سرویس: سیاسی 09:24 - سه شنبه 18 آبان 1395

استاد تاریخ بین الملل دانشگاه ایتالیا:

مردم اروپا فرق اسلام واقعی و اسلام غربی را خوب می دانند/ هر کاندیدا در آمریکا برای اینکه رای بیاورد باید علیه ایران حرف بزند

پروفسور کلودیا موفا فعال ضد صهیونیستی و عضو هیات علمی دانشگاههای ایتالیا در میزگردی که عصر امروز در دانشگاه اصفهان برگزار شد عنوان کرد کل دنیا دچار بحران هستند.

به گزارش اصفهان شرق، پروفسور کلودیا موفا فعال ضد صهیونیستی و عضو هیات علمی دانشگاههای ایتالیا در میزگردی که عصر امروز در دانشگاه اصفهان برگزار شد عنوان کرد کل دنیا دچار بحران هستند.

وی تصریح کرد آمریکا و اسرائیل گروههای تروریستی مانند داعش را به عنوان یک ابزار در خاور میانه در اختیار دارد.

موفا تاکید کرد: نکته مهم این است که این حرف توسط مقامات رسمی عنوان می شود و اسلایدهایی که من همراه خود دارم این امید را می دهد که به پایان داعش نزدیک می شویم.

این استاد دانشگاه ایتالیا ادامه داد: ترکیه هنوز کودتا را دارد . نظراتی از مخالفان و موافقاتن این کودتا هست . بسیاری از نیروهای خودشان را به خاطر این کودتا اخراج کرده اند.

پروفسور موفا اضافه کرد:  دو واقعه بحران بین آمریکا و فیلیپین و همچنین یمن و عربستان را می توان از جدی ترین بحران ها نامید تا جایی که یکی از وزرای تونس علیه عربستان موضع گرفت و منجر به اخراجش از کابینه شد.

وی اذعان کرد: در زمینه مسائل آمریکا ، این کشور در شرایط شکننده ای قرار دارد و این نشان می دهد جامعه آمریکا در مرحله گذار قرار دارد و دارای نقاط عطفی است.

موفا افزود: اولین نقطه عطف شوروی و پایان جنگ سرد است که بعد از این اتفاقات آمریکا، انگلیس و اسرائیل دارای بیشترین نفوذ در جهان شدند؛نکته دوم دخالت روسیه در مسائل مربوط به بشار اسد است که می توان به عنوان یک نقطه عطف به آن نگاه کرد،بعد از آن دخالت های آمریکا در لیبی تا سال 2011 بود و اینکه چگونه توانسته اند دنیا را به هم بزنند.

این استاد تاریخ بین الملل ادامه داد: در ابتدای این بحث من می خواهم در ذهن شما شک و شبهه وارد کنم. در اگوست 90 که جنگ اعراب شروع شد؛ در زمان بوش پدر، پیشنهادی برای مساله کویت و اسرائیل داد ولی اسرائیل این طرح را رد کرد و درست یک ماه بعد جنگ رسما اغاز شد؛ بعد از آن جنگ صدام پایان یافت و بعدها تونی بلر  گفت جنگ 2003 با مشورت اسرائیل بوده است.

موفا اشاره ای به انتخابات آمریکا داشت و گفت:درباره رقابت ترامپ و کلینتون باید بدانیم که اسرائیل با ایران سر جنگ دارد که از بعد از جنگ عراق در 2003 تا کنون هم این مشکل باقی مانده است.

وی افزود: ما باید شروع داعش را در منطقه پیگیر باشیم که با این نظریه ، خاور میانه 26 سال است درگیر جنگ است.ما در اروپا فرق بین اسلام واقعی و اسلام غربی را به خوبی میدانیم.

این استاد دانشگاه ایتالیا اظهار کرد: اروپایی ها مانده اند دست به دست روسیه بدهند و علیه داعش بجنگند و یا مخالف بشار اسد باشند، این خیلی مهم است که روزنامه های منطقه ای می نویسند اگر کلینتون رای بیاورد جنگ جهانی سوم اتفاق می افتد.

کلودیا موفا ادامه داد: ترامپ می گوید مساله داعش و نابودی آن اهمیت  زیادی دارد و اولویت من شکست داعش است ولی کلینتون با اینکه یهودی نیست اما از طرفداران سرسخت اسرائیل است .

