سرویس: سیاسی 09:25 - یکشنبه 16 آبان 1395

قدیری ابیانه در دانشگاه اصفهان:

چند بار باید چوب اعتماد به آمریکا را بخوریم/ دوست دانستن دشمن حماقت است

عضو انجمن علمی علوم راهبردی و سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه چند بار باید چوب اعتماد به آمریکا را بخوریم، گفت: آمریکا دشمن است و دوست دانستن دشمن حماقت است.

به گزارش اصفهان شرق، محمدحسن قدیری ابیانه در نشست «رابطه با آمریکا، آری یا خیر» که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، با اشاره به سالگرد تسخیر لانه جاسوسی اظهار داشت: برخی این سئوال‌ها را مطرح می‌کنند که آیا مبارزه با آمریکا ضرورت دارد، آیا اگر دشمی با آمریکا را به دوستی تبدیل کنیم بهتر نیست، در این میان عده‌ای معتقد هستند که برخی افراد در این نظام “کاسب تحریم” بوده و این در حالی است که می‌توان با لبخند به آمریکا، ارتباط را بهبود داد.

وی با بیان اینکه برای پاسخ به سئوال‌ها باید ابتدا مشخص کنیم که رابطه با آمریکا چه منافع و مضراتی برای ما دارد، گفت: یکی از منافع ارتباط با آمریکا می‌تواند باز شدن سفارت ایران در این کشور و داشتن نیرو در آمریکا باشد و افرادی که بین دو کشور در رفت و آمد هستند در سفرشان تسهیل ایجاد می‌شود اما به واقع باید دانست که آیا منافع ارتباط با آمریکا از مضرات آن بیشتر است یا کمتر.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در هر رابطه‌ای باید سود و زیان سنجیده شود، تصریح کرد: اگر زیان رابطه موردنظر از فایده آن بیشتر باشد این رابطه نباید شگل بگیرد، همه کشورها نیز در این روابط منافع خود را در نظر می‌گیرد، در ارتباط با آمریکا نیز باید ابتدا بدانیم این کشور از رابطه با ایران به دنبال چه چیزی است.

وی ادامه داد: زمانی دلار آمریکا تنها واحد بین‌الملل پول در جهان بود و این کشور 40 درصد اقتصاد جهان را در دست داشت، آمریکا می‌توانست با بمب‌های هسته‌ای خود زمین را چندین بار نابود کند، در این بین شوروی نیز از نظر نیروی نظامی در همین شرایط بود اما اقتصاد چندان ثروتمندی نداشت.

قدیری ابیانه با بیان اینکه بوش پدر به دنبال ایجاد دهکده‌ای جهانی بود که آمریکا کدخدایش است، افزود: شرایط آنگونه که مورد انتظار بوش بود پیش نرفت، اکنون آمریکا، فقط خود آمریکا است و دیگر خبری از اوضاع گذشته نیست.

وی ادامه داد: اقتصاد آمریکا به دلیل رشد سریع اقتصاد کشورهای دیگر از 40 درصد به زیر 20 درصد رسیده و جهان در حال تبدیل شدن به جهانی چند قطبی است، این یک واقعیت است که اگر امروز کشوری مانند چین پول‌های خود را از بانک‌های آمریکا بیرون بکشد این کشور با بحران شدید اقتصادی روبرو خواهد شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه کشورهایی مانند هند، چین، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی در هر یک از قاره‌ها، در آستانه تبدیل شدن به قطب و قدرت جهانی هستند، تصریح کرد: از سوی دیگر بیداری اسلامی می‌رود که به بزرگ‌ترین قطب قدرت جهان تبدیل شود، قطبی که از اندونزی تا مراکش وسعت دارد و شامل 7 قطعه استراتژیک است.

وی اضافه کرد: این قطب کشورهای بسیاری را شامل می‌شود که با جمعیت یک و نیم میلیاردی خود اگر متحد شوند به بزرگ‌ترین قدرت جهان تبدیل خواهند شد، اما دشمن با آگاهی از همین موضوع به دنبال جلوگیری از اتحاد جهان اسلام است.

سفیر سابق ایران در مکزیک بیان کرد: دشمن به ایران فقط به عنوان یک کشور، مستقل، اسلامی، ضد استکبار و ضد آمریکایی نگاه نمی‌کند، بلکه ایران را محور طبیعی شکل‌گیری تمدن جهانی اسلام می‌داند، آنها خود به این موضوع اذعان دارند که ایران پایتخت‌های چند کشور عربی را کنترل می‌کند.

