سرویس: اجتماعی 23:38 - یکشنبه 16 آبان 1395

از وعدۀ نسیه دولت به اصفهان تا بحران آفرینی در فضای مجازی؛

شایعه سازی علیه کشاورزان شرق اصفهان؛ بهای قانون گرایی و احیای زاینده رود

کشاورزان دغدغه مند این دیار، وضعیت بغرنج زاینده رود و حتی تهدید منابع شرب مردم این استان را به خوبی درک کرده اند و تنها بر اجرای مصوبه نه ماده ای شورای عالی آب و حقابه شرعی خود تأکید می کنند.

اصفهان شرق_ کشاورزی از دیار ایران/ تراژدی غم بار خشکسالی و بی آبی زاینده رود، بیش از هر چیز امان کشاورزان زحمت کش شرق اصفهان را بریده است و چندین هزار کشاورز این منطقه در بدترین وضعیت معیشتی به سر می برند و چه بسا تداوم وضعیت موجود در عدم کشت و زارعت و استمرار سفره های خالی، بحران های خطرناک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را موجب شود که زمزمه های آن در ماه های اخیر به شدت به گوش می رسد که اعتراض دو ماهه اخیر کشاورزان شرق اصفهان، نمونه ای از درد و رنج زحمت کشان عرصۀ تولیدات کشاورزی در عدم اختصاص حق مسلّم آنها یعنی حقابۀ زاینده رود است.

*آقای رئیس جمهور آیا زاینده رود زنده ماند!

وضعیت بحرانی آب شرب و انعکاس آن در رسانه ها و مطبوعات، آب پاکی را بر روی دستان کشاورزان این منطقه ریخت و این­گونه علیرغم شعارهای پرطمطراق جناب رئیس جمهور در سفر سال 93 به اصفهان، در حل مشکلات آب اصفهان و زاینده رود، به ویژه شعار «زاینده رود همیشه زنده خواهد ماند!»، لیکن وضعیت ذخیره آب در زاینده رود به هیچ عنوان مطلوب نیست و ذخیرۀ آبی سد زاینده رود نیز در حالت احتضار به سر می برد.

لذا کشاورزان دغدغه مند این دیار، وضعیت بغرنج زاینده رود و حتی تهدید منابع شرب مردم این استان را به خوبی درک کرده اند و تنها بر اجرای مصوبه نه ماده ای شورای عالی آب، تأکید می کنند؛ یعنی طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود که در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسیده است، که اجرای دقیق طرح 9 ماده ای شورای عالی آب، جلوگیری از برداشت های غیر قانونی در بالادست زاینده رود، تخصیص حقابه طومار شیخ بهایی و اجرای قوانین توزیع آب مصوب سال های 1341 ، 1349، 1352 را شامل می شود.

اما در عمل و با وجود قانون توزیع عادلانه آب، لیکن برداشت های غیر قانونی برخی استان های بالادستی از این حوضۀ آبی کماکان ادامه دارد و عدم اتمام تونل سوم کوهرنگ و انتقال آب؛ همه و همه تنها فشار را بر وضعیت آب شرب و کشاورزی استان اصفهان مضاعف کرده است.

لیکن در این میان همۀ مطالبۀ به حق کشاورزان شرق اصفهان این است که به قانون عمل شود و  چنانچه آبی در مسیر غیر حقابه کشاورزان مصرف شده و در اختیار کشاورزان حقابه دار قرار نگرفته است، حدأقل پرداخت خسارت به آنها یا خسارت عدم کشت پاییزه بصورت واقعی پرداخت شود تا این جماعت زحمت کش در کوران خشکسالی و بی آبی و بیکاری، بیش از این شرمندۀ خانواده خود نشوند.

*شایعه پراکنی به ضرر کشاورزان شرق اصفهان ممنوع

اما با همۀ این تفاسیر، انتشار خبر آسیب دیدگی لوله انتقال آب به یزد که در منطقه اژیه و توسط برخی عناصر ناشناس صورت گرفت، کافی بود تا موج تخریب و توهین ناجوانمردانه علیه کشاورزان زحمتکش شرق اصفهان توسط برخی افراد اختلاف افکن در کانال های مجازی تحت عنوان اعضای گروه های مجازی در مناطق مختلف به اوج خود برسد، متأسفانه در این بین برخی افراد بدون بررسی صحت و سقم این حادثه، انگشت اتهام خود را به روی کشاورزان زحمت کش نشانه گرفتند و اینچنین موج بحران آفرینی و تمکیل چرخۀ ظلم مضاعف علیه کشاورزان شرق اصفهان به مشکلات دیگر از قبیل بیکاری، خشکسالی و بی آبی ضمیمه گردید.

حال آنکه واقعیت این است که همۀ مسئولان استان اصفهان برای ترمیم این خط لوله در سریع ترین زمان ممکن اقدام نموده و به اذعان رئیس هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان، مشکل افت فشار آب یزد نیز برطرف شده است و از همۀ مهمتر کشاورزان شرق اصفهان نیز با قاطعیت و بصیرت مثال زدنی، این عمل ناپسند که توسط برخی افراد سود جود انجام شده را به شدت محکوم کردند، لیکن نه تنها موج تخریب ها و شایعه افکنی های نادرست علیه کشاورزان این منطقه در فضای مجازی به ویژه در برخی کانال های تلگرامی مرتبط متوقف نشده است بلکه روند بحران آفرینی در فضای مجازی کماکان ادامه دارد؟

*شبکه های مجازی شرق اصفهان و استان های هم جوار، هیزم زیر آتش نشوید

حال پرسش کلیدی این است که به راستی آیا وقت آن فرا نرسیده است که مسئولان و مدیران در راستای مقابله با شبهه افکنی های عده ای سودجود و اختلاف افکن  مواضع قاطع اتخاذ نمایند؟ به راستی آیا رواست کشاورزان زحمتکش شرق اصفهان که در همۀ عرصه های مهم و کلیدی از انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی با همۀ توان خود دفاع کرده اند اینچنین ناجوانمردانه آماج رفتارهای غلط برخی افراد در فضای مجازی قرار گیرند؟

به درستی ملاحظه می شود که برخی کانال ها در شرق اصفهان و برخی استان ها، به وضوح با درج برخی مطالب که به فکر خودشان حمایت از کشاورز است، در حال تشنج اوضاع بوده و گاها فراوانی اعضای خود را، ارحج بر اوضاع شرق اصفهان می دانند که به وضوح این باور به ضرر منطقه شرق اصفهان است.

بدینوسیله طی بیانیه ای که در شکبه های مجازی منتشر شد، کشاورزان هر نوع حرکت غیر قانونی و زننده که باعث کندی در پیگیری مطالبات مردم زحمتکش شرق می گردد و باعث انحراف از اهداف تجمع کشاورزان می باشد را به شدت محکوم کردند و خط خود را از برخی افرادی که با هدف تشنج دست به قلم می شوند، جدا کرده اند.

 

 

 

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “شایعه سازی علیه کشاورزان شرق اصفهان؛ بهای قانون گرایی و احیای زاینده رود”

  1. حق مردم و کشاورزان این منطقه همینه

    یادمه این مناطق چقدر آباد بود چه تالاب قشنگی داشت ولی حالا چی؟
    آب اصفهان اگه همین طور به یزد بره شرق اصفهان خواهد مرد

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.