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان ایرانی این کار را کار پسندیده ای خواند و تصریح کرد: در زمینه ارتباطات ایران و آمریکا هم قبل از انقلاب و هم بعد از ان چیزی که مشخص است اینکه آمریکا نیت مثبتی نسبت به ایران نداردولی در حال حاضر دارند این مسائل را با انتخابات فعلی مرتبط می کنند در آن زمان یک نوع رابطه بود ولی الان ما با دو نوع  آمریکا روبرو هستیم؛ یکی آمریکای تندرو که علیه ایران است ولی همان جا بعضی از مردم و مسئولانشان علیه جنگ هستند ما در این مقوله با دونیروی شیطانی روبرو هستیم اگر بین بد و بدتر بخواهیم انتخاب کنیم باید همه اینها را بدانیم . در آمریکا بحث ایران وجود دارد قطعا  اما اسرائیل این بحث را دارد و جنگ با ایران برایش اولویت اصلی را دارد.

وی ادامه داد: کتاب وات و شتل با عنوان لابی اسرائیل در آمریکا چاپ شده است ولی این دو نویسنده مسائل آمریکا و ظلم هایی که برخلاف برخی کشورها دارد روا میکند را فاش کرده اند اما قطعا اسرائیل علیه همه است من نمی گویم به آمریکا می شود اعتماد کرد بلکه باید مطالعه کرد .

موفا درباره تفکر انقلابی و کاری که امام کرد گفت:  مساله ایران و آمریکا بعد از انقلاب متفاوت بوده است؛  الان فشار روی کشورهای غربی از همیشه بیشتر است و اینکه مبارزه آنها با ایران مبارزه برا ی منافع ملی نیست بلکه مبارزه برای منافع اسرائیل است.

وی با اشاره به نقش صهیونیسم در دنیا گفت: نقش صهیونیسم اسرائیل در دنیا بیشتر از صهیونیسم در آمریکا و فرانسه است.

استاد تاریخ ایتالیا ادامه داد: نسل قبلی ایران که لانه جاسوسی را تسخیر کردند برای دفاع از وطنشان کار بسیار خوبی انجام دادند ولی این را هم باید دانست که این مشکلات همیشه هست .

موفا گفت: هر کاندیدایی در آمریکا برای اینکه رای بیاورد علیه ایران حرف می زند و دیگری باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد من خودم از کسانی بودم که نامه را توزیع کردم ولی متاسفانه  سانسور رسانه ای در غرب نگذاشت بازخورد درستی از آن بگیریم.

وی  ادامه داد: ما باید مطالعاتمان زیاد شود اگر مطالعه نکنیم قطعا خواهیم گفت: کلینتون بهتر است  پس از انفجارات ایتالیا همه گفتند کار مسلمانان بوده است ولی موبایلی که آنجا کشف شد نشان داد کار یک شهروند اسرائیل بوده است.

موفا در پاسخ به سوالی پیرامون چرایی پرداختن به بقای اسرائیل به جای معیشت مردم در آمریکا گفت: چون اقلیت خودخواه وابسته به اسرائیل هستند و رسانه ها و. کنترل افکار هم در دست اینهاست من در ایتالیا یک روزنامه نگار حرفه ای بودم و می بایست بر اسا س نظرات سردبیر و مدیر مسئول کار می کردم ولی وقتی با جهان آشنا شدم و دیدم آن چیزی نیست که ما دنبالش هستیم و همان افغانستانی که می گویند متحجر است یک زن مسئولیت میگیرد میبینم آنچه می نویسیم و می دانیم متفاوت است بنابر این به دانشگاه رفتم و مشغول تحقیق و نگارش کتاب شدم.

موفا با اشاره به وقایع اتفاق افتاده در لیبی اضافه کرد: سارکوزی دلیل اصلی مسائل لیبی است ؛ در حالی که کلینتون در جنگ علیه قذافی از طراحان اصلی بود همانجا از سارکوزی تقدیر می کند  برای همین مشخص است سیاست هر کدام به کدام سمت می رود ؛جنگ لیبی برای بردن نفت و منافع ملی امریکا نبوده است بلکه بیشتر برای تامین امنیت اسرائیل بوده است

وی در توصیه ای به جوانان و دانشگاهیان ایران تصریح کرد: در راهپیمایی هایتان شرکت کنید ولی در کنارش حتما مطالعه هم بکنید؛ برای ترکیه سرکوب و شورش اتفاق افتاد ولی چطور می توان اینها را به هم ربط دهیم و چرا این اتفاق افتاده فهمش کمی سخت است

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.