وی افزود: آمریکا امروز در حال افول از موضع ابرقدرتی است و باید بدانیم برنامه آنها از برقراری رابطه با ایران چیست، آنها به دنبال این هستتد تا بر منابع نفتی جهان مسلط شوند، اگر بر نفت خلیج فارس، دریای خرز و شمال آفریقا تسلط پیدا کنند کار برای آنها تمام می‌شود، آمریکا درصدد است تا نفت جهان را در اختیار خود درآورد و پولی نیز بابت آن پرداخت نکند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: دولت فدرال آمریکا 20 هزار میلیارد دلار بدهکار است، درآمد 37 ساله نفت ایران را در نظر بگیرید، این کشور، 15، 16 برابر این رقم را بدهکار بوده و هر سال نیز همین میزان رقم به بدهی‌هایش اضافه می‌شود، پس چطور این دولت می‌تواند روی پای خود بایستد.

مدیر تأسیس انجمن بین‌المللی نخبگان مسلمان گفت: اقتصاد آمریکا به سرعت رو به افول است و خود آمریکایی‌ها در کتاب‌هایشان به این موضوع اذعان دارند، نیاز آمریکا اشغال همه منابع نفتی حوزه خلیج فارس است اما واقعیت این است که هیچکس منابع نفتی خود را به آمریکا پیشکش نمی‌کند.

وی تصریح کرد: آمریکا ابتدا به دنبال این است که تکلیف ایران را مشخص کند، آنها به دنبال اشغال ایران هستند، اما یک سئوال باید پرسید، به عنوان مثال اگر ایران توسط آمریکا اشغال شد آیا مردم این کشور که تجربه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را دارند نمی‌توانند بار دیگر کشور را از دست آمریکا خارج کنند؟

قدیری ابیانه بیان کرد: بنابراین آمریکا این موضوع را می‌داند و به دنبال یک راه بوده و آن راه تجزیه ایران است، اگر آمریکا دست از سر ایران بردارد ساقط می‌شود، این کشور در منطقه ما منافعی را برای خود حیاتی می‌داند که نامشروع بوده و با منافع کشور ما در تضاد است.

وی با اشاره به شعار ” مرگ بر آمریکا” گفت: برخی می‌گویند ” مرگ بر آمریکا” نگویید تا مشکلات ما حل شود، اما باید پرسید آیا اگر ما “مرگ بر آمریکا” نگوییم، آمریکا می‌‌گوید “چشم” و دیگر چشم طمع به منابع ما نخواهد داشت؟

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: آیا اگر به جای “مرگ بر آمریکا، بگوییم “درود بر آمریکا” این کشور می‌پذیرد که سقوط کند؟ واقعیت این است که اگر ما از منافع خود عقب نشینی خود، حتی تمام پیچ و مهره‌های هسته‌ای را باز کرده و با کشتی به آمریکا بفرستیم، آنها باز هم دست از سر ما برنخواهند داشت، دلیل این ادعا نیز نمونه‌های مشابهی است که در وضعیت هم پیمانان آمریکا مشاهده کرده‌ایم.

وی افزود: چند بار باید چوب اعتماد به آمریکا را بخوریم، بسیاری از عقب ماندگی‌های این کشور به خاطر اعتمادی بود که مصدق به آمریکا کرد، اکنون نیز ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کردیم و پایان تحریم‌ها را وعده دادیم، اما پایان این تحریم‌ها کجاست، آنها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند و مردم پس از 9 ماه می‌گویند پایان تحریم‌ها چه شد، باید بگوییم ما در برجام کیش و مات شدیم.

قدیری ابیانه با بیان اینکه آمریکا دشمن است و دوست دانستن دشمن حماقت است، خاطرنشان کرد: وقتی از اوباما پرسیدند چرا وارد مذاکره با ایران شدی، گفت وارد مذاکره شدم تا تحریم‌ها حفظ شود، کشورها از حزب‌اللهضرر می‌کنند و حاضر به ادامه نیستند، بنابراین کنار کشیده و تحریم‌ها فرو می‌ریخت، همچنین از اوباما پرسیدند چرا از طریق جنگ با ایران این موضوع را حل نمی‌کنی، گفت اگر با ایران وارد جنگ شویم حزب‌الله اسرائیل را نابود می‌کند، وجود حزب‌الله مانع حمله آمریکا به ایران است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.