سرویس: اجتماعی 16:10 - چهارشنبه 19 آبان 1395

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

آمار ابتلا به پیش دیابت رو به افزایش است

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر 422 میلیون نفر در کل دنیا به دیابت مبتلا هستند و آمار بیماران دیابتی و پیش دیابت در ایران بالاست.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر حمید صانعی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی “دیابت” در جمع خبرنگاران با اشاره به روز 14 فوریه مصادف با 23 آبان که با نام روز جهانی مبارزه با دیابت نامگذاری شده است، اظهار داشت: در کل دنیا برای مبارزه و کنترل بهتر با این بیماری خطرناک و البته قابل پیشگیری برنامه ریزی های خاص انجام می شود که در ایران هم به تبع دیگر کشورها برنامه هایی در راستای این روز صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: 22 تا 26 آبان در ایران هفته دیابت و مبارزه با این بیماری غیرواگیر است که با برنامه ریزی خاص اجرا می شود.
وی افزود از آنجاییکه با بهبود شرایط تغذیه و بهداشت و پیشرفت علم و به کمک واکسیناسیون های به موقع میزان بیماری های عفونی و واگیردار به حداقل رسیده است، به گونه ای که این قسم بیماری ها دیگر جزء اولویت های درمان نیستند.
وی ادامه داد: در عوض با افزایش شیوه های تغذیه ناسالم، نگهداری غذاها در زمان طولانی تر، عدم تحرک و چاقی بیماری های غیرواگیر همچون فشارخون و دیابت رو به افزایش گذاشته است.
این فوق تخصص قلب و عروق با اشاره به آمار مبتلایان به دیابت خاطر نشان کرد: در حال حاضر 422 میلیون نفر در کل دنیا به دیابت مبتلا هستند و آمار بیماران دیابتی و پیش دیابت در ایران بالاست، به گونه ای که شیوع دیابت در جمعیت شهری ایران 10 درصد و در جمعیت روستایی 7درصد برآورد شده است.
وی همچنین در خصوص آمار مبتلایان به پیش دیابت اضافه کرد: شیوع پیش دیابت در جمعیت شهری و روستایی رقمی در همین حدود است و در مجموع 20 تا 23 درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت و پیش دیابت هستند.
وی با تاکید بر اینکه آمار ابتلا به دیابت در جمعیت روستایی کشور کمتر است، یادآور شد: شیوه زندگی سالم تر و استفاده از خوراکی های سالم تر بالاخص سبزیجات و میوه و غلات و تحرک بیشتر دلیلی بر کاهش ابتلا به دیابت در جمعیت های روستایی نسبت به شهری است.
صانعی بیان داشت: امیدواریم با اصلاح شیوه زندگی بتوانیم میزان ابتلا به این بیماری های غیرواگیردار را کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: در طرح تحول نظام سلامت کنترل بیماری های غیرواگیر در سه سطح برنامه ریزی شده است که در سطح اول نصب مراکز بهداشتی در روستاها، شهرها و حاشیه شهرها، مرحله دوم شناسایی و غربالگری بیماران و کشف بیماری های غیرواگیر و مرحله سوم ادامه روند درمان بیماری از طریق سیستم ارجاع به بیمارستان های سطح سوم است.
وی در توضیح این طرح افزود: هر 12 هزار 500 نفر جمعیت ایرانی تحت پوشش یک پایگاه بهداشتی قرار می گیرند که در این پایگاه ها حدود 300 آیتم بهداشتی برای هر فرد ایرانی جمع آوری و مورد استفاده قرار می گیرد. و همچنین هر 4 پایگاه بهداشتی تحت کنترل یک مرکز جامع سلامت است
صانعی با اشاره به اینکه تمام روستاها و شهرهای زیر 50 هزار نفر استان اصفهان دارای مرکز بهداشتی هستند، اضافه کرد: تا پایان سال 95 مرکز استان تحت پوشش کامل طرح قرار می گیرد، به گونه ای که تمام جمعیت روستایی و شهری استان باید دارای پایگاه های بهداشتی مجهز و تمام افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت باشند و بیماری یابی و غربالگری کل جمعیت انجام گرفته باشد.
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: همچنین در این مراکز در طرح تحول نظام سلامت علاوه بر مراقبت های اولیه کارشناس روانشناسی، کارشناس تغذیه و کارشناس مبارزه با بیماری های تعریف شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: وظیفه کارشناس مبارزه با بیماری ها شناسایی بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، چربی و فشار خون و انواع سرطان هاست.
وی در خصوص میزان تعرفه پرداختی در طرح تحول نظام سلامت گفت: در جمعیت روستایی  درصد و در جمعیت شهری 6 درصد هزینه بستری را بیمار و مابقی توسط طرح تحول سلامت پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: در کنار این خدمات بخش خیریه ها هم حضوری فعال دارند.
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از افتتاح مرکز جدید خیریه دیابت خبر داد، و افزود: بخش پای دیابت در بیمارستان عیسی بن مریم هم مجهز و افتتاح شده است.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.