اصفهان شرق

سازمان روانشناسی اصفهان با دایرکنندگان دفاتر بدون مجوز مشاوره برخورد می‌کند

کدخبر: 117584
1395/08/20 در ساعت 10:35

به گزارش اصفهان شرق، سالار فرامرزی در جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی اجتماعی شهرستان شهرضا که با هدف بیان چالش‌ها و مشکلات فراروی مراکز مشاوره، فرصت و تهدیدها برگزار شد، اظهار داشت: از دیدگاه مردم افرادی مانند روانشناسان که با به کاربردن سایر راهکارها افراد را درمان می‌کنند ممکن است کارآیی لازم را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت اجتماعی در دنیا حلقه اول برنامه‌ریزی‌ها روانشناسان و مشاوران هستند، افزود: علم روانشناسی بر مبنای اصول و روش‌های علمی مبانی مختلفی را در مورد بیماری‌های مختلف اعمال می‌کند و سبب درمان افراد می‌شود.

رئیس سازمان روانشناسی استان اصفهان با بیان اینکه این سازمان از سال 1382 برای ایجاد سازماندهی مناسب و معرفی افراد متخصص و توانمند در علوم روانشناسی تشکیل شد، گفت: در حال حاضر در دادگستری‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که روانشناسان باید در کنار قضات حضور داشته باشند و در سایر سازمان‌ها نیز چنین نتیجه‌گیری انجام شده است.

وی با بیان اینکه جامعه امروز مشکلات بسیاری دارد و برای حل این مشکلات بیش از هر زمان دیگری به حضور روانشناس نیاز داریم، بیان کرد: استان اصفهان بعد از استان تهران بیشترین تعداد روانشناس و مشاور را در کشور دارد و البته از طرفی مشکلات روان‌شناختی نیز در جامعه ما کم نیست.

فرامرزی با بیان اینکه بسیاری از پزشکان برای تکمیل فرایند درمانی به روانشناسی روی آورده‌اند، بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد سلامت روانی جامعه است هرچند در این مسیر با چالش‌هایی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه براساس آمارهای غیر رسمی مشکلاتی نظیر طلاق و اعتیاد در جامعه به مرز بحران رسیده، گفت: امروز آموزش و پرورش آشکارا آمار اعتیاد در مدارس را منتشر و از کاهش سن بلوغ جنسی در دانش آموزان ابراز نگرانی می‌کند.

رئیس سازمان روانشناسی استان اصفهان با بیان اینکه شورای نظام روانشناسی و مشاوره استان در کنار نظام پزشکی به بهداشت روانی مردم کمک می‌کنند، اظهار داشت: بروز رفتارهای فرا زناشویی و روابط غیررسمی در کانون خانواده‌ها و آمار بالای بیکاری حاکی از وجود مشکلات بزرگی در محیط اجتماع است که لزوم استفاده از راهکارهای روانشناسی را در جامعه ایجاب می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهش میزان نشاط اجتماعی و افزایش افسردگی در جامعه یکی از مهمترین مشکلاتی است که باید با استفاده از راهکارهای روانشناسی آن را برطرف کنیم، افزود: زوج‌های جوان باید در همان دوران اولیه با نیازهای عاطفی و روانشناسی همسر خود آشنا شوند تا از بروز معضلاتی مثل طلاق در خانواده‌ها جلوگیری شود، بنابراین حضور روانشناس در دوران قبل از عقد و پیش از آغاز زندگی لازم است.

فرامرزی با بیان اینکه ساماندهی اقدامات روانشناسی در جامعه یکی از وظایف این سازمان است، افزود: این سازمان یک سازمان غیردولتی است که با حق عضویت اعضای آن فعالیت می‌کند بنابراین نیاز است نهادها و دستگاه‌ها این سازمان را در انجام وظایف خود یاری کنند.

وی با بیان اینکه در جامعه روانشناسی هم مانند دیگر قشرها افراد متخلفی هستند، گفت: این سازمان با افرادی که بدون مجوز اقدام به دایر کردن دفاتر روانشناسی و مشاوره کنند برخورد می‌کند زیرا این افراد با اقدامات غیر علمی خود به حیثیت روانشناسان ضربه می‌زنند.

رئیس سازمان روانشناسی استان اصفهان با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر در برخی از مراکز مشاوره تحصیلی افرادی با داشتن مدرک تحصیلی مهندسی مشاوره تحصیلی ارائه می‌دهند، افزود: این افراد وجوه زیادی را از مراجعان اخذ می‌کنند در حالی که ارائه مشاوره تنها باید از سوی افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته‌های روانشناسی و پس از اخذ شماره نظام روانشناسی انجام شود.

انتهای پیام/تسنیم