سرویس: اجتماعی 11:40 - شنبه 15 آبان 1395

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان:

اصفهان رتبه اول تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور را دارد

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان گفت: اصفهان از نظر کمی در سطح کشور رتبه اول تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را دارد و از لحاظ کیفی هم سطح فعالیت آن ها مورد ارزیابی مستمر قرار گرفته و رتبه بندی می شود.

به گزارش اصفهان شرق، رمضانعلی معتمدی  در حاشیه مسابقات «مدهامتان» پیرامون هدف برگزاری این مسابقات اظهار کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نشر معارف قرآنی و شعائر دینی به‌ علاوه استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری در جهت جذب جوانان به سمت مساجد، از اهداف یازدهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» بوده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره در مرحله شهرستانی هزار و 710 نفر شرکت‌کننده در 23 شهرستان استان داشته است افزود: از این میان 974 مرد و 735 زن در سنین زیر 18 سال و بالای 18 سال حضور داشتند.

دبیر اجرایی جشنواره «مدهامتان» از حضور 164 نفر برگزیده در مرحله استانی خبر داد و گفت: از این تعداد 112 مرد در رشته‌های قرائت، اذان، ترتیل، حفظ کل و حفظ 20 جز شرکت کرده‌اند و 53 زن هم در دو رشته قرائت و حفظ کل به رقابت می‌پردازند.

معتمدی با اشاره به اینکه نفرات اول تا سوم رشته‌های قرائت و حفظ به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند، یادآور شد: در رشته‌های اذان و ترتیل فقط نفرات اول مجوز ورود به مرحله کشوری را دریافت می‌کنند.

وی به رشته تفسیر و مفاهیم نیز اشاره کرد و گفت: این دو رشته در روز 12 آذرماه سال جاری به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد.

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان با بیان اینکه 10 نفر از داوران ملی این مسابقات را قضاوت می‌کنند، تصریح کرد: امروز اختتامیه مسابقات با معرفی برگزیدگان برگزار می‌شود.

معتمدی علت عدم برگزاری حفظ 20 جز بانوان را نبود اعتبار ریالی دانست و گفت: در آیین‌نامه مسابقات هم این رشته برای خواهران وجود نداشت ولی برخی استان‌ها با تأمین اعتبار آن را برگزار کردند.

وی در خصوص کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته، هزار و 707 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان اصفهان داشتیم که با اضافه شدن 93 کانون دیگر این میزان تا پایان سال به هزار و 800 کانون خواهد رسید.

معاون مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اصفهان از نظر کمی در سطح کشور رتبه اول تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را دارد، یادآور شد: از لحاظ کیفی هم با توجه به امضای تفاهم‌نامه با کانون‌ها سطح فعالیت آن‌ها ارتقا پیدا کرده و مورد ارزیابی مستمر و بازدید قرار می‌گیرد و بر اساس آن رتبه‌بندی انجام می‌شود.

معتمدی تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در شهرستان اصفهان را 500 کانون اعلام کرد و ادامه داد: 550 کانون در روستا تشکیل شده و هزار کتابخانه در سطح مساجد تجهیز و راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به فعالیت کانون‌های مساجد خاطر نشان کرد: طبق اساسنامه‌ای که در شورای فرهنگ عمومی کشور در سال 73 به تصویب رسیده است، فعالیت کانون‌ها شامل عرصه‌های فرهنگی، هنری و آموزشی در قالب تشکیل کلاس، اردو و… است که بنا بر ظرفیت و نیاز مخاطب کانون‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص جذب قشر خاکستری جامعه به سمت مساجد پاسخ داد: ورودی مساجد برای همه اقشار جامعه با هر ظاهری باز است و کسانی که به مسجد نمی‌آیند یا فرصت کافی ندارند و یا مسجد از آن‌ها دور است، که با تدوین برنامه‌ریزی‌های متنوع می‌توان آن‌ها را هم به سمت مساجد هدایت کرد.

معتمدی در پایان با اذعان به نقش تأثیرگذار امام جماعت مساجد، آن‌ها را رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست و تأکید کرد: همه فعالیت این کانون‌ها با هماهنگی امام جماعت صورت می‌گیرد و آموزش‌های مدیریت فرهنگی در مساجد  جهت کارایی بهتر ائمه جماعات در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.