مزاج حنا سرد و خشک است و پاهای شما را خنک نگه می‌دارد.

۹) سر خود را در برابر بادها به وسیله گذاشتن کلاه یا بستن شال و مانند آن بپوشانید و همچنین یک شال هم به دور کمر خود ببندید و کلیه‌های خود را گرم نگه دارید چرا که وزش باد سرد به پهلو‌ها یکی از علت‌های سرماخورگی است.

۱۰) صبح بعد از بیدار شدن از خواب و شب به هنگام خواب و یک بار هم وسط روز استنشاق کنید تا با این کار فضای پشت حلق خود را شستشو و ضد عفونی کنید و اما استنشاق به این صورت است که یک قاشق غذاخوری نمک دریا را در یک لیتر آب جوشیده حل کنید و در یک بطری همراه خود داشته باشد مقداری از آن را در کف دست خود ریخته و نزدیک بینی برده و آن را به سمت بالا بکشید تا آب نمک وارد بینی شده و از پشت حلق وارد فضای دهان شما شود و بعد آن را بیرون بریزید.

این کار در درجه اول یک مستحب دینی است و حتی برای آن دعا هم وارد شده و از طرفی بهترین راه برای شستشوی فضای پشت حلق و سینوس‌ها از اخلاط بوده و از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

۱۱) سکنجبین نعنایی تهیه کرده و یک بطری از آن را به صورت غلیظ همراه خود داشته باشید چرا که مصرف آن بعد از غذاهای روزانه بهترین مصلح غذاهای سفر است، معده شما را تقویت می‌کند و از مسمومیت‌های غذایی جلوگیری می‌کند. برای تهیه سکنجبین نعنایی یک لیتر آب، یک کیلو عسل، یک لیتر عرق نعنا و نیم لیتر سرکه انگور را با شعله ملایم بجوشانید تا غلیظ شود.

۱۲) در طب اسلامی آمده است که معده خانه بیماری‌هاست اگر خراب شود تمام بدن خراب می‌شود و اگر اصلاح شود تمام بدن اصلاح می‌شود حال اگر می‌خواهید غذاهای بین راهی به معده شما آسیب نرساند توصیه می‌شود بعد از هر وعده غذایی یک قاشق چایخوری دوسین مصرف کنید. برای تهیه دوسین ۱۰۰ گرم سیاهدانه را آسیاب کرده و با ۳۰۰ گرم عسل مخلوط کنید و در ظرفی کوچک همراه خود داشته باشید.

۱۳) یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که آب و غذاهای بین راهی برای مسافران به وجود می‌آورد یبوست است که برای پیشگیری و درمان آن می‌توانید انجیر خشک را با مغز گردو میل کنید، سبزیجات و میوه مصرف کنید، شکم خود و اطراف ناف را به صورت گردشی در جهت عقربه ساعت و بالعکس با روغن زیتون ماساژ دهید و در خوردن غذاهای گوشتی افراط نکنید.

۱۴) بهداشت را رعایت کنید؛ تا امکان دارد از آب جوشیده استفاده کنید و شب هنگام خواب محلول آب نمک را در فضای دهان بگردانید و به اصطلاح غرغره کنید، غذاهای سرد و سرخ کرده سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کند اما غذاهای گرم و سالمی همچون ارده، عسل و مانند آن بدن را تقویت می‌کند و یک شاخص مهم اینکه هر چه بیشتر پرخوری کنید و غذاهای زیادی را وارد معده کنید اخلاط نامناسبی در بدن تولید می‌شود که بیماری‌زا است پس به اندازه بخورید و نگویید که غذای نذری امام حسین (ع) است و این حرف‌ها چیست؟ بلکه به نفس خود بگویید سیره امام حسین (ع) کم خوری و غذای سالم خوردن بوده است.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.