سرویس: اخبار شهرستان 13:44 - چهارشنبه 19 آبان 1395

فرماندار شهرستان اصفهان:

کشاورزان شرق اصفهان مالک یک سوم حق آبه هستند/ برداشت بی رویه آب؛ نگرانی کشاورز است

فضل الله کفیل گفت: بر اساس طومار شیخ بهائی و طوماری که پدران شما نگهداری می کردند، هنوز هم شما کشاورزان شرق اصفهان مالک یک سوم حق آبه هستید و این حق آبه از زمان سال 88 مطرح شد.

به گزارش اصفهان شرق، فرماندار اصفهان در جمع کشاورزان شرق اصفهان گفت: به شما حق می دهیم که از موضوع مطالبات خودتان نگران و ناراحت باشید اما وضعیت موجود را باید با هم دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.

فضل الله کفیل با اشاره به اینکه ورزنه نگین شرق اصفهان است، اظهار کرد: ورزنه از نظر جمعیت رتبه سوم و از نظر قدمت رتبه خوبی دارد و یک چهره نامی را به خود اختصاص داده است. بر اساس طومار شیخ بهائی و طوماری که پدران شما نگهداری می کردند، هنوز هم شما کشاورزان شرق اصفهان مالک یک سوم حق آبه هستید.

وی افزود: مصوبات نه ماده ای از ابتکارات استاندار اصفهان بود و قطعا همه حامی اجرای این طرح هستند و امیدواریم به گونه کامل عملی شود.

فرماندار اصفهان با بیان اینکه حق آبه و تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز از مصوبات 9 ماده ای بود، گفت: رئیس شورای هماهنگی وزارت نیرو با عضویت دستگاه های دیگر و برخی استانداران مانند اصفهان به همراه نمایندگان کشاورزان تشکیل می شود تا حق کشاورزان پایمال نشود و قطعا پیگیری برداشت بی رویه آب دنبال خواهد شد.

وی در ادامه اذعان کرد: تا کنون پیگیری های بسیاری در خصوص شبکه آبی شده است و با احترام به کشاورزان برخی طرح ها متوقف شد و همچنین در خصوص آب شرب ورزنه نیز پیگیری لازم انجام و برخی مصارف آب شرب ورزنه و نحوه مصرف آن بررسی شد.

برداشت بی رویه آب؛ نگرانی کشاورز است

کفیل با بیان آبرسانی به تالاب گاوخونی طی سال گذشته و دیگر اقدامات انجام گرفته با همت کشاورزان، اضافه کرد: ساماندهی رودخانه با همت کشاورزان و کمک دولتی ها انجام شد تا بتوان بر برداشت های غیر مجاز نظارت کرد و این اقدام مهمی است که طی چند سال اخیر انجام شد و کشاورز باید در جریان موضوعات بوده و شفاف سازی انجام شود.

وی ادامه داد: ما به حجم سد و مطالبه کشاورزان نگاه کرده و جلساتی پیرامون وضع کشاورزان برگزار شد. در شورای هماهنگی تصویب شد که اگر حجم سد به 350 میلیون متر مکعب برسد، رهاسازی صورت می گیرد. این درحالی است که اگر آب در پاییز رها می شد به علت حجم کم آب به مشکلاتی برخورد می کردیم.

فرماندار اصفهان با اشاره به اینکه حق «نکشت» به کشاورز پرداخت می شود، افزود: دولت در سال های اخیر، حق کشاورز را به رسمیت شناخت و کشاورز نیز باید در حقش نظارت کند و به شما اطمینان می دهم که حق «نکشت» در آینده پرداخت می شود.

در این جلسه کشاورزان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند و خواستار رسیدگی به وضع امروزشان شدند.

کشاورزان شرق اصفهان حقابه قانونی و شرعی خود را خواستارند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “کشاورزان شرق اصفهان مالک یک سوم حق آبه هستند/ برداشت بی رویه آب؛ نگرانی کشاورز است”

  1. مهران گفت:

    فرماندار محترم، چگونه وعده اجرای مصوبه 9 ماده ای را می دهید؟ بند دوم (و مهم ترین) بند آن، هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده رود را ممنوع کرده؛ در حالی که وزیر نیرو در همین زمان در چهارمحال از اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن (از زاینده رود) تا پایان سال می گوید؟!
    http://www.mehrnews.com/news/3819265/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D8%A8-%D8%A8%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AC%